Șoferii Uber și Bolt - ce reguli vor trebui să respecte dacă nu vor mai fi considerați lucrători independenți, ci angajați

uber
Shutterstock

Legislația Europeană este aproape de a constrânge companiile de ridesharing precum Uber și Bolt să îi angajeze pe șoferii care lucrează pentru ei. Acest lucru va avea efecte atât asupra costului curselor, cât și asupra lucrătorilor.

Companiile de ridesharing se confruntă în această perioadă cu o legislație a Uniunii Europene care își propune să revizuiască acest model de afaceri. Acum, șoferii Uber sau Bolt vor trebuie să respecte alte reguli, deoarece nu vor mai fi considerați lucrători independenți, ci angajați.

Șoferii uber - lucrători independenți

Uniunea Europeană finalizează o lege privind munca pe platforme, care ar putea transforma mulți șoferi și curieri în angajați cu normă întreagă.

Legea vizează lipsa de protecție socială și beneficii în ceea ce este cunoscut sub numele de economie gig, condusă de aplicații care oferă perioade scurte de muncă temporară.

Printre cei afectați se numără și Uber, companie care a fost mult timp imaginea de referință pentru firmele din Silicon Valley care sfidează reglementările și au creat economia gig.

Citește și
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Economia de tip “gig” sau de sharing este definită ca fiind o piaţă online în care cererea se întâlneşte cu ofertă, respectiv furnizorii de servicii/freelancerii se întâlnesc cu viitorii clienţi. Primele servicii de acest fel care au apărut şi s-au răspândit cu succes au fost cele de transport şi de comenzi pentru mâncare (Uber, Lyft sau Grub Hub au avut cel mai mare impact în America). Au urmat cele de închirieri de spaţii (Airbnb, CouchSurfing) sau de servicii diverse, potrivit colorful.hr.

Comisia Europeană vrea să desemneze șoferii Uber drept angajați

Uniunea Europeană este aproape de adoptarea unor reguli noi care ar putea reclasifica până la 4,1 milioane de lucrători ca angajați, în loc de contractori independenți, acordându-le avantaje precum salariu minim și concediu plătit, ceea ce ar putea afecta situația financiară a companiilor precum Uber.

Dacă legislatorii UE ajung la un acord în acest an, țările membre ale blocului vor avea timp până la sfârșitul anului 2025 pentru a transforma legea în reglementări naționale și pentru a le aplica.

Anabel Diaz, sefa diviziei de Mobilitate a Uber în Europa, a declarat că compania de ridesharing ar putea fi forțată să se retragă din „sute” de orașe europene din cauza noii legislații a UE privind economia gig, scrie Financial Times.

Directiva UE privind lucrătorii pe platforme ar reclasifica șoferii și curierii care lucrează pentru Uber, Bolt și companii similare ca angajați, acordându-le drepturi deplină la locul de muncă.

În prezent, majoritatea lucrătorilor pe platforme din UE sunt clasificați ca independenți, cu toate că trebuie să respecte reguli și restricții similare celor angajați. UE dorește să îmbunătățească condițiile de muncă pentru acești lucrători și va dezbate legislația în această săptămână.

Comisia Europeană estimează că noua lege ar obliga Uber să majoreze prețurile cu până la 40%, iar Uber susține că acest lucru ar putea însemna și timpuri de așteptare mai lungi din cauza numărului mai mic de șoferi.

Ce beneficii și îndatoriri ar avea în plus, ca angajați

În 2021, Spania a devenit prima țară din UE care le-a acordat lucrătorilor din economia gig drepturi de angajați cu normă întreagă, astfel de hotărâri au dus la pierderi de locuri de muncă „devastatoare”.

În Regatul Unit, o hotărâre a Curții Supreme în 2021 a stabilit că șoferii Uber sunt „lucrători” în loc de independenți, ceea ce înseamnă că au drepturi de bază precum concediu plătit, pauze de odihnă și salariul minim național.

În Germania, Uber folosește companii de gestionare a flotei care își angajează direct șoferii pentru a putea respecta legislația locală.

Consiliul European a anunțat în februarie 2021 că va consulta cu privire la drepturile lucrătorilor angajați de platformele digitale și a anunțat că este gata să înceapă negocierile cu Parlamentul European cu privire la conținutul noii legi în iunie.

Uber conectează contractanți independenți, permițându-le să lucreze în propriul lor program și să devină antreprenori.

Șoferii Uber au fost clasificați drept contractanți independenți, ceea ce are implicatii semnificative pentru beneficiile lor de angajați și protecțiile legale. Această clasificare a fost subiect de dispută și examinare legală, deoarece ridică preocupări cu privire la bunăstarea și drepturile lucrătorilor din economia gig.

Șoferii Uber sunt considerați contractanți independenți, ceea ce înseamnă că nu sunt clasificați ca angajați tradiționali ai companiei. Această clasificare permite Uber să evite anumite obligații legale și costuri asociate cu furnizarea de beneficii pentru angajați, cum ar fi asigurarea de sănătate, concediile plătite și compensația pentru accidente de muncă.

În schimb, șoferii sunt responsabili pentru propriile lor cheltuieli și au mai multă autonomie în ceea ce privește orele de lucru.

Clasificarea ca lucrători independenți are implicații semnificative asupra disponibilității și a scopului beneficiilor pentru angajați pentru șoferii Uber. Iată câteva beneficii pe care șoferii Uber le-ar avea dacă ar deveni angajați:

Pachet de beneficii

Spre deosebire de angajații corporativi care primesc un pachet cuprinzător de beneficii, șoferii Uber se găsesc adesea fără acces la beneficii esențiale, cum ar fi asigurarea de sănătate, asigurarea de șomaj și planurile de pensii. Această lipsă de beneficii îi expune pe șoferi la dificultăți financiare și le limitează capacitatea de a accesa sisteme de sprijin crucial.

Salariu minim

Reglementările privind salariul minim variază în funcție de țară. În timp ce unele jurisdicții au implementat cerințe specifice privind salariul minim pentru lucrătorii din economia gig, altele se confruntă încă cu această problemă.

Șoferii Uber adesea câștigă în funcție de tarif sau pe oră, ceea ce poate fluctua în funcție de cerere și alți factori.

Asigurarea unor câștiguri minime corecte și stabile este crucială pentru a oferi stabilitate financiară șoferilor Uber.

Asigurare medicală

Uber a întreprins pași pentru a oferi opțiuni de asigurare de sănătate pentru șoferii săi. Prin parteneriate cu furnizori de asigurări de sănătate, Uber oferă șoferilor posibilitatea de a accesa planuri de asigurare de sănătate la tarife reduse.

Aceste planuri pot ajuta la acoperirea cheltuielilor medicale și pot oferi un anumit nivel de protecție împotriva problemelor de sănătate neprevăzute.

Cu toate acestea, este important de menționat că disponibilitatea și acoperirea asigurărilor de sănătate pot varia în funcție de locație și eligibilitatea șoferului.

Politici privind concediile de odihnă și concediile de boală

Ca și contractanți independenți, șoferii Uber nu au politici formale privind concediile de odihnă sau concediile de boală oferite de companie.

Ei au flexibilitatea de a alege când și cât lucrează, permițându-le să ia timp liber atunci când este nevoie.

Cu toate acestea, acest lucru înseamnă și că șoferii nu au acces la timp plătit pentru vacanțe sau concedii de boală. Absența acestor politici poate pune probleme șoferilor care ar putea avea nevoie de timp liber fără a-și sacrifica câștigurile.

Beneficii de șomaj

Tradițional, beneficiile de șomaj au fost concepute pentru a sprijini persoanele care și-au pierdut locurile de muncă ca angajați.

Cu toate acestea, evoluțiile recente din unele jurisdicții au extins beneficiile de șomaj pentru lucrătorii din economia gig, inclusiv șoferii Uber.

De exemplu, în răspuns la pandemia COVID-19, Statele Unite au implementat programul Pandemic Unemployment Assistance (PUA), care a oferit beneficii de șomaj pentru persoanele care lucrează ca auto-angajați, inclusiv lucrătorii din economia gig.

Aceste beneficii oferă o plasă de siguranță pentru șoferii Uber în perioade de cerere redusă sau circumstanțe neprevăzute.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Proteste la Fabrica de Arme din Cugir. Angajații sunt nemulțumiți că nu au de lucru și cer demisia ministrului Economiei
Proteste la Fabrica de Arme din Cugir. Angajații sunt nemulțumiți că nu au de lucru și cer demisia ministrului Economiei

Aproape 200 de salariaţi ai Fabricii de Arme din Cugir, judeţul Alba, au participat, joi, la un protest, reclamând lipsa contractelor care să le asigure activitatea în fabrică.

Un centru de recuperare pentru persoanele cu dizabilități neuro-motorii s-a deschis în Oradea. A fost construit din donații
Un centru de recuperare pentru persoanele cu dizabilități neuro-motorii s-a deschis în Oradea. A fost construit din donații

Persoanele cu dizabilități neuro-motorii primesc o nouă șansă în Oradea. Acolo, s-a deschis un centru de recuperare, construit exclusiv din donații. Pacienții au parte de tratamente moderne, care sunt suportate de o fundație.

Preotul Dan Damaschin a lansat o nouă campanie menită să le aducă bucurie copiilor sărmani din Iași
Preotul Dan Damaschin a lansat o nouă campanie menită să le aducă bucurie copiilor sărmani din Iași

O amplă campanie menită să le aducă bucurie copiilor sărmani este în plină desfășurare la Iași.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.