Cum ar putea schimba scolile de corectie viitorul copiilor deveniti infractori. "Eram furios pe oricine. Acum imi pare rau"
Scolile de corectie au nevoie de schimbari majore, iar oamenii trebuie si ei sa-si schimbe mentalitatea fata de minorii deveniti infractori.
Tinerii care ajung in aceste scoli sunt condamnati pentru fapte diferite si pot fi reintegrati in societate, daca primesc ajutorul de care au nevoie. Daca nu, dupa ce parasesc centrele de detentie comit din nou infractiuni si nu mai pot alege drumul drept.
Cei 151 de tineri inchisi in centrul de detentie de la Craiova isi doresc sa fie din nou langa parintii lor. 30 sunt inca minori. Unii sunt condamnati pentru furt, altii pentru talharie, iar cativa pentru omor deosebit de grav.
Florin povesteste ca, in urma cu 6 ani, un tanar si-a pierdut viata dupa ce el l-a lovit si a cazut pe asfalt. Cand a intrat in detentie, Florin era ca un leu in cusca.
"Eram foarte furios pe oricine...Se intampla chiar sa si atac, ii injuram ...dupa 2-3 luni am constientizat ce am facut si-mi pare foarte rau", a marturisit Florin.
Avea doar 15 ani cand a ajuns la Craiova. Abia dupa cateva luni a fost de acord sa se intoarca la scoala."M-am indragostit de citit si faptul asta m-a schimbat. In liberatate nu am citit nici macar o poezie. Cand o sa ies vreau sa-mi termin studiile, sa am un job, sa-mi fac o familie", spune el.
Multi tineri descopera la Craiova ca pot face lucruri la care nu s-au gandit cand erau in libertate. La fel de mult, spun ei, ii ajuta si psihologul.
Chiar daca personalul din centrele de detentie, cum e si acesta din Craiova, respecta procedurile si incearca sa-i integreze pe tineri in societate, sistemul - similar cu cel din penitenciarele adultilor - nu e in masura sa motiveze pe nimeni.
Uneori tinerii nu reusesc sa inteleaga de ce sunt inchisi si de ce lumea ii considera "puscariasi''. Aceasta eticheta ii urmareste dupa ce ies si multi incalca din nou legea, plini de ura. Specialistii recomanda schimbarea programelor scolare, dar si a mentalitatii oamenilor.
"Simpla izolare intr-un centru pentru minori nu rezolva situatia. Trebuie programe speciale de asistenta personala pentru ca multi dintre ei au probleme de autoevaluare, de imagine de sine", sustine Magdalena Balica, directorul adjunct Institutul de Stiinte ale Educatiei.
O solutie ar fi ca micii infractori sa fie analizati individual, iar psihologii sa le ofere sprijin fiecaruia in parte. Autoritatile se pot inspira din tarile nordice sau Marea Britanie, unde tinerii din penitenciare invata laolalta cu ceilalti copii si dupa ore se intorc in detentie, unde sunt consiliati de psihologi.
Altfel, tinerii care termina cursurile in centrele de detentie primesc si diplome recunoscute de ministerul Educatiei.
Pe aceste diplome nu scrie ca au fost obtinute in penitenciar, iar uneori tinerii chiar invata o meserie cat timp sunt inchisi. La eliberare insa, mai putin de 40% dintre ei reusesc sa obtina un loc de munca si asta pentru ca de multe ori angajatorii evita persoanele cu un cazier patat.
"Sunt condamnati, dar nu trebuie sa ramana cu aceasta pata, trebuie sa aiba loc o reabilitare", sustine Eugen Stoica, inspector general in Ministerul
Sunt multe de schimbat in cele 4 centre de detentie din tara, unde se afla peste 1000 de tineri, din care un sfert sunt minori.