Autostrazi? Statul e dator vandut. Constructorii asteapta banii
Suntem prea saraci ca sa platim autostrazile aflate in constructie si nici solutii pentru viitor nu prea avem. Statul are datorii la constructori, care au de incasat aproape un miliard de lei pentru lucrari finalizate si neachitate.
Intre timp, ne rupem masinile prin gropile din sosele. Sefii autostrazilor si drumurilor nationale recunosc sincer ca banii s-au terminat, iar datoriile se vor intinde si anul viitor.
Chiar daca nu-si poate plati santierele deschise, Romania are nevoie de sute de kilometri de autostrada. Asteapta in sertar proiectele pentru Ploiesti - Comarnic, Brasov - Sibiu sau Pitesti - Sibiu. O solutie ar fi concesiunea. Constructorul pune asfalt pe banii lui, dupa care isi recupereaza investitia in 30 de ani din taxa de drum si alocari de la buget. Concesiunile sunt insa afaceri complicate pentru drumarii romani.
Nici macar autostrazile gata construite nu suntem in stare sa le concesionam unor firme care sa le pazeasca si sa le intretina. Sefii de la Transporturi spun ca le pastreaza drept bonificatie pentru constructori, care sa faca si alte lucrari importante. Procedurile dureaza insa 3-4 ani, asa ca mai avem de asteptat pana sa le vedem puse in aplicare.
Solutia concesionarii autostrazilor nu este insa agreata peste tot in Europa. Functioneaza cu succes in Franta sau Italia, in timp ce croatii prefera sa mearga pe cont propriu, iar bulgarii cauta solutii de colaborare cu privatii.
In 2009 dam in folosinta doar 42 de kilometri de autostrada si visam frumos la alti 90 in 2010. Asta daca vom avea si bani.