Cel mai mare vulcan din lume este ascuns in apele Oceanului Pacific

vulcan

Cel mai mare vulcan din lume, care are o suprafata echivalenta cu aceea a insulelor britanice, se afla ascuns de aproximativ 145 de milioane de ani in apele Oceanului Pacific, la o distanta de 1.500 kilometri de Japonia.

"Este vorba de un dom mare si rotunjit de 450 kilometri pe 650 kilometri", avand o suprafata comparabila cu aceea a vulcanului Olympus Mons de pe planeta Marte, considerat cel mai mare vulcan din intregul Sistem Solar, au subliniat autorii studiului.

Denumit "Masivul Tamu", vulcanul terestru este "ascuns" in centrul unui lant muntos subacvatic, Shatsky Rise, care are inaltimea maxima de 3,5 kilometri sub nivelul marii si ale carui "radacini" patrund pana la 30 de kilometri sub fundul oceanului. Din fericire pentru omenire, se pare ca vulcanul este "adormit" de cateva milioane de ani, afirma William Sager, oceanograf la Universitatea Houston din Statele Unite, coordonatorul studiului.

Aceasta formatiune vulcanica este cunoscuta de mult timp de geologi, insa acestia credeau pana acum ca aveau de-a face cu un simplu "mega-vulcan" printre alti 10-12 de pe "platourile oceanice" deja identificati.

Acesti "mega-vulcani", care se afla atat la suprafata Terrei, cat si scufundati pe fundul marilor si oceanelor, sunt atat de mari, cu milioanele lor de kilometri cubi de lava solidificata, incat oamenii de stiinta considera in general ca a fost nevoie ca mai multi vulcani invecinati sa isi uneasca fortele si scurgerile de magma pentru a le da nastere.

Astfel este cazul edificiului vulcanic al insulei Hawaii, constituita din cinci "vulcani-scut" diferiti. La fel este cazul Islandei, compusa din zeci de vulcani diferiti, unii stinsi, altii activi.

Insa, analiza esantioanelor si a structurii Masivului Tamu "ofera o imagine diferita", scrie William Sager, oceanograf la Texas A&M University. Chiar daca anumite sisteme care asociaza mai multi vulcani au o inaltime superioara, "Masivul Tamu este cel mai mare vulcan izolat cunoscut din lume", spune acelasi cercetator.

Potrivit acelorasi experti, al caror studiu a fost publicat in revista britanica Nature Geoscience, ar putea fi vorba de "caramida elementara a unui vast platou oceanic, iesita dintr-un jet unic" de roci in fuziune care a durat "doar" cateva milioane de ani la inceputul Cretacicului.

"Masivul Tamu demonstreaza faptul ca vulcanii uriasi aflati pe alte planete din Sistemul Solar au verisori chiar aici, pe Terra. Insa varietatea terestra a acestor vulcani este inca putin cunoscuta, intrucat acesti monstri si-au gasit un loc bun in care sa se ascunda: sub apa", afirma autorii studiului.
Si alti vulcani uriasi ar putea deci sa "doarma" la adancimi mari in oceane, ascunsi de privirile oamenilor de stiinta.

"Nu detinem datele necesare pentru a privi in interiorul lor si pentru a le cunoaste structura, insa nu as fi surprins daca vom descoperi ca Tamu nu este singur. De fapt, cel mai intins platou oceanic de pe Terra este Ontog Java, in Pacificul ecuatorial, la est de Insulele Salomon. Este mai intins decat Tamu, este de marimea Frantei", avand o suprafata de peste 500.000 de kilometri patrati, a precizat William Sager.

NEWS ALERT Veste uriașă pentru Simona Halep!
„Un incendiu subacvatic” masiv se întâmplă în oceane. Experții avertizează întreaga omenire

Lumea se confruntă cu un episod masiv de albire a coralilor din cauza temperaturilor record ale oceanelor, a avertizat luni Administraţia Naţională Oceanică şi Atmosferică a SUA (NOAA), informează AFP.

Inversarea procesului de îmbătrânire ar putea fi posibila. Ce spun oamenii de ştiinţă

Un tip de grăsime care se acumulează odată cu îmbătrânirea ţesuturilor poate fi inversată prin exerciţii fizice, au descoperit oamenii de ştiinţă într-o nouă cercetare publicată vineri.

Afinele sunt, de fapt, roșii. Motivul neașteptat pentru care le vedem albastre

Afinele sunt, de fapt, de o culoare roșu aprins, dar noi le vedem albastre datorită unor nanostructuri din stratul lor ceros care împrăștie lumina albastră și ultravioletă, arată un studiu recent. Mai mult, păsărilor le par de-a dreptul ”fosforescente”.

Tehnologia care poate apăra România în cazul unui atac cu rachete balistice. A fost testată cu succes de Israel și SUA

Israelul și Statele Unite au folosit pentru prima oară într-o situație reală interceptoarele de rachete balistice împotriva proiectilelor lansate de Iran.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum a sărit în aer blocul din Craiova. Deflagrația a rupt pereții

O persoană a murit și trei au fost rănite în explozia care a distrus un bloc din Craiova. Deflagrația a rupt pereții, iar o parte din primul etaj s-a prăbușit.

Românii blocați în Dubai acuză că au fost lăsați de izbeliște de birocrații plătiți din banii tuturor. „Ne-au cam jecmănit”

Sute de români blocaţi de marţi în Dubai după inundațiile istorice care au lovit Emiratele Unite Arabe au început să sosească în țară.