Descoperire importantă la Cluj-Napoca, despre răspândirea pestei porcine africane

×
Codul embed a fost copiat

Pesta Porcină Africană poate fi transmisă de insecte, arată un studiu realizat la noi în țară. Cercetarea, care a durat aproape un an, a fost coordonată de Universitatea de Științe Agricole din Cluj-Napoca.

Oamenii de știință au colectat insecte din zeci de focare și au găsit ADN-ul virusului de pestă în foarte multe probe.

Rezultatele îi pot ajuta pe fermieri să ia măsuri suplimentare de protecție. În țara noastră, sute de mii de porci mor ori sunt sacrificați, în fiecare an, din cauza pestei africane.

Proiectul s-a derulat pe o perioadă de 11 luni. În prima etapă, cercetătorii din Cluj-Napoca au intrat în 30 de focare de pesta porcină africană. Au pus capcane în fiecare loc, de unde au prelevat insecte.

Oana Balmoș, doctorand USAMV Cluj: „Am recoltat aceste probe, le-am conservat, le-am adus la departamentul de parazitologie, unde a urmat munca de laborator. Am avut probabil sute de mii de insecte, dintre care doar câteva sute au fost de interes, respectiv cuicolizi şi muşte de grajd.”

pesta porcină
Pesta porcină închide mai multe trasee turistice din judeţul Arad

Probele au fost trimise pentru analiza la Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală. Acolo, cercetătorii au descoperit că peste 70% din insectele care se hrănesc cu sângele animalelor conțineau ADN-ul virusului care transmite pesta porcină africană.

Andrei Mihalca, USAMV Cluj-Napoca: ”Porcii intră în dieta acestor insecte hematofage şi următorul pas ar fi să reuşim din aceste insecte să izolăm virusul.”

Deşi rezultatele nu garantează că insectele transmit acest virus altor porci, studiul atrage atenţia că ar trebui luate noi măsuri de protecţie. În fermele comerciale, condiţiile de biosecuritate sunt foarte stricte, aşa că este greu de înţeles cum ajunge virusul acolo. Insectele ar putea fi, aşadar, o posibilă explicaţie.

Andrei Mihalca: ”Instalarea unor plase cu ochiuri mult mai fine la gurile de aerisire ale acestor ferme. Insistarea un pic mai mult pe acţiuni de dezinsecţie.”

Boala nu se transmite la om, însă, de regulă, toţi porcii dintr-o gospodărie sau ferma trebuie să fie sacrificaţi dacă se găseşte un exemplar bolnav. Economic, acest virus are consecinţe importante, iar România este, în prezent, una dintre cele mai afectate tari din Europa de pesta porcină africană.

În perioada martie 2020 - ianuarie anul acesta, au fost confirmate peste 1000 de focare la porcii domestici, cu aproape 200 de mii de animale sacrificate.

Carnea de porc, mai ieftină cu 30% în această perioadă. Ce a dus la scăredea majoră de preț

Carnea de porc s-a ieftinit cu până 30 la sută în această perioadă. Pandemia și pesta porcină au afectat exporturile în toate țările din Uniunea Europeană, iar pe piețele din statele membre au rămas cantități impresionante.

Pesta porcină închide mai multe trasee turistice din judeţul Arad

Pesta porcină închide mai multe trasee turistice din judeţul Arad. Cu zeci de focare active autorităţile au decis să interzică accesul publicului pe rutele montane.

Republica Moldova a demarat campania de vaccinare împotriva Covid-19

Republica Moldova a demarat marţi campania de vaccinare împotriva noului tip de coronavirus, informează presa de pesta Prut.

Românii vulnerabili vor primi 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie şi vouchere sociale

Românii vulnerabili vor primi 1.400 de lei de la stat pentru plata facturilor la energie. Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română.

Rusia foloseşte rachete vechi de croazieră din care scoate ogivele nucleare. „Arată nivelul epuizării stocului de muniție”

Rusia probabil că scoate ogive nucleare din vechile rachete de croazieră şi trage muniţie nearmată către Ucraina, estimează sâmbătă serviciul militar britanic de informaţii, relatează AFP.

8 morți și 100 de oameni, prinși sub dărâmături, în Italia, după o alunecare de teren. O casă a ajuns în mare. VIDEO

Aproximativ 100 de persoane au fost prinse sub dărâmături și opt au murit, după o alunecare de teren produsă în urma unor ploi puternice pe insula italiană Ischia, în largul Napoli, potrivit The Sun.