Initiativele ecologice ale hotelurilor se lovesc de pragmatismul clientilor
Traim vremuri in care tot mai multi oameni incep sa fie atenti la efectul actiunilor lor asupra mediului inconjurator. Si, in teorie cel putin, cand aleg produsele si serviciile, tin cont si de atitudinea fata de mediu a furnizorilor.
Multi hotelieri si proprietari de restaurante se straduiesc sa tina pasul cu aceste asteptari. Problema este insa ca grija fata de mediu costa bani si multora nu le mai pasa de ecologie cand vine vorba sa umble in buzunar.
Ne invita sub o plapuma facuta din plastic reciclat, ne ofera tacamuri facute din cartofi si, uneori, doneaza bani pentru protejarea padurilor. Iar lista initiativelor dragastoase fata de mediu ale celor din industria hoteliera poate continua mult si bine. Sunt insa destui carcotasi pe margine.
Adevarul este ca nu exista deocamdata standarde internationale de mediu care sa poate fi invocate drept repere, cand vine vorba de hoteluri ecologice. Asa ca ramane loc si pentru o doza buna de ipocrizie si superficialitate.
Stim cu totii despre indemnul de a folosi mai mult decat o data prosoapele.
De pilda, cojile si alte resturi alimentare din bucataria unui mare hotel sfarsesc drept balegar intr-o podgorie. Vinul produs acolo este revindut aceluiasi hotel. Dar oare suntem dispusi sa platim 65 de dolari pe sticla, ca sa ne mai stergem din pacatele de lez-ecologie?
In acest climat economic, cand prioritara ramane gasirea unui pret bun pentru camera, nu ne lipsim doar de vinul scump. Daca un hotel vinde apa minerala cu 10 dolari sticla, banii urmand a fi donati pentru o cauza buna, multi dintre noi vom prefera sa bem de la robinet.
Asa ca, pana cand hotelierii vor gasi o autentica strategie ecologica, dincolo de folosirea repetata a prosoapelor, clientii sincer ingrijorati pentru mediu vor continua sa fie tinuti in bezna.