Cumpara un produs 100% romanesc si pastrezi un loc de munca!
"Daca vei cumpara un produs 100% romanesc, vei pastra un loc de munca". Acesta este sloganul unei campanii de promovare a produselor autohtone, lansata de patronate.
Initiativa isi propune sa reduca numarul in crestere al somerilor, dar nu poate sterge cu buretele faptul ca multe dintre lucrurile facute la noi sunt mult sub cele aduse din strainatate. Doar produsele fabricate in 11 domenii au sanse cu adevarat sa fie marcate cu "fabricat in Romania", pentru ca sunt competitive si pe plan european.
Cele mai multe vin din domeniul alimentar, in timp ce electrocasnicele sau masinile au mai putine sanse de reusita in fata importurilor.
Acum, unele dintre bauturile alcoolice, mezeluri si lactate pot face oricand fata concurentei straine, dincolo de faptul ca sunt preferate si de localnici. Cu toate acestea, are si patriotismul o limita. Daca un produs nu este vizibil de calitate, este respins din start.
"Nu poti sa ceri unui client sa cumpere un produs inferior, doar pentru ca este romanesc. Este exclus. Poti cere ca la calitati comparabile sa cumperi un produs fabricat in propria tara, de muncitorii romani", spune Dan Sucu, producator de mobila.
Incaltamintea in schimb este privita cu reticenta, uneori nejustificat. Si desi Romania are inregistrate mai multe produse autohtone, le lipseste inca brandul care sa le diferentieze pe piata.
Un program similar, numit si "Fabricat in Romania", a fost lansat in 2000, dar nu a reusit sa schimbe obiceiurile de consum ale romanilor in favoarea producatorilor interni.
E bine de stiut si ca recenta campanie nu este neaparat o idee romaneasca. Recent, Barck Obama i-a incurajat pe americani sa cumpere in primul rand produsele fabricate in Statele Unite.
Sursa: Pro TV
Etichete: criza economica, somaj, produse traditionale,
Dată publicare:
02-02-2009 00:00