Povestea romanului care s-a mutat in Austria pentru ca a obosit sa mearga pe jos. Ce inseamna in Romania "transport in comun"

×
Codul embed a fost copiat

Satul de mersul pe jos, un roman s-a mutat in Austria. In tara facea zilnic naveta pana la serviciu cum putea, pentru ca satul lui nu este inclus pe harta transportului in comun.

Asa se intampla, din pacate, in mediul rural de la noi. Cei care nu au masini nu se pot deplasa la oras. Dovada ca in 2014 am iesit pe locul doi in Europa la mersul pe jos.

Victor are 44 de ani si locuieste intr-un sat aflat la 24 de kilometri de Bistrita. Zece ani a mers pe jos in fiecare zi 16 kilometri ca sa ajunga la serviciu si inapoi acasa.

"Pe jos pana in Cepari, 8 kilometri, fie iarna, fie vara", spune Victor Herta.

Asa ca specialistul in metalurgie, satul de mers pe jos, a plecat la munca in Austria, unde e gradinar. S-a dus in tara in care sistemul de transport public functioneaza ca un ceas. A lasat acasa 5 copii.

Citește și
copil sarac invata la lumanare
20% dintre romani sunt saraci sau traiesc la limita saraciei. Care sunt zonele din Romania cele mai expuse acestui fenomen
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

"Pentru ei am plecat, is la scoala si sa-i pot tine. Am gasit si aici de lucru, dar nu am mijloc de transport sa ma duc pana la oras zi de zi. Is 24 de kilometri, nu am cu ce merge. Cine-si baga masina pe drumul asta?!", spune barbatul.

Victor vine acasa doar de sarbatori, dar copiii lui si toti ceilalti o mie de oameni care au ramas in sat sunt nevoiti sa mearga zi de zi kilometri intregi pe jos, pana la oras.

Un studiu Eurobarometru, facut si in Romania, la care au raspuns in proportie de 60% oamenii din mediul rural, arata ca peste jumatate de tara prefera mersul pe jos. Restul fac naveta cu mijloacele de transport in comun, ori masina proprie.

Iar cand coboara din masini n-au cum sa mearga pe trotuare.

"Exista un respect mai mare pentru metal decat pentru oameni. Niciunul de la bloc nu a iesit sa-si dea zapada din fata blocului, in schimb pentru masini avem timp", a spus un barbat.

In tarile civilizate, cum ar fi Franta, Germania sau Austria, e normal sa alegem trenul pentru calatorii mai lungi de 300 de kilometri. In Romania, insa, calea ferata inseamna timp pierdut, pentru ca liniile sunt mai mereu in reparatie. Alegem masinile, dar nici acest segment nu este lipsit de probleme.

Putinele autostrazi, dar si drumurile nationale romanesti, au gropi, sunt aglomerate si nesigure mai arata Eurobarometrul.

"Daca-i oferi cetateanului sosele va utiliza autoturismele. Daca-i oferi spatii agreabile sa devina pieton, pentru ca nimeni nu isi doreste de fapt sa stea blocat in trafic ore de-a sirul, pentru a ajunge de la origine la destinatie", spune Ana Dragutescu, specialist in mobilitate urbana.

Studiul Comisiei Europene vrea de fapt sa modernizeze Romania. Pe baza acestor date despre drumuri, cai ferate, masini si pietoni, pana la jumatatea acestui an sase orase din Romania si Capitala vor avea fiecare o Strategie de Mobilitate Urbana. Adica un plan pe care daca nu-l pun in aplicare autoritatile regionale nu vor mai primi finantare europeana pentru alte proiecte de transport.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Harta interactiva a SARACIEI in Romania. Regiunile unde peste jumatate dintre locuitori traiesc de pe azi pe maine
Harta interactiva a SARACIEI in Romania. Regiunile unde peste jumatate dintre locuitori traiesc de pe azi pe maine

 2 din 5 romani traiesc in saracie sau mai un pas pana sa ajunga in aceasta situatie: o spun chiar statisticile guvernamentale. Cum se imparte insa penuria? Care e cea mai instarita parte a tarii si care e cea mai amarata?

20% dintre romani sunt saraci sau traiesc la limita saraciei. Care sunt zonele din Romania cele mai expuse acestui fenomen
20% dintre romani sunt saraci sau traiesc la limita saraciei. Care sunt zonele din Romania cele mai expuse acestui fenomen

Un raport al Guvernului dezvaluie o cruda realitate: 1 din 5 romani este sarac sau traieste la limita saraciei. Cifrele sunt prezentate intr-un act oficial, intocmit special pentru a gasi solutii pentru acest fenomen ingrijorator intr-o tara a UE.

Bilant la inceput de an. Cat costa lunar un trai decent in viziunea romanilor si ce asteptari au de la 2015
Bilant la inceput de an. Cat costa lunar un trai decent in viziunea romanilor si ce asteptari au de la 2015

Unul din doi romani crede ca tara merge intr-o directie buna, in timp ce doar 36% considera ca directia este gresita, potrivit unui sondaj IRES realizat in perioada 19-20 decembrie 2014.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.