Capitala, acaparată abuziv de reclame stradale. ”E o beție, nu mai vezi orașul de publicitate"
Se spune că reclama e sufletul comerțului, iar Capitala respectă atât de bine zicala încât a fost acaparată de toate formele de publicitate stradă.
Avem, bannere, mash-uri, afișe, amplasate, inclusiv pe clădiri istorice și în zone protejate, chit că o lege interzice asta. "E o beție nu mai vezi orașul de publicitate", spun urbaniștii, care propun un nou regulament, prin care orașul să arate mai curat.
În București, toate marile artere sunt invadate de afișe, panouri și bannere, multe de dimensiuni impresionante, care acoperă blocuri întregi, cu tot cu ferestrele locuitorilor.
Bogdan Iancu, lector SNSPA, profesor de Antropologie Vizuală: E o beție. După ce treci printr-o zona.. de exemplu, prin centrul orașului, ești turmentat. E o înghesuială mare de forme de publicitate pe care memoria nu le reține, le amestecă. E un haos, e o cacofonie. E orașul, practic. Nu mai vedem orașul de publicitate.
Grav este că jumătate dintre aceste bannere nu sunt legale, estimează experții, pentru că sunt amplasate în zone protejate sau pe clădiri declarate monumente istorice.
Un exemplu este Blocul Patria, de pe Bulevardul Magheru. O clădire monument istoric, proiectată de Horia Creangă, nepotul lui Ion Creangă și unul dintre cei mai mari arhitecți interbelici, dar care nu este pusă în valoare. De ani de zile, fațada este acoperită în permanentă de astfel de mesh-uri publicitare.
Alexandra Stoica, architect al Ordinul Arhitecților din București: Este o formă invazivă până la urmă. Conform legislației nu avem voie în zone protejate să punem afișe publicitare, și nici pe monumente istorice.
În plus, unele dintre aceste panouri nu respectă normele de siguranță și pot cădea la orice furtună. Un bărbat a murit, anul trecut la Iași, lovit de un panou publicitar. Potrivit legii publicității stradale, fiecare oraș ar trebui să aibă un regulament propriu, care la București întârzie să apară. Consilierii generali USR cer să fie interzise cu totul mesh-urile și prismele publicitare.
Roxana Wring, USR: Administrația locală a pierdut de sub control situația. Există contracte expirate care continuă să fie în vigoare. Noi am descoperit că sunt contracte cu sume derizorii. De exemplu, trei dolari pe panou pe lună.
În alte orașe europene, panourile au fost mutate din stradă, în stațiile de metrou, de exemplu, și numai clădirile în renovare pot fi acoperite de bannere.
Sursa: Pro TV
Etichete: bucuresti, panouri, arhitecti, fatade, publicitate, banner,
Dată publicare:
12-11-2017 00:00