„A fost mai grav decât credeam până acum”. Ce s-a aflat despre dispariția dinozaurilor

dinozaur
Shutterstock

Faimosul asteroid considerat parţial vinovat de extincţia dinozaurilor a urmat cea mai periculoasă traiectorie posibilă pentru a acoperi întreaga planetă sub un nor dens de gaze şi praf, au dezvăluit autorii unui studiu publicat marţi.

Craterul Chicxulub, cu un diametru de aproximativ 180 de kilometri, s-a format acum 66 de milioane de ani în urma coliziunii cu un meteorit ce avea diametrul de 15 kilometri şi care a căzut în actuala peninsulă Yucatan din Mexic. Impactul cu Terra a generat o undă de şoc neaşteptată, care a cauzat dispariţia a trei sferturi dintre speciile ce trăiau atunci pe Pământ, inclusiv a dinozaurilor, se arată în studiul publicat în Nature Communications, informează AFP.

Traiectoria sa, care până astăzi a rămas învăluită în mister, a fost reconstituită de oamenii de ştiinţă graţie unei simulări în 3D.

"Impactul produs la Chicxulub a reprezentat o zi nefastă pentru dinozauri; cercetările noastre arată că a fost mai grav decât credeam până acum", a rezumat autorul principal al studiului, Gareth Collins. "Bolidul" spaţial a urmat o axă de la nord-est spre sud-vest şi a lovit solul sub un unghi cu înclinaţia de 60 de grade.

"Până acum s-a sugerat că asteroidul venea dinspre sud-est şi că impactul său era mai puţin profund. Or, potrivit simulărilor digitale, centrul craterului se apleacă uşor spre sud-vest", a explicat coordonatorul studiului, cercetător la Imperial College din Londra.

Hanul cu Tei se vinde cu 1,6 milioane€. Clădirea, cumpărată de Ilie Dumitrescu în 2004

"60 de grade este unul dintre unghiurile cele mai 'mortale' care pot să existe, pentru că sub această înclinaţie este posibilă ejectarea în atmosferă a celei mai mari cantităţi de materiale, la o viteză suficient de mare pentru a înghiţi planeta sub un nor de gaze şi praf", a continuat acelaşi expert.

"Impacturile aproape verticale (la un unghi drept de 90 de grade, n.r.) creează craterele cele mai mari, dar proiectează materiale în atmosferă mai lent şi pe distanţe mai mici. În sens invers, un impact mai oblic nu ar fi generat atât de multe resturi de materiale" ca asteroidul prăbuşit la Chicxulub, a adăugat cercetătorul britanic.

Potrivit tehnicilor de reconstrucţie în 3D, bazate pe date geologice colectate din acel sit, impactul a creat un crater atât de mare (30 de kilometri în adâncime şi aproape 100 de kilometri în diametru) încât acesta nu a putut să rămână deschis. S-a prăbuşit sub propria-i greutate, aducând rocile de adâncime la suprafaţă, a continuat profesorul Collins.

Miliarde de tone de sulf au fost ejectate, formând în atmosferă aerosoli care au blocat razele Soarelui, reducând procesul de fotosinteză şi cauzând o răcire a climei, provocând astfel o "iarnă nucleară" şi extincţia în masă a dinozaurilor non-aviari.

Presa din Spania a reacționat imediat după ce Simona Halep a aflat că joacă cu Paula Badosa în primul meci de la revenire
O membrană din sânge de animale ar putea revoluționa industria ambalajelor. Dispare în pământ în două săptămâni

Industria ambalajelor ar putea fi revoluționată de o invenție a specialiștilor în știința și ingineria alimentelor de la Galați. Aceștia propun membrana biodegradabilă, făcută din sânge de animale.

Hai, noroc! NASA anunță descoperirea a două stele în formare, înconjurate de alcool și gheață

NASA a anunțat descoperirea de către telescopul James Webb a două protostele înconjurate de alcool, oțet și gheață- practic, molecule organice care fac posibilă dezvoltarea vieții.

”Cometa diavolului” a devenit vizibilă de pe Pământ. Este de trei ori mai mare decât Everestul și apare o dată la 71,3 ani

O cometă de trei ori mai mare decât Muntele Everest va deveni vizibilă de pe Pământ în această săptămână. ”Cometa diavolului”, așa cum a fost denumită, este observabilă doar o dată la 71,3 ani.

Opoziția austriacă, despre Schengen: Poziția guvernului austriac faţă de extinderea Schengen este ruşinoasă

Opoziţia guvernului Austriei faţă de extinderea spaţiului Schengen prin includerea României şi a Bulgariei este ruşinoasă, incorectă şi ineficientă, a declarat Walter Baier, cap de listă al Partidului Stângii Europene.

Putin, despre alegerile din Rusia: „O campanie electorală civilizată și în deplină concordanță cu legile”

Vladimir Putin și-a sărbătorit luni seară victoria electorală în Piața Roșie, înțesată de ruși. Liderul de la Kremlin a marcat cu o baie de mulțime și împlinirea a zece ani de la anexarea ilegală a Crimeei.

Bani europeni pentru înființarea centrelor de colectare, refuzați de primării. Câmpurile au devenit „magnet” pentru deșeuri

Peste 1.900 de primării ar fi putut să ia bani europeni prin PNRR pentru înființarea așa-numitelor centre de colectare cu aport voluntar.