Astronomii au descoperit prima Lună din afara sistemului nostru solar

Ultimul update: Joi 04 Octombrie 2018 11:03
Data publicarii: Joi 04 Octombrie 2018 11:00
Categorie: Stiinta
Sistem solar asemanator cu al nostru

Astronomii au identificat ceea ce pare a fi prima Lună detectată în afara sistemului nostru solar, un gigant gazos de mărimea planetei Neptun, care nu seamănă cu nicio Lună cunoscută, relatează Reuters, conform Agerpres.

Descoperirea a fost detaliată miercuri în jurnalul Science Advances, iar oamenii de ştiinţă s-au arătat surprinşi nu doar de faptul că aceasta demonstrează existenţa Lunilor în alte regiuni ale spaţiului - cercetătorii au ştiut că este doar o problemă de timp până când va fi găsit un astfel de satelit într-un alt sistem solar - ci şi de cât de diferită este Luna de cele aproximativ 180 din sistemul nostru solar.

''Este mare şi neobişnuită, după standardele din sistemul nostru solar'', a declarat profesorul de astronomie de la Universitatea Columbia din Statele Unite, David Kipping, cu referire la luna cunoscută sub denumirea de exo-Lună deoarece se află în afara sistemului nostru solar.

Lunile din sistemul nostru solar sunt în exclusivitate corpuri astronomice cu o suprafaţă stâncoasă sau îngheţată. Exo-Luna proaspăt descoperită şi planeta pe care o orbitează, cu o dimensiune de câteva ori mai mare în comparaţia cu masa celei mai mari planete din sistemul nostru solar, Jupiter, sunt gazoase - o pereche neaşteptată.

Ele sunt situate la o distanţă de 8.000 de ani lumină faţă de Pământ.

Potrivit lui Kipping şi a coautorului studiului, Alex Teachey, absolvent al Universităţii Columbia, observaţiile realizate de ei cu ajutorul telescopului Hubble al NASA/ESA şi al telescopului Kepler al NASA au oferit prima dovadă clară a prezenţei unei exo-Luni. Totuşi, ei au precizat că descoperirea va putea fi confirmată prin alte observaţii realizate cu ajutorul telescopului Hubble în luna mai a anului viitor.

Exo-Luna este exponenţial mai mare în comparaţie cu cea mai mai mare Lună din sistemul nostru solar. Satelitul Jupiter, Ganymede, are un diametru de circa 5.260 de kilometri. Dimensiunea exo-Lunii este asemănătoare cu cea a planetei Neptun, cea mai mică dintre cele patru planete gazoase din sistemul nostru solar, cu un diametru de aproximativ 49.000 de kilometri.

Exo-Luna şi planeta sa (Kepler-1625b) orbitează în jurul Kepler-1625, o stea similară din punct de vedere al temperaturii cu Soarele nostru care este, însă, cu circa 70% mai mare.

Exo-Luna, denumită Kepler-1625b-i, potrivit sciencemag.org, se deplasează pe o orbită aflată la circa 3 milioane de kilometri de planeta sa. Masa satelitului este de circa 1,5% din cea a planetei sale.

Kipping şi Teachey s-au bazat în această descoperire pe metoda ''tranzit'' cu care au fost descoperite până în prezent aproape 4.000 de planete situate în afara sistemului nostru solar, numite exo-planete.

Dimensiunea şi compoziţia gazoasă ale exo-Lunii pun la îndoială actualele teorii privind modul de formare al Lunilor, notează Reuters.

Sistem solar asemanator cu al nostru Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer