Groapa Marianelor, locuita de o mare varietate de microbi

Ultimul update: Joi 21 Martie 2013 06:47
Data publicarii: Luni 18 Martie 2013 14:07
Categorie: Stiinta
groapa marianelor

Un nivel remarcabil de mare al activitatii microbiene a fost descoperit in Groapa Marianelor din Oceanul Pacific, cel mai adanc sit cunoscut din scoarta terestra.

Groapa Marianelor, un fel de "cicatrice" cu o lungime de 2.550 de kilometri in Oceanul Pacific, are adancimea de peste 11 kilometri in punctul denumit Challenger Deep, care ar putea "sa inghita" cu usurinta varful Everest (cel mai inalt varf de pe Terra - 8.850 metri).

Din cauza adancimii sale extreme, Groapa Marianelor este permanent cufundata in intuneric, iar temperaturile sunt aproape glaciale.

Potrivit multor oameni de stiinta, cu cat fundul oceanului este mai adanc, cu atat el este privat de hrana care provine din apele de suprafata, bogate in oxigen.

CITESTE SI: Anuntul bomba facut de Facebook. Ce se va intampla in scurt timp cu contul tau

CITESTE SI: 1000 de iPhone-uri 5S vandute in 21 de minute, desi telefonul nu a fost lansat. Surpriza avuta de cei care le-au luat de pe internet

Cercetatorii, coordonati de Ronnie Glud, de la Universitatea Danemarca de Sud din Odense, au avut insa surpriza sa descopere ca Groapa Marianelor era in realitate uimitor de bogata in materii organice.

Oamenii de stiinta au constatat un consum biologic de oxigen de doua ori mai mare decat intr-un sit invecinat, care are adancimea de doar 6.000 de metri.

Analiza sedimentelor prelevate din ambele situri a dezvaluit, totodata, concentratii mai ridicate de celule microbiene in Challenger Deep.

Savantii au utilizat un robot submarin special construit, echipat cu senzori foarte fini, capabili sa calculeze consumul de oxigen de pe fundul oceanic. Ei au realizat si cateva inregistrari video cu cea mai profunda zona a Gropii Marianelor.

"Am gasit acolo o lume dominata de microbi care s-au adaptat pentru a functiona eficient in conditii extrem de neospitaliere pentru organismele mai evoluate", a declarat Ronnie Glud.

"Am ajuns la concluzia ca importantul depozit de materie organica din Challenger Deep mentine o activitate microbiana crescuta, in ciuda presiunilor extreme care caracterizeaza acest mediu", au declarat autorii studiului.

Cineastul canadian James Cameron, regizorul filmelor "Titanic" si "Avatar", a devenit anul trecut primul om din lume care a explirat, de unul singur, timp de mai multe ore, Groapa Marianelor si a descris peisajul din aceasta zona a Terrei ca fiind unul "lunar, desertic".

groapa marianelor Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer