Povestea arhitectelor decise sa schimbe sistemul educational. Ii invata pe copii sa fie constienti de mediul inconjurator
De ce este nevoie sa schimbi sistemul educational si sa-i faci pe elevi sa doreasca sa stea cat mai mult la ore? In cazul de fata a fost de ajuns sa se stranga sase arhitecte.
Arhitecte si mame, in acelasi timp, cu o ambitie comuna: copii lor si mii de alti micuti din toata tara sa invete in scolile de stat, la acelasi nivel si mai ales dupa aceleasi metode ca in strainatate.
Cele sase au reusit anul acesta sa introduca arhitectura in programa scolara. Prin proiecte, clase interactive si excursii pe teren, ii determina pe elevi sa se intrebe singuri ce este bine sau rau in comunitatea lor si cum se pot implica pentru a-si schimba orasul.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Bucuresti, clasa a III-a, Scoala Cervantes. Copii de 8 si 9 ani stiu deja cine este Leonardo da Vinci si de ce a desenat Omul Vitruvian, masura tuturor lucrurilor.
Cativa kilometri mai incolo, la Scoala 194, alt grup iese pe teren. Prin exercitii inedite invata despre proportii, distante si perceptia spatiului. Copiii sunt impartiti in echipe, fac poze si isi noteaza in caiete tot ce observa in jur. Apoi povestesc cu entuziasm ce au invatat.
Cursul se numeste "De-a arhitectura", iar de anul acesta a fost introdus oficial in programa pentru clasele a III-a si a IV-a. 2.500 de copii din 13 orase s-au inscris la orele optionale, unde predau cot la cot arhitecti si educatori.
"Scopul nu este sa devina arhitecti, scopul e sa devina niste cetateni constienti de societatile in care traiesc", a spus Mina Sava, arhitect.
Sase tinere arhitecte si in acelasi timp mame sunt responsabile pentru aceasta injectie de vitalite in sistemul educational romanesc. Ele au importat metoda de predare, s-au luptat pentru acreditarea cursului, au conceput manualele pentru profesori si caietele pentru elevi.
"Dinu al meu venea cu mine la Hala Matache si experienta noastra cu Buzesti Berzei ne-a bucurat, ca multa lume e interesata ce se intampla cu orasul. Ne-am dat seama ca adultii nu prea stiu sa analizeze ce li se propune in orasul lor si trebuie educati de mici", a spus Claudia Pamfil, arhitect.
"Hai sa incepem de mici sa le spunem ca parerea lor si ce fac ei in oras conteaza foarte mult. Si asta facem: ii invatam sa fie comunitatea care impreuna face un oras frumos", a spus Miruna Grigorescu, arhitect.
Metoda de predare consta in exercitii practice, munca in echipa si mai ales interactiune intre elevi. Este insipirata din sistemul nordic de invatamant, la care autoritatile noastre aspira de ani buni.
Intr-o tara in care de prea multe ori oamenii au construit ce si unde au vrut, fara sa tina cont de vecini si comunitate, copii invata sa traga singuri concluzii despre cum ar trebui sa arate un oras.
"Ei afla asa schematic ca exista ceea ce se numeste regulament urban. Exista niste reguli de construire si oamenii au hotarat ca asa trebuie consturit. Deci exista asa ceva, exista niste reguli, nu pot sa fac ce vreau eu pe terenul meu, numai ca vreau eu", a declarat Miruna Grigorescu, arhitect.
Tinerele arhitecte au pus in practica, in cateva luni, teoria despre care autoritatile vorbesc de ani de zile. Cu ajutorul omuletilor lego, elevii construiesc case la scara. Iar la sfarsitul anului ridica propriul oras. Se numeste logica invatarii prin proiecte.
"Toti vor sa construiasca mall-uri. E si vine vecinul si spune nu nu se poate. Pentru ca vin foarte multe masini si pe mine ma deranjezi si eu vreau o casa linistita.. Si apoi e aceeasi discutie la aplicatia practica. Tu imi pui casa aici, nu imi place, imi iei soarele", a explicat Miruna Grigorescu, arhitect.
Motto-ul este simplu: "Mergand inveti, iar invatand mergi mai departe". Intr-un an in care elevii de la clasele I si a II-a au inceput orele fara carti, tinerele arhitecte au reusit sa stranga, prin tot felul de evenimente, fonduri pentru 2.500 de manuale noi - noute, iar in septembrie au ajuns pe bancile elevilor la timp.
Si au convis 150 de arhitecti sau studenti la arhitectura sa predea la ore. Educatorii si parintii vorbesc deja despre o schimbare in atitudinea elevilor.
"Vine si cauta pe net. Are carti acasa pe care vrea sa le duca la scoala. Sunt foarte incantati. Nu prea vrea vrea nimeni sa lipseasca de la ora de arhitectura", a spus Oana Zlateanu, mama.
"Este o schimbare in bine in atitudinea lor. De cate ori suna clopotelul pentru sfarsitul orei de arhitectura , niciunul nu se ridica", a spus si Dana Oncete, invatatoare.
Au pornit de la o idee simpla. Comunitatile fac orasele si prin urmare locuitorii au tot dreptul sa decida asupra mediului in care traiesc si sa il influenteze. In loc sa astepte solutii din partea sistemului s-au hotarat sa aduca ele schimbarea. Schimbare de care se vor bucura generatiile viitoare.
Sursa: Pro TV
Etichete: scoala, invatamant, arhitectura, arhitecti, sistem educational,
Dată publicare:
02-11-2014 09:27