Povestea romanului care s-a mutat in Austria pentru ca a obosit sa mearga pe jos. Ce inseamna in Romania "transport in comun"

×
Codul embed a fost copiat

Satul de mersul pe jos, un roman s-a mutat in Austria. In tara facea zilnic naveta pana la serviciu cum putea, pentru ca satul lui nu este inclus pe harta transportului in comun.

Asa se intampla, din pacate, in mediul rural de la noi. Cei care nu au masini nu se pot deplasa la oras. Dovada ca in 2014 am iesit pe locul doi in Europa la mersul pe jos.

Victor are 44 de ani si locuieste intr-un sat aflat la 24 de kilometri de Bistrita. Zece ani a mers pe jos in fiecare zi 16 kilometri ca sa ajunga la serviciu si inapoi acasa.

"Pe jos pana in Cepari, 8 kilometri, fie iarna, fie vara", spune Victor Herta.

Asa ca specialistul in metalurgie, satul de mers pe jos, a plecat la munca in Austria, unde e gradinar. S-a dus in tara in care sistemul de transport public functioneaza ca un ceas. A lasat acasa 5 copii.

Citește și
copil sarac invata la lumanare
20% dintre romani sunt saraci sau traiesc la limita saraciei. Care sunt zonele din Romania cele mai expuse acestui fenomen
Noi detalii despre cazul care a şocat România. Fetiţa ascunsă în canapea a fost ucisă pentru bijuteriile pe care criminalul le-a furat şi le-a amanetat, ca să joace la pariuri

"Pentru ei am plecat, is la scoala si sa-i pot tine. Am gasit si aici de lucru, dar nu am mijloc de transport sa ma duc pana la oras zi de zi. Is 24 de kilometri, nu am cu ce merge. Cine-si baga masina pe drumul asta?!", spune barbatul.

Victor vine acasa doar de sarbatori, dar copiii lui si toti ceilalti o mie de oameni care au ramas in sat sunt nevoiti sa mearga zi de zi kilometri intregi pe jos, pana la oras.

Un studiu Eurobarometru, facut si in Romania, la care au raspuns in proportie de 60% oamenii din mediul rural, arata ca peste jumatate de tara prefera mersul pe jos. Restul fac naveta cu mijloacele de transport in comun, ori masina proprie.

Iar cand coboara din masini n-au cum sa mearga pe trotuare.

"Exista un respect mai mare pentru metal decat pentru oameni. Niciunul de la bloc nu a iesit sa-si dea zapada din fata blocului, in schimb pentru masini avem timp", a spus un barbat.

In tarile civilizate, cum ar fi Franta, Germania sau Austria, e normal sa alegem trenul pentru calatorii mai lungi de 300 de kilometri. In Romania, insa, calea ferata inseamna timp pierdut, pentru ca liniile sunt mai mereu in reparatie. Alegem masinile, dar nici acest segment nu este lipsit de probleme.

Putinele autostrazi, dar si drumurile nationale romanesti, au gropi, sunt aglomerate si nesigure mai arata Eurobarometrul.

"Daca-i oferi cetateanului sosele va utiliza autoturismele. Daca-i oferi spatii agreabile sa devina pieton, pentru ca nimeni nu isi doreste de fapt sa stea blocat in trafic ore de-a sirul, pentru a ajunge de la origine la destinatie", spune Ana Dragutescu, specialist in mobilitate urbana.

Studiul Comisiei Europene vrea de fapt sa modernizeze Romania. Pe baza acestor date despre drumuri, cai ferate, masini si pietoni, pana la jumatatea acestui an sase orase din Romania si Capitala vor avea fiecare o Strategie de Mobilitate Urbana. Adica un plan pe care daca nu-l pun in aplicare autoritatile regionale nu vor mai primi finantare europeana pentru alte proiecte de transport.

Articol recomandat de sport.ro
Duminică seară s-a prăbușit pe gazon, iar luni doctorii i-au anunțat decesul
Duminică seară s-a prăbușit pe gazon, iar luni doctorii i-au anunțat decesul
Citește și...
Harta interactiva a SARACIEI in Romania. Regiunile unde peste jumatate dintre locuitori traiesc de pe azi pe maine
Harta interactiva a SARACIEI in Romania. Regiunile unde peste jumatate dintre locuitori traiesc de pe azi pe maine

 2 din 5 romani traiesc in saracie sau mai un pas pana sa ajunga in aceasta situatie: o spun chiar statisticile guvernamentale. Cum se imparte insa penuria? Care e cea mai instarita parte a tarii si care e cea mai amarata?

20% dintre romani sunt saraci sau traiesc la limita saraciei. Care sunt zonele din Romania cele mai expuse acestui fenomen
20% dintre romani sunt saraci sau traiesc la limita saraciei. Care sunt zonele din Romania cele mai expuse acestui fenomen

Un raport al Guvernului dezvaluie o cruda realitate: 1 din 5 romani este sarac sau traieste la limita saraciei. Cifrele sunt prezentate intr-un act oficial, intocmit special pentru a gasi solutii pentru acest fenomen ingrijorator intr-o tara a UE.

Bilant la inceput de an. Cat costa lunar un trai decent in viziunea romanilor si ce asteptari au de la 2015
Bilant la inceput de an. Cat costa lunar un trai decent in viziunea romanilor si ce asteptari au de la 2015

Unul din doi romani crede ca tara merge intr-o directie buna, in timp ce doar 36% considera ca directia este gresita, potrivit unui sondaj IRES realizat in perioada 19-20 decembrie 2014.

Recomandări
Israelul pregătește un răspuns în forță pentru Iran. Șeful Statului Major al IDF: „Va suporta consecințele acțiunilor sale”
Israelul pregătește un răspuns în forță pentru Iran. Șeful Statului Major al IDF: „Va suporta consecințele acțiunilor sale”

Israelul pregătește un răspuns în forță pentru Iran, dar unul care să nu provoace o escaladare a conflictului în regiune, potrivit presei israeliene.

Șeful AIEA, avertisment după atacurile asupra centralei din Zaporojie: „Ne apropiem periculos de un accident nuclear”
Șeful AIEA, avertisment după atacurile asupra centralei din Zaporojie: „Ne apropiem periculos de un accident nuclear”

"Ne apropiem periculos de un accident nuclear" la Zaporojie, a avertizat luni şeful Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică (AIEA), Rafael Grossi, denunţând recentele atacuri asupra centralei nucleare ucrainene, scrie AFP.

Economia Chinei a crescut în primul trimestru mai rapid decât s-au așteptat analiștii. Toți au crezut că o să scadă
Economia Chinei a crescut în primul trimestru mai rapid decât s-au așteptat analiștii. Toți au crezut că o să scadă

Economia chineză a avut un început de an mai puternic decât s-au așteptat analiștii, chiar dacă criza din sectorul imobiliar s-a adâncit.