Cele mai scumpe tricouri produse vreodata. Povestea din spatele unei afaceri in care Adidas a investit 950 de mil. de euro
Manchester United a semnat cel mai mare contract din istoria fotbalului. Adidas a cumparat drepturile pentru a produce echipamentele echipei de pe Old Trafford si de a vinde replici cu insemnele clubului timp de 10 ani in schimbul a 950 de milioane euro.
Contractul intra in vigoare incepand cu sezonul 2015-2016.
Asadar, 95 de milioane de euro pe sezon, peste ceea ce primesc Real Madrid (39 mil de euro) si Chelsea (38 mil de euro), insumat, remarca jurnalistii de la Business Insider.
Contractul semnat de Manchester United cu Adidas este de trei ori mai mare decat cea mai banoasa intelegere a celuilalt gigant de pe piata producatorilor de echipamente sportive, Nike, cu FC Barcelona (33 mil de euro). Insa, colosala suma de 95 de milioane de euro este doar o parte din valoarea tricourilor lui Manchester United. Exista o intelegere semnata cu producatorul auto Chevrolet care intra in vigoare incepand cu aceasta toamna si care va alimenta conturile clubului cu 59 de milioane de euro pe sezon.
Asadar, Manchester United va incasa, incepand cu sezonul 2015-16, 154 de milioane de euro de pe urma celor doua logo-uri care vor aparea pe tricou (Adidas si Chevrolet), suma record pentru istoria sportului.
Jurnalistii americani remarca si diferenta dintre contractele lui United si sumele incasate de cluburile din NFL. Fiecare echipa din fotbalul american imparte in acest moment cate 138 de milioane de euro pe sezon, insemnand sume de pe urma sponsorilor de pe tricouri, merchandising si drepturi de televizare, cumulat. Paradisul financiar in care s-a trezit Manchester United pare inexplicabil, in conditiile in care echipa a terminat ultima editie de Premier League pe locul 7 si nu va participa in Liga Campionilor sezonul viitor.
ROMANIA, DIN ALTA LUME
Peisajul fotbalului romanesc la capitolul venituri de pe urma tricourilor nu se poate compara cu ceea ce se intampla in vestul Europei. Steaua si Petrolul sunt echipele care incaseaza cei mai multi bani din contractele de sponsorizare, dar sumele nu depasesc 1 milion de euro pe sezon.
Campioana Romaniei primeste cate 500.000 de euro pe an de la Nike si City Insurance, in timp ce situatia de la Petrolul este incerta.
In iarna, odata cu transferul lui Adi Mutu, clubul de pe Ilie Oana a semnat un contract cu un dealer Opel, a carui valoare se incadra intre 500 de mii si 800 de mii de euro pe sezon, in functie de performantele echipei, dar la prezentarea noilor echipamente de joc, logo-ul sponsorului nu a mai fost inscriptionat pe tricouri.
POVESTEA PRIMULUI SPONSOR DE PE TRICOURILE DE FOTBAL este legata de numele lui Derek Dougan, un fost fotbalist din Premier League, caruia la 39 de ani i-a venit o idee ce avea sa revolutioneze lumea sportului.
In decembrie 1975, Dougan, care evoluase in ultimele opt sezoane la Wolverhampton, a decis sa semneze cu un club modest din Southern League (liga a 7-a engleza) - Kettering Town. Se apropia de 40 de ani si nu se mai gandea sa joace, insa perspectiva de a manageria un club de fotbal dupa bunul plac, a fost ceea ce l-a atras la o echipa dintr-un orasel micut, de 50.000 de locuitori, situat la doua ore distanta de Londra.
Asa cum era de asteptat, Derek Dougan a fost primit ca un rege la Kattering si a primit puteri depline din partea conducerii: "Vei fi responsabil pentru tot ce se intampla cu echipa, atat pe teren, cat si in afara lui. De asemenea, te vei ocupa si de problemele administrative si de marketing legate de acest club", l-a asigurat presedintele echipei, John Nash.
24 IANUARIE 1976 - PENTRU PRIMA DATA, O ECHIPA JOACA CU UN SPONSOR PE TRICOU
Dougan si-a luat repede rolul in serios si prioritara a devenit imediat problema atragerii de fonduri. Cum nu se putea baza prea mult pe incasarile din bilete, stadionul avand o capacitate de doar 4.000 de locuri, proaspatul manager, instalat in functie cu doar o luna in urma, a mers sa caute sponsori.
A incheiat, fara sa se consulte cu nimeni, un contract de sponsorizare de 4.000 de lire (o suma foarte consistenta pentru club) cu Kettering Tyres, un service auto situat in centrul orasului, care cauta sa-si "cumpere imagine" pentru a atrage clienti din orasele vecine.
Conditia deal-ului? Pentru cele 4.000 de lire, toti jucatorii de la Kettering Town erau obligati sa evolueze in sezonul respectiv cu numele sponsorului pe tricou. O idee noua, la care nimeni nu se mai gandise pana in acel moment. Lui Dougan i s-a parut o idee buna, care nu putea sa afecteze pe nimeni, din contra, era o situatie win-win intre cele doua parti.
Asa ca pe 24 ianuarie 1976, la un meci de campionat cu Bath City, jucatorii de la Kettering Town au venit imbracati cu noile echipamente, inscriptionate in fata cu numele sponsorului, Kattering Tyres.
F.A. INTERVINE ABERANT - DOUGAN INCEARCA O CALE DE MIJLOC
Kettering a devenit astfel primul club din istorie care a avut tricouri cu un nume de sponsor pe piepturile jucatorilor.
A aparut insa o problema, pe care Derek Dougan nu a luat-o in calcul. Federatia engleza de fotbal s-a aratat deranjata de inovatie si i-a scris imediat lui Dougan. In scrisoare, oficialii FA ii cereau acestuia sa renunte imediat la tricourile inscriptionate cu numele sposorului, in conditiile in care REGULAMENTUL nu prevedea permiterea unei astfel de masuri in fotbal.
"Nu gasesc niciun paragraf in regulament care sa imi interzica asta, asa ca nu iau in consideratie avertismentul Federatiei", a fost reactia lui Dougan, care a insistat ca intelegerea dintre clubul sau si sponsorul Kattering Tyres sa continue in conditiile initiale.
La urmatorul meci, jucatorii au purtat tricouri inscriptionate cu "Kettering T", iar Dougan i-a asigurat pe toti ca "T"-ul nu este prescurtarea de la "Tyres", ci de la "Town" :)
"TE PUI CU FEDERATIA? TE DISTRUG!"
Presedintele FA a luat-o ca pe o ofensa si a amendat imediat clubul cu 1000 de lire. Era prea mult pentru un club precum Kettering Town, iar oficialii au decis sa renunte la literele de pe tricou. Se gandeau ca daca insista pe ideea lui Dougan, urmatoarele amenzi venite de la Federatie vor creste progresiv.
La numai un an dupa aceste evenimente, mai multe cluburi din Premier League, in frunte cu Derby si Bolton, trimiteau la Federatie o scrisoare prin care cereau ca tricourile inscriptionate cu nume de sponsori sa fie legalizate, printr-un paragraf in regulament.
TOTI AU PROFITAT DE PE URMA IDEII LUI DOUGAN. MAI PUTIN KATTERING TOWN
Aceeasi conducere FA privea de data asta problema din alt unghi, si o gasea interesanta. Incepand cu sezonul 1977-1978, toate cluburile de fotbal din Anglia au avut dreptul sa foloseasca nume de sponsori pe tricourile jucatorilor.
Din pacate, Kettering Town nu si-a mai gasit un nou sponsor in sezonul urmator, in timp ce jucatorii lui Derby County, de exemplu, conduceau masini Saab, primite de la sponsorul al carui nume il purtau pe piepturi la meciurile oficiale.
Kettering Town evolueaza si acum in Southern League, insa este un club foarte respectat in randul englezilor. Nu e intamplator ca fostul mare jucator din nationala Angliei, Paul Gascoigne, a ales sa isi inceapa cariera de antrenor chiar la aceasta echipa, in 2005.
Derek Dougan a incetat din viata in 2007, la varsta de 69 de ani, in locuinta sa din Wolverhampton. Pe langa cariera respectabila de jucator, la Aston Villa, Leicester, Wolverhampton si in nationala Irlandei de Nord, Dougan s-a mandrit tot timpul si cu aceasta inovatie, care a adus un plus fantastic fotbalului.
Autor: Dan Pavel / [email protected]