Stadioane platite in vieti si blocaje rutiere de 344 km. Mondialul 2014, descris ca "cel mai mare jaf" din istoria Braziliei
Campionatul Mondial de Fotbal 2014 ar fi fost momentul ideal pentru Brazilia sa straluceasca. In schimb, turneul final a scos in fata mai degraba problemele pe care le are aceasta tara exotica.
Nbcnews.com a scris un matrial amplu despre cum Brazilia ii va intampina pe jucatori, dar si pe fanii acestora cu aeroporturi neterminate, ii va conduce pe drumuri la care inca se lucreaza, pe strazi infundate de protestatari si ii va chema pe stadioane platite in vieti oamenesti, care sunt departe de finalizare.
Sondajele de opinie reflecta cel mai bine starea de spirit a brazilienilor in momentul de start al Campionatului Mondial. 50% din populatie isi doreste ca Brazilia sa nu fi fost gazda Cupei Mondiale, in timp ce 6 din 10 intervievati cred ca evenimentul va avea efecte negative asupra natiunii.
Nici FIFA nu este impesionata. Oficiali ai Federatiei au spus ca pregatirile au fost un cosmar si ca este "un iad" sa incerci sa colaborezi cu autoritatile braziliene.
"Brazilia a promis mai mult decat este in stare sa duca", este de parere NBC News, care vorbeste despre momentul 2007, atunci cand tara a fost aleasa sa organizeze Mondialul din 2014. Acum, nu se poate tine de angajamente:
♦ Muncitorii inca se chinuie sa termine cele 12 stadioane pe care urmeaza sa se joace cele 64 de meciuri. Stadionul din Sao Paulo, cel mai mare oras din Brazilia, inca nu are toate scaunele montate, desi trebuia terminat in decembrie 2013.
♦ Trei oameni au murit in timpul constructiei arenei din Sao Paulo, in timp ce om a murit, luni, in timp ce lucra la finalizarea metroului suprateran suspendat, proiect care trebuia sa fie gata de mult. Opt oameni si-au pierdut viata in total pe santierele celor 12 stadioane.
♦ Organizatorii au bifat o bila neagra si la capitolul infrastructura, de la drumuri pana la trenul de mare viteza care urma sa lege Sao Paulo de Rio de Janeiro. In acelasi timp, numai 5 din cele 35 de sisteme pe sine pentru transport urban sunt gata. Fanii fotbalului vor fi nevoiti astfel sa apeleze la autobuze si taximetre pentru a se deplasa intre orasele gazda.
♦ Luna aceasta, presedintele Braziliei, Dilma Vana Rousseff, a inaugurat cu surle si trambite un nou terminal al aeroportului din Sao Paulo. Acesta insa va putea sa preia numai o fractiune din zborurile care ajung aici. Cat despre noul aeroport promis in Fortaleza, termenul de finalizare al acestuia a fost schimbat pentru 2017.
Cel mai costisitor Campionat Mondial din istorie
In cifre, Cupa Mondiala de anul acesta a costat, estimativ, 11,5 miliarde de dolari. Numai pe stadioane s-a cheltuit de doua mai mult decat bugetele combinate ale ultimelor doua turnee finale. Potrivit NBC News, Brazilia detine in prezent 10 dintre cele 20 cele mai costisitoare arene din lume. Din pacate, costul acestora nu reflecta facilitati deosebite. Pur si simplu, analisti financiari suspecteaza ca milioane de dolari s-au scurs in buzunarele dezvoltatorilor, pe cand alte milioane au intrat parca in pamant.
Cea mai scumpa dintre aceste arene a inghitit nu mai putin de 900 de milioane de dolari, depasind de trei ori estimarile. Cu alte cuvinte, este al treilea cel mai mai scump station din lume, care va deveni in scurt timp un "mare elefant alb", scrie NBC, din moment ce orasul unde a fost ridicat nici macar nu are o echipa profesionista de fotbal. Sa mai adaugam la lista gigantul din Manaus: un stadion cu 39.000 de locuri unde in mod obisnuit se strag nu mai mult de 1.500 de suporteri? Nu e de mirare ca brazilieni sunt furiosi!
Mondialul protestelor
Brazilia traverseaza cel mai puternic val de proteste din istoria natiunii, presarat cu demonstatii care iau forme violente si greve ale cetatenilor nemultumiti de statul care a cheltuit miliarde de dolari din banii contribuabililor pe stadioane, in timp ce ei se lupta cu sisteme sanitare, educationale si de transport mizere.
Romario, o legenda a fotbalului brazilian, acum congresman, a vorbit deja despre Mondialul din Brazilia ca "cel mai mare jaf" din istoria natiunii.
La toate acestea se adauga valul obisnuit de violente. Brazilia are cele mai sangeroase orase din lume si detine recordul deceselor in randul suporterilor care iau parte la evenimente sportive: 30 de morti in 2013. Probleme vor fi si in perioada urmatoare, mai ales ca eterna rivala, Argentina, are o echipa care i-ar putea fura de sub nas Braziliei mult ravnitul trofeu.
Tocmai din acest motiv, Brazilia a mobilizat 170.000 de politisi in cele 12 orase care vor gazdui meciurile Campionatului Mondial din acest an.
Scuzele oficialilor brazilieni
Guvernul Braziliei se apara spunand ca aeroporturile si sistemele de transport pe sine vor fi in cele din urma finalizate, ca miliarde de dolari vor fi pompati prin turism in economie si ca, bineinteles, pregatirile pentru Cupa Mondiala au creat peste 300.000 de locuri de munca.
Pe de alta parte insa, aceste job-uri sunt temporare, estimarile despre turism i-au ignorat pe cei care vor sta departe de Brazilia tocmai din cauza Mondialului si nimeni nu poate garanta finalizarea proiectelor de infrastructura in timp pentru urmatorul mare eveniment gazduit de tara latino-americana: Jocurile Olimpice de la Rio din 2016.
Sa mai adaugam la toate cele mai de sus alte cateva probleme presante? De exemplu, faptul ca San Paulo a fost martorul celui mare mare blocaj in trafic din istorie: o coada de masini care s-a intins pe nu mai putin de 344 de kilometri. In plus, in Manaus, unde reprezentativa Angliei urmeaza sa joace sambata, a izbucnit o epidemie de febra Dengue - virus transmis de tantari.
214-mile traffic jam! @billneelynbc reports on chaotic preparations for Brazil's World Cup http://t.co/U3qvOOwvzF pic.twitter.com/JuoW6PgJt0
— NBC News (@NBCNews) June 11, 2014
Cu toate acestea, Brazilia este "o pais do futebol" sau tara fotbalului. A castigat pana acum cinci Cupe Mondiale si are fotbalisti raspanditi la cele mai puternice cluburi din lume.
Sursa: NBC
Etichete: fotbal, rezultate, brazilia, program, campionatul mondial de fotbal, cupa mondială, grupe, Brazilia 2014,
Dată publicare:
13-06-2014 16:15