Ce este ”orașul de 15 minute” și când am putea să îl vedem și în România
Pentru că zi de zi pierdem ore bune în trafic, Comisia Europeană a elaborat o strategie care are la bază conceptul unui urbanist columbian, profesor la Sorbona, numit ”orașul de 15 minute”.
Pe scurt, oamenii ar trebui sprijiniți să ajungă cât mai repede la școală, magazin, piață, medic ori la locul de muncă. Pentru asta, administrațiile locale ar trebui să ne asigure infrastructura necesară, iar cartierele noi să fie construite după acest model.
În România, există și un proiect de lege în acest sens, care așteaptă să intre la vot.
Cel care a promovat acest concept a gândit un oraș viu, în care la fiecare 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta de acasă omul să găseasc o școală, o grădiniță, un parc, o farmacie sau o piață.
Bogdan Andrei Fezi, vicepreședinte al Ordinului Arhitecților: ”În jurul anului 1900 au existat proiecte de oraș grădină, care dezvoltau cartiere autosuficiente. Au fost reluate în Europa, la Milano, în Valencia, Asia, America - pentru că are un scop foarte important. Transportul urban, știm cu toții ce probleme sunt în marile orașe, în special în București”.
În ultimii ani, și în orașele României au apărut cartiere rezidențiale gândite astfel, însă din păcate sunt prea puține.
Ideea orașului de 15 minute are contestatari peste tot în lume
Despina Ponomarenco, preșesedinta BREC: ”Principala piedică, mai ales în București, este lipsa de perspectivă asupra problemelor ubanistice. Așa cum știți, avem o situație legată de blocarea PUZ-urilor de mai bine de doi ani”.
Dacă la Cluj-Napoca primăria a angajat mai mulți arhitecți și experți care să pună la punct planurile urbanistice, în București încă se lucrează la asta.
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei: ”Asta este miza PUG-ului. De exemplu, în zona M3, zonă mixtă. Așa cum este PUG-ul acum spune că poți să construiești asta și asta. Rolul zonei mixte este să ai în același loc și birou și locuire, numai că așa cum este PUG-ul acum, nu te împiedică nimeni să faci doar locuire”.
Totuși, ideea orașului de 15 minute are contestatari peste tot în lume. Recent, inițiatorul Carlos Moreno a primit amenințări, inclusiv cu moartea, din partea conspiraționiștilor și a simpatizanților de extremă dreapta, care au spus că propunerea sa este lipsită de sens și doar îi limitează pe oameni.
În România există un proiect de lege care face referire la teoria lui Moreno. Dacă va trece de Parlament, ar implica în viitor construirea de centre urbane după anumite reguli și restructurarea celor existente.