Asa s-a nascut o masinarie de fotbal. Investitii de 700 de milioane de euro in 15 ani pentru un Mondial istoric
Germania a castigat pentru a 4-a oara Cupa Mondiala la Fotbal. A fost rezultatul unei munci inceputa in 1998.
Nu cred ca are nimeni vreo indoiala ca in acest moment ca fotbalul din Germania este cel mai in voga la nivel european. Progresul uluitor al unui campionat care era privit cu indiferenta de multi microbisti din afara Germaniei in urma cu un deceniu se datoreaza unui plan pe termen lung care a dat roade.
Nu a fost nevoie de investitii ale seicilor sau de eforturi uriase - doar de inteligenta, rabdare si bani investiti cum si unde trebuie. Iata cateva din motivele progresului fotbalului din Germania.
Academiile
Spre deosebire de restul campionatelor puternice ale Europei, Bundesliga a reusit sa ajunga in varf prin forta academiilor. Si alte echipe din celelalte tari au investit masiv, dar nemtii au facut-o inteligent. Daca majoritatea microbistilor considera ca, in acest moment, Bundesliga si Premier League sunt cele mai spectaculoase campionate din lume, e impresionant faptul ca echipele germane, spre deosebire de cele britanice, se bazeaza pe foarte multi jucatori autohtoni. Iar acest lucru este evident si din forta echipelor nationale, fiind o diferenta mare la ora actuala intre selectionata lui Low si cea a lui Hodgson.
Daca ne uitam la echipele care si-au disputat trofeul Ligii Campionilor in sezonul precedent, Borussia Dortmund si Bayern Munchen au jucatori de baza crescuti la academie. Impresionanta este povestea echipei lui Jurgen Klopp, cea care a fost la un pas de faliment si acum e una dintre cele mai bune echipe europene datorita unor jucatori precum Mario Gotze, Marco Reus (crescut de Dortmund, echipa la care a revenit dupa 3 ani la Ahlen si alti 3 la Gladbach) sau Nuri Sahin si alti jucatori adusi pe bani putini care acum valoreaza zeci de milioane. La Bayern, sar imediat in evidenta oameni precum Philipp Lahm, Schweinsteiger, Muller sau Alaba.
Toate echipele germane au investit masiv in sectorul juvenil dupa Euro 2000. Echipele nu primeau licenta daca academiile nu indeplineau anumite standarde, fiind investite aproape 600 de milioane de lire in observarea si cresterea juniorilor in ultimul deceniu. Dar nu e suficient sa descoperi jucatori. Pentru ca si in alte tari se investeste masiv. Diferenta se face ca echipele germane dau sanse pustilor sa ajunga la prima echipa si sa evolueze, in loc sa aduca jucatori straini de top.
Un exemplu este cel al mijlocasului german de origine turca, Emre Can. Acesta a fost crescut de Eintracht si Bayern, baverezii alegand vara trecuta sa-l vanda la Bayer Leverkusen. Jucatorul de 19 ani a semnat pe 4 ani. Elementul cheie in aceasta afacere era faptul ca Bayern are clauza de buy-back! Daca jucatorul ajungea la nivelul la care se spera, el s-ar fi intors la Bayern, club care a castigat si bani de pe urma afacerii, iar jucatorul a ajuns la o echipa care ii permite sa joace minute importante inca de la o varsta frageda. Numai ca dupa un singur an la Bayern, Can a fost cumparat de FC Liverpool.
Finantele
Roman Abramovic a devenit primul patron care a investit 1 miliard in transferuri. Cei de la Manchester City au cheltuit si ei o suma colosala pentru jucatori. Real Madrid a platit 91 de milioane de euro pentru Gareth Bale, mai mult decat a dat Bayern cumulat pentru primul 11 care a castigat finala de pe Wembley din mai. Iar daca Chelsea se poate lauda cu o finala de Liga Campionilor castigata, cei de la City abia au reusit sa treaca de grupe. Bayern a jucat in schimb finalele din 2010, 2012 si 2013. Dar Bayern este singurul club care investeste in jucatori de la alte echipe sume comparabile cu cele ale marilor cluburi europene. Restul echipelor din Bundesliga fac mai mereu profit in afacerile cu jucatori. Iar acesta este numai un aspect care a dus la stabilitatea economica a cluburilor germane.
Desi Premier League ramane campionatul cu venituri record, Bundesliga vine tare din urma - cand a fost publicat raportul in ianuarie, acesta arata ca echipele din prima liga germana au avut venituri record de 1,75 de miliarde de lire. Din acest sezon si contractul incheiat de federatie pentru drepturile de televizare este unul mult mai mare.
Un alt motiv al fortei financiare ale cluburilor din Germania este faptul ca acestea nu se aliniaza cu un singur partener, ci cu mai multe companii. Activitatile comerciale inseamna pentru un club ca Bayern 55% din cifra de afaceri. La Schalke, procentul e de 53%, iar la Dortmund de 51%. Ca o comparatie, la Chelsea procentul este de doar 27%, iar la Arsenal de 22%!
De asemenea, infrastructura din Germania este la cel mai inalt nivel, beneficiind si de faptul ca au organizat Campionatul Mondial din 2006, cand in stadioanele din Germania s-au investit foarte multi bani.
Cultura fotbalistica
Desi aproape toate partidele din primele 2 ligi din Germania sunt televizate, stadioanele sunt mai mereu pline indiferent de partida. Preturile biletelor sunt in general mici - media cluburilor pentru cel mai ieftin bilet este de 10 lire, fata de 28 cat e in Anglia. Iar un meci de fotbal in Germania iti ofera un adevarat show - fotbalul este mereu spectaculos, iar fanii primesc o atentie speciala din partea cluburilor. Acestea recunosc ca, pana la urma, fanii reprezinta cea mai importanta entitate din intreg sistemul. Iar suporterii nu sunt doar platitori de bilet, participa la viata clubului de zi cu zi.
Intrebat de ce nu sunt marite preturile la bilete, presedintele lui Bayern, Uli Hoeness, a declarat: "Nu credem ca fanii sunt precum vacile care trebuie sa fie mulse. Fotbalul trebuie sa fie pentru toata lumea. Asta-i marea diferenta dintre noi si Anglia".
Competivitate
Una dintre cele mai mari diferente intre Bundesliga si Primera Division este data de modul in care sunt impartiti banii din televizari. In actualul sistem din Germania, campioana Bundesligii castiga de 2 ori mai multi bani fata de echipa de pe ultimul loc. In Spania, raportul este de 12 la 1, iar acest lucru a dus la o prapastie intre granzi si echipele mici, Barca si Real castigand 25 din ultimele 29 de titluri ale Spaniei.
Totusi, si in Germania pare sa fie o diferenta mare intre Bayern si restul echipelor. Fata de Dortmund, marea rivala, Bayern plateste in jur de 140 de milioane de lire anual pe salarii, aproape dublu fata de rivali. Iar transferul lui Mario Gotze de la Borussia la Bayern a fost o noua dovada de forta a bavarezilor.
Acest lucru este periculos pana la urma: "Cele 2 echipe de top au avut un succes atat de mare incat exista pericolul unei situatii ca in Spania" spune reputatul jurnalist german, Hartmut Scherzer. "Vechiul slogan din Bundesliga era ca orice echipa poate sa bata pe oricine. Acest lucru nu mai exista. Bayern a cumparat cei mai buni jucatori". Iar succesul sezonului trecut poate mari si mai mare diferenta intre cele 2 mari cluburi si adversarele din campionat.
Tactica cluburilor si antrenorii
S-a vorbit mult despre asemanarile dintre cele 4 semifinaliste ale Ligii Campionilor din sezonul trecut (Bayern, Borussia, Barcelona, Real Madrid), dar exista un punct in care stilurile de joc o iau in directii diferite. Jocul de pase care le place atat de mult echipelor spaniole este preferat si in Germania cu o mare diferenta - cluburile germane sunt mult mai directe si fac un pressing mult mai sufocant. Desigur, puteti spune ca Real Madrid avea un stil similar cu Jose Mourinho - da, dar doar in meciurile cu marea rivala pentru a contracara tiki-taka. In partidele cu echipe sub nivelul ei, Real joaca in acelasi stil.
Iar jocul direct pe poarta si jocul in viteza si pressingul sufocant este caracteristic pentru toate echipele din Bundesliga, nu numai pentru marile forte. Acest lucru duce la meciuri spectaculoase, la stadioane pline si audiente mari.
Un alt amanunt important este increderea data antrenorilor germani - majoritatea echipelor au antrenori nemti. Iar toti antrenorii din primele 3 ligi din Germania sunt obligati sa mearga la celebra academie din Koln, Hennes-Weisweiler.
Cum sunt conduse cluburile
Cluburile din Germania sunt organizate in mod diferit fata de cele din Anglia, de exemplu. In Germania exista regula de '50 + 1', unde o asociatie sau clubul trebuie sa aiba un procent de peste 50% din actiunile clubului, o firma comercial neputand avea controlul. La Bayern, de exemplu, Audi si Adidas au 9% din club, restul fiind la membrii clubului.
Exista totusi si 2 exceptie - Wolfsburg, club detinut de Volkswagen, si Bayer Leverkusen, club ce apartine concernului Bayer, ce are o activitate internationala in industria chimica si farmaceutica.
In plus, la cluburile din Germania, lucrurile sunt decise mult mai mult de catre comitetul director unde, de cele mai multe ori, se afla foste simboluri ale echipei. La Bayern, de exemplu, fostii international Karl-Heinz Rummenigge si Matthias Sammer sunt in comitetul director, iar Franz Beckenbauer este presedintele onorific al clubului.
Iata principalele motive pentru care nemtii sunt la ora actuala cea mai puternica natie fotbalistica. Ajutati de seriozitatea care ii caracterizeaza, au reusit sa aiba un progres uluitor din toate punctele de vedere. Au investit inteligent si culeg roadele. Iar exemplul lor poate fi preluat si de alte tari, iar acest lucru nu poate fi decat benefic fotbalului. Pentru ca, in acest moment, exista mai multi fani care prefera sa se uite la un meci de tipul Gladbach - Schalke decat la un Juventus - Inter daca nu tin cu vreuna dintre echipele implicate. Iar modul in care au investit a facut si ca nationala Germaniei sa fie mare favorita la Campionatul Mondial din 2014.