Un sfert dintre copiii din România nu au acces la educație online din cauza sărăciei. Temele, făcute la lanternă
Din cauza sărăciei, mai bine de un sfert dintre copiii din România nu au acces la educație online, potrivit unui studiu realizat de organizația „Salvați Copiii”.
În satele fără curent electric de pildă, elevii nu au cum să știe ce se întâmplă la orele ținute pe internet. Criza îi afectează mai ales pe cei vulnerabili, iar consecințele sunt greu, dacă nu chiar imposibil de corectat, spun specialiștii.
În comuna Todirești din județul Vaslui, energia electrică este un vis îndepărtat. Rebeca este în clasa a cincea și locuiește cu cei patru frați care au între 6 și 14 ani. Toți învață online, într-o casă fără curent electric și își fac temele la lumina unei lanterne.
Elevă: „Electric, să fie mai bine situația."
Mamă: „E o lanternă cu baterie, o pun pe birou, fiecare copil cu care am teme vine la birou pe scăunel și facem teme."
La fel de greu trăiește și o familie din comună Popești, județul Iași. Robert, are 13 ani și este elev în clasa a șaptea. Locuiește împreună cu părinții și cei șapte frați mai mici într-o casă ridicată din donații și neracordată la rețea. Clasa lui Robert face ore online, însă el a lipsit, pentru că nu are curent și nici semnal în zonă, să se poate conecta la internet cu tableta primită cadou.
Băiat: „Am încărcat-o la o vecină din vale.”
Reporter: „Nu o poți încărca acasă?”
Băiat: „Nu. Nu am curent, nu am lumină.”
Reporter: „Cu semnalul cum stai?”
Băiat: „Stau rău.”
Reporter: „Te poți conecta?”
Băiat: „Nu.”
Reporter: „Tu faci acum școală online, cum faci?”
Băiat: „Nu fac școală online."
Tată: „Se descurcă greu cu școala dacă nu are internet.”
Reporter: „Și el cum face orele?”
Tată: „Doar când se duce la școală, restul nu face."
Potrivit Organizației Salvați Copiii România, 28% dintre copii și 43% dintre cadrele didactice nu dețin toate resursele materiale necesare învățământului online.
Liviu Măgurianu, șef centru Salvați Copiii Iași: „Problema pandemiei este că atunci când se trece în online acești copii sunt șterși de pe lista educației."
Consecințele acestei perioade se vor simți pe termen lung, atrag atenția sociologii.
Ioan Hosu, prof. sociologie, UBB Cluj-Napoca: „Asta înseamnă că vom asista în continuare la o Românie polarizată. Cei care vor putea să aibă o viață normală, să se poată integra profesional și social și economic în lumea în care trăim, și alții care vor ajunge să experimenteze din ce în ce mai mult sărăcia."
Conform Institutului Național de Statistică, la începutul acestui an peste 275.000 de copii cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani nu mergeau la școală. Iar cei mai afectați de această criză sunt copiii din mediul rural.