Cat de sigure mai sunt garniturile de metrou din flota veche a Metrorex?

18-11-2010 00:00


O intrebare cat se poate de indreptatita dupa ce miercuri seara 240 de oameni, aflati intr-un vagon deraiat, au trecut pe langa tragedie.

Din fericire, cu totii au fost evacuati teferi. Doar o femeie care a suferit un atac de panica a fost preluata de ambulanta. Vehiculul tocmai iesise dintr-o revizie si avea roti noi, sustin reprezentantii firmei de intretinere. Conducerea de la metrou exclude insa eroarea umana.

Transfigurata de socul accidentului, pasagera care a suferit atacul de panica a cedat cand a ajuns pe peron. Medicii de la SMURD au dus-o la spital.

Ar fi putut fi MULT mai rau. Salvatorii au oprit imediat curentul pentru a evita un incendiu. Apoi 100 de medici SMURD, pompieri si angajati de la Metrorex i-au evacuat pe calatori prin tunel.

Vagonul deraiat era al cincilea din sase aflate in garnitura. Boghiul a sarit de pe linie la iesirea dintr-o curba, dupa care a fost tarat mai multe sute de metri pana mecanicul a reusit sa opreasca. Interesant este ca nici roata, nici alte elemente ale vagonului, nici sina nu s-au rupt.

Directorul Metrorex, Gheorghe Udriste, spune ca mecanicii nu au nici o implicare in acest incident, iar cercetarile sunt extinse catre firma de mentenanta. Un lucru greu de inteles, avand in vedere ca garnitura a iesit din revizie tehnica exact acum doua zile.

Trenurile din flota veche Metrorex ajung la revizie generala la fiecare 150.000 de km sau aproape doi ani. Se fac interventii masive, se schimba rotile, franele, partea electrica. Se mai si schimba cate o bucata de tabla ruginita. Desi nu sunt prea aratoase, pot circula fara restrictii pentru ca mai au resursa de utilizare pana in 2030.

Vagonul deraiat este produs in 1989, arata la fel si tocmai fusese "renovat" dupa 1.700.000 de kilometri.

Specialisti de la Metrorex, Autoritatea Feroviara Romana si firma de intretinere au pornit investigatii.

Este verificata in primul rand starea tehnica a vagonului si a boghiului, care nu avea mai mult de 600 de kilometri de cand fusese reparat capital. Acesta nu s-a rupt si nici nu s-a defectat, pentru ca vagonul a ajuns la depou pe propriile roti, dupa ce a fost repus in linie.

A doua varianta ia in calcul depasirea vitezei limita in acea zona. Exista riscul ca forta centrifuga sa fi fortat vagonul de pe sina din aceasta cauza.

A treia varianta ia in calcul cedarea unor materiale de la infrastructura, adica de la sina care ar fi putut fi prea uzata.

Desigur, pentru fiecare dintre aceste posibile cauze exista proceduri si masuri stricte de verificare pentru ca ele sa nu apara, tocmai de aceea concluziile anchetei devin cu atat mai importante pentru sutele de mii de pasageri care folosesc metroul in fiecare zi.

VIDEO PROTVPLUS.RO