Pasaj subteran pentru caprioare. De ce vor ecologistii inchiderea traficului pe Bucuresti-Ploiesti
Pe langa faptul ca sunt putine si nefinisate, autostrazile noastre sunt un pericol pentru animalele salbatice.
Pasarile si mamiferele mari sau mici nu pot traversa in siguranta soselele de viteza pentru ca nu au infrastructura necesara, asa ca unele patrund pe asflat unde pot provoca accidente grave.
Suparati, ecologistii au dat statul in judecata si cer ca pe autostrada Bucuresti-Ploiesti, sa fie construite treceri pentru lilieci si pasaje subterane pentru caprioare.
Simfonia pasarilor din codrii Vlasiei este intrerupta tot timpul de cand a fost construita autostrada Bucuresti-Ploiesti. In loc sa ocoleasca aceasta arie protejata, autoritatile au decis ca soseaua de mare viteza sa treaca prin padure.
"Au separat 40 de ha de padure de trupul mama. Au realizat un gen de zid al Berlinului prin aceasta padure", a spus Dan Trifu, presedinte Ecocivica.
Pentru ca nu mai pot ajunge la locurile unde gaseau hrana, animalele ramase in cele 40 de hectare pot muri, spun ecologistii. Acestia au fost de acord cu proiectul soselei cu o singura conditie: sa fie construita infrastructura necesara ca animalele sa o poata traversa. Aceste constructii sunt prevazute intr-un acord de mediu special.
Ca sa salveze ecosistemul Codrii Vlasiei, autoritatile urmeaza sa construiasca mai multe pasarele peste autostrada pentru lilieci. In plus, de-a lungul soselei vor trebui montate mai multe panouri fono absorbante. Iar sub autostrada, urmeaza sa fie sapate cateva galerii ca animalele sa poata trece dintr-o parte, in alta a padurii.
In cazul autostrazii Lugoj - Deva, autoritatile "au uitat" ca soseaua aflata inca in constructie trece prin arii populate de ursi.
"Este o problema de mediu invocata undeva la Comisia Europeana cu habitatul ursilor si au zis ca trebuie facuta pe sub autostrada o subtraversare. In octombrie, noiembrie rezolvam problema. O sa se faca", spune Dan Sova, ministrul proiectelor de infrastructura
Daca o sa se faca doar pe hartie, asociatiile non-profit spun ca vor merge si acolo in instanta asa cum au facut-o deja in cazul autostrazii Bucuresti-Ploiesti.
"In momentul in care castigam, primul lucru care se face e blocarea conturilor CNADNR, a doua masura va fi inchiderea circulatiei Bucuresti Ploiesti", sustine Dan Trifu.
Din pacate, aceste treceri pentru animale ar putea fi inca un motiv de intarziere pentru darea in exploatare a autostrazilor. In tarile civilizate insa, acestea sunt constructii obisnuite, iar pasajele pentru animalele protejate de lege sunt des intalnite.