NASA a descoperit un sistem solar cu acelaşi număr de planete ca al nostru

Ultimul update: Vineri 26 Ianuarie 2018 17:50
Data publicarii: Vineri 15 Decembrie 2017 07:45
Categorie: Stiinta
Planete sistem solar

Agenţia spaţială americană (NASA) a descoperit în premieră opt planete care orbitează în jurul aceleiaşi stele, o stea îndepărtată numită Kepler-90, aflată la o distanţă de 2.545 de ani lumină de Pământ, în constelaţia Dragonul, relatează joi CNN.

Este prima stea în jurul căreia orbitează la fel de multe planete ca şi în jurul soarelui nostru, iar cercetătorii cred că este prima din multele care vor fi descoperite.

Cercetătorii ştiau din 2013 că şapte planete orbitează în jurul stelei, dar cu ajutorul "Google Artificial Intelligence", care a analizat datele obţinute de telescopul Kepler al NASA, a fost descoperită a opta planetă.

Christopher Shallue, inginer software senior la Google AI în California, şi Andrew Vanderburg, astronom şi profesor la Universitatea Texas, din Austin, au învăţat un computer să facă diferenţa între imaginile de pisici şi de câini.

Ei au rafinat abordarea de a identifica exoplanete în baza de date a telescopului Kepler plecând de la fluctuaţiile de lumină care se produc când o planetă trece prin faţa stelei. "Reţeaua neurală", cum a fost denumit computerul, a învăţată să identifice astfel de modificări folosind semnale care au fost verificate şi confirmate în catalogul de planete al lui Kepler. În 96% din cazuri, aceasta a identificat exoplantele.

De la lansarea sa în 2009, Kepler a urmărit peste 150.000 de stele într-o parte a cerului pentru a stabili candidatele la statutul de exoplanete, plecând de la scăderea strălucirii stelelor atunci când potenţiale planete trec prin faţa lor. Kepler a adunat o bază de date de 35.000 de posibile semnale indicând planete.

Pentru a ajuta la depistarea unor semnale mai slabe ale unor planete potenţiale pe care oamenii de ştiinţă le-au ratat, "reţeaua neurală" a fost instruită să caute astfel de semnale în 670 de sisteme solare care erau cunoscute pentru faptul că susţin mai multe planete. Presupunerea oamenilor de ştiinţă a fost că sistemele cu mai multe planete sunt cele mai bune locuri pentru a căuta noi exoplanete.

"Procesul de învăţare al maşinii străluceşte cu adevărat în situaţii în care există atât de multe date, încât oamenii nu pot să caute singuri printre ele", a mai spus Shallue.

Noua planetă a fost denumită Kepler-90i şi nu este un mediu ospitalier. Este relativ mică, "toridă" şi stâncoasă, rotindu-se în jurul soarelui ei o dată la fiecare 14,4 zile. În sistemul nostru solar, cea mai apropiată planetă de Soare, Mercur, efectuează o rotaţie completă o dată la 88 de zile. Ea a devenit a opta planetă dintr-un sistem descoperit iniţial de telescopul Kepler în 2013, primul sistem solar cu şapte planete descoperit.

"Sistemul solar Kepler-90 este ca o versiune în miniatură a sistemului nostru solar. Sunt planete mici la interior şi planete mari la exterior dar totul este îngrămădit mult mai aproape", a spus Vanderburg.

Alte sisteme solare au însă mai multe şanse să susţină viaţa decât Kepler-90, în care toate cele opt planete orbitează faţă de soarele lor la o distanţă mai mică decât Pământul faţă de Soare.

"Cu circa 30% mai mai mare decât Pământul, Kepler-90i este atât de aproape de stea că temperatura medie la suprafaţă se crede că depăşeşte 427 de grade Celsius, ca şi pe Mercur", a precizat NASA într-un comunicat.

"Cea mai îndepărtată planetă, Kepler-90h, orbitează la o distanţă similară faţă de steaua ei cu cea la care orbitează Pământul în jurul Soarelui", a adăugat NASA.

Cercetătorii au mai descoperit o a şasea planetă în sistemul Kepler-80. "Aceasta, numită Kepler-80g, are mărimea Pământului, şi împreună cu patru dintre planetele vecine formează un lanţ de rezonanţă, în care fiecare planetă este blocată de gravitaţia celorlalte într-un dans ritmic orbital", a mai menţionat NASA.

Planete sistem solar Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer