Cum sa faci 1 mil. USD in 40 de zile. Secretul romanilor din spatele jocurilor de top de pe Facebook
Luati-va 15 secunde si uitati-va putin pe News Feed-ul individual de Facebook. Veti vedea posturi, invitatii pentru jocuri, stiri, clipuri, fotografii tari din vacanta si Meme-uri, multe meme-uri.
Acum uitati-va cu si mai multa atentie si veti observa si altceva.
In realitate, ce vedeti sunt trei tipuri de persoane. Persoana care da like dupa like, interactioneaza social si ajuta brandurile sa creasca si sa se raspandeasca, persoana care da bani pentru produse, pentru jocuri, care interactioneaza financiar si ajuta brandurile sa faca profit, si persoana din spatele acestor branduri care face bani de pe urma celorlalte doua. Ce e frumos pe Facebook? Toata lumea isi ocupa spatiul virtual cu zambetul pe buze. Si in aceeasi stare de spirit, astazi vom vorbi despre a treia persoana.
Alegeri 2024
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
“NU IMI MAI TRIMITETI OI PE FACEBOOK!”
In urma cu cativa ani, paginile de Facebook incepeau sa arate ca un adevarat western. Oi, vaci, capite de fan, vinete, toate erau trimise intre utilizatori intr-o nebunie e-agricola din care tot ce mai lipsea era Will Smith si deja puteam face o recenzie la Wild Wild West.
Acest Wild Wild Web insa nu s-a potolit, iar Zynga, producatorul Farm Ville, unul dintre cele mai populare jocuri din lume, un player care a dominat multi ani piata, a inceput sa aiba rivali seriosi. Unul dintre acesti rivali, King, a reusit chiar sa depaseasca Zynga pe Facebook, iar astazi se lauda cu primele 3 jocuri pe reteaua sociala a lui Mark Zuckerberg si pozitia numarul 1 in lume printre dezvoltatorii de jocuri sociale. Vedeta lor, “Bubble Witch Saga”, joc dezvoltat la Bucuresti, a strans profit de 1 milion de dolari la numai 40 de zile de la lansare.
Daca si voi credeti ca aveti idei de jocuri de “1 milion de dolari”, va puteti inscrie ideile in cea mai tare competitie a momentului, Smart Nation, unde proiectele castigatoare vor fi premiate.
CINE ESTE NOUL “REGE” AI JOCURILOR SOCIALE
King e o companie de jocuri pentru platformele sociale si platformele iOS, Android si, recent, Amazon. Desi “casa” lor este in Suedia, compania are sedii la Londra, in Barcelona, la San Francisco, dar si in multe alte locuri, printre care si in Bucuresti, din 2011.
Totul a inceput cu 4 angajati. Era 2011, iar firma era “the new guy in town” aici in Bucursti. De atunci, compania s-a dezvoltat, are in prezent peste 30 de angajati, un joc care a facut peste 1 milion de dolari profit in numai 40 de zile, peste 150 de milioane de jucatori activi pe luna in toata lumea, dintre care 300.000 din Romania si cauta sa isi dubleze numarul de angajati din Bucuresti pana la sfarsitul anului.
Undeva prin zona Vacaresti, ei s-au dezvoltat intr-un sediu pe care Teodora Maftei , colega mea fotograf, l-a numit “un submarin”. Un fel de buncar IT vopsit predominant in negru unde 30-35 de pusti (media de varsta este de sub 30 de ani) stau extrem de bine dispusi, inconjurati de lazi cu banane, mere si portocale si frigidere in care sunt numai sticle de sucuri fresh.
Fara e-uri la bord, i-am gasit, intr-o scurta vizita, imprastiati fiecare la biroul sau, intr-o hala plina de calculatoare testand jocuri vechi, dezvoltand jocuri noi sau jucandu-se pur si simplu pe PC-uri. Relaxati, linistiti, erau o imagine foarte straina fata de atmosfera pe care multi dintre cei care lucreaza in presa o vad intr-o redactie, spre exemplu. Baietii isi fac bine PR-ul.
Reclamele lor au aparut prin toata Capitala, le vezi la metrou, pe strada si in statiile de autobuz, iar pe internet se fac auziti si sunt recunoscuti de toti cei din online.
La sediul King, business managerul lor, George Abramovici, “mostenitorul imperiului Abramovic”, am glumit eu, fan Chelsea cum era de asteptat, m-a asteptat sa stam de vorba despre romanii din spatele celor mai de succes jocuri de pe Facebook in acest moment si despre cum se face un joc de un milion de dolari.
CUM SE FACE UN JOC DE 1 MILION DE DOLARI PE FACEBOOK
Nu vom vorbi despre “10 pasi simpli sa faci un joc bun”, pentru ca nu exista asa ceva, nu exista o procedura “by the book”. In realitate, tot ce iti trebuie e o idee. O idee buna ar fi chiar bine. Apoi se trece la munca.
Cum apare ideea unui joc. Urmand ceea ce se intampla in sediile de la Stockholm si Barcelona, cei aproximativ 30 de baieti si cele 4 fete care lucreaza la King Romania au decis ca in septembrie sa incerce in premiera sa se stranga intr-o locatie secreta, de unde, dupa cateva zile, vor trebui sa iasa cu o idee de joc.
“Este pentru prima data cand incercam asa ceva. In septembrie o sa ne strangem cu totii si vom sta 2 zile incuiati intr-un loc secret. Dupa angajarile din acest an, cand vom fi mai multi, probabil vom fi nevoiti sa cautam o locatie mai mare fata de cea de acum din septembrie. In acele doua zile vom avea totul la dispozitie, xBox, o bere, doua, acces la net, calculatoarele de aici, iar cand iesim de acolo trebuie sa avem o idee de joc.”, spune George Abramovici.
O astfel de incercare a dat nastere si jocului Papa Pear Saga, iar oricare de acolo este liber sa vina cu orice idee pentru un joc. Daca e buna, e pusa in practica.
“Chiar asa s-a nascut “jocul fara nume”, cum ii spunem momentan, la care lucreaza el”, imi zice George Abramovici in timp ce arata spre un baiat aflat la cativa metri de noi care pare ca se joaca pe calculator. George imi vorbeste despre Alex Andronache, un programator venit de mai bine de un an de la EA.
“Vor fi echipe de unul, doi programatori si un grafician, iar la finalul zilelor vom avea un produs final. Nu stiu cum o sa iasa, nu am mai participat la asa ceva. Cat am lucrat la EA, nu stiam sa fie asa ceva. Momentan lucrez la un nou joc, dar n-are nume. Si numele este o problema in industria jocurilor, trebuie sa fie atractiv, sa prinda, sa fie tinut minte.”, imi spune si Alex Andronache.
UN JOC “CONSUMA” 540 LITRI DE CAFEA
Cine lucreaza la un joc. Dupa cele doua zile de “cantonament secret”, proiectul trece printr-o serie de aprobari interne dupa care, odata acordate, munca efectiva poate sa inceapa.
“Prototipurile de jocuri sunt prezentate unor oameni, care zic ca dintre astea toate, X are potential mai mare.”
“Echipa care lucreaza la un joc e formata din patru oameni. Echipele sunt mici, democratice, pentru ca fiecare sa isi poata spune parerea. Se lucreaza mult mai bine asa, decat in echipe de 20 de oameni in care poate are cineva ceva de spus, si pana ii vine randul… poate se termina sedinta.”
Munca efectiva consuma nu numai energia si nervii, dar si rezervele de cafea. Am facut un calcul scurt si o echipa de programatori formata din patru oameni consuma mai bine de jumatate de tona de cafea ca sa duca la capat un joc in decurs de noua luni.
“In functie de joc, munca pentru terminarea lui poate dura de la trei luni pana la noua luni. Avem si un department de experti care trebuie sa joace aceste jocuri”, mai povesteste business managerul de la King.
APPLE SI GOOGLE TREBUIE SA ISI DEA OK-UL
Transformarile unui joc de la schite pe hartie la online. De la desenul initial si pana la produsul pe care cei 150 de milioane de jucatori King ajung sa se intreaca in click-uri e un drum urias. Fiecare persoana importanta din compania mama trebuie sa fie impacata cu produsul final si, mai mult, Apple si Google trebuie sa isi dea acordul.
Aici intervine sediul King din San Francisco, unde “acolo lucreaza exclusiv cei de la marketing , care se intalnesc cu reprezentantii de la Apple si Google si incearca sa-si negocieze produsul final.
“E un game designer care spune cum trebuie sa fie jocul. Dar toti vin cu idei. La inceput, ideea e super rough, nu stim exact unde ajungem cu ea. Incepem sa implementam si incet incet toti din studio de aici si afara isi dau cu parerea, unde ar trebui sa ajunga jocul asta. Culegem feedback, ducem jocul intr-un stadiu de feedback, apoi incepe partea cea mai grea, in care il modificam pic cu pic, ca toti sa fie multumiti. Intai il trimitem la Apple, Google, sa ne dea cateva idei sa promoveze ei jocul.”
“Google voia odata sa nu fie conectat cu Facebook, ci cu Google Plus. La Bubble Wich, au fost tot felul de discutii despre grafica de butoane, pentru google, Google Play. Am avut build-uri separate, pentru Google si pentru Apple, in urma feedbackului.”, spune Alex Andronache.
Unde e Windows Phone? Fiind un fost posesor de iOS si actual posesor de BlackBerry si Android, mereu m-am intrebat de ce nu m-a atras niciodata Windows-ul pe platforma mobila. Cu totii stim ca magazinul de aplicatii de la Windows e destul de sarac, iar cei care au acasa PC-uri pe Windows 7 se gandesc cu groaza ca peste cativa ani vor trebui sa treaca la noua platforma, 8, unde vor incepe sa resimta multe lipsuri.
In timp ce Apple si Google negociaza la San Francisco cu King, cei care se ocupa de Windows Phone sunt in afara discutiilor. Asa ca incerc sa aflu de ce:
“Nu e o piata matura Windows Phone, n-au suficienti jucatori.”, imi spune George Abramovici.
Il intreb acelasi lucru si pe Alex Andronache: “Windows are o platforma total diferita. Engine-ul nostru nu suporta total Windows. Ar fi mult de munca pentru o platforma care nu merita mult. De curand am lansat Bubble Witch pe Kindle. A fost o perioada de tatonare intre noi si Amazon. Pentru Amazon, care foloseste un sistem de operare similar cu Android, am avut de munca aproximativ o luna. Pentru Windows Phone ar fi mult mai mult de munca. “
DIN MANA PROGRAMATORILOR IN MANA JUCATORILOR. CUM SE TRANSFORMA UN JOC INTR-UN HIT
Dupa ce jocul este gata, nu apare imediat pe Facebook, ci este testat pe propriul site, iar daca jocul prinde acolo va prinde si pe reteaua lui Mark Zuckerberg. Prin aceasta reteta, ei au reusit sa ocupe top 3 al jocurilor pe Facebook.
”Acum, daca nu ma insel, primele 3 jocuri de Facebook sunt ale noastre. Asa se nasc toate jocurile de Facebook si mobil, pornesc de la site-ul nostru. Acolo sunt 200 de jocuri, avem clienti loiali si care este cel mai jucat, e transformat apoi in Saga. Facem pana la 20 de jocuri noi pe ani. Candy Crush, Bubble Witch si Papa Pear la fel au aparut , de pe King.com. “, spune George Abramovici.
Si cand spune Saga, chiar se refera la Saga. Bubble Witch Saga are aproximativ 700 de niveluri, iar Candy Crush a ajuns la 400. Si sunt in continua expansiune.
Daca unii prefer sa plateasca pentru a trece mai departe, cei care le gandesc sunt si expertii acestor jocuri.
“Am terminat Candy Crush in 3 luni fara a baga bani. M-am jucat aproximativ 30 de minute pe zi. Chiar e o saga, e imens, spre final e chiar complicat, nu mai e casual. Ma chinui la unele foarte mult. Acum are aproape 400 de nivele. Bubble Witch are cam 700 de nivele, e de doi ani, de un an e in Romania.”, spune Alex.
SmartNation.ro – intra acum in comunitatea celor mai tari idei IT din Romania.
CINE SUNT JUCATORII “BALENE” SI CUM ARATA JUCATORUL ROMAN
Inainte de vorbe si de povesti, uitati-va putin la graficul de mai jos. In 2012, piata jocurilor sociale a atins venituri de peste 600 de milioane de dolari. In 5 ani, estimarile sunt acestea sa creasca la peste un miliard de dolari, iar piata aplicatiilor mobile e asteptata sa creasca intr-un singur an cu 128%.
Acest tip de consum agresiv, in care jucatorii aleg sa isi petreaca cele 5-7 minute din metrou, taxi si autobuz cu degetele pe ecranele smartphone-urilor, este explicatia cresterii jocurilor “casual”, foarte simplu de inteles, foarte usor de jucat, care au acaparat o piata rupta pana in prezent de jocuri.
Daca atunci cand vorbim de jocurile pentru PC-uri si console, vorbim despre jucatori hardcore, atunci cand vorbim despre telefoane mobile, piata e extrem de diferita.
Cifrele arata ca, in Romania, aproape doua treimi din cei 300.000 de utilizatori de jocuri King sunt femei cu o medie de varsta de 35 de ani. 1% din acesti 300.000 sunt insa si platitori, insa nu conteaza neaparat procentul, ci conteaza ce fel de platitori intra in cei 1%.
Si asta pentru ca atunci cand vorbim despre platitori, vorbim despre un nou fenomen in lumea jocurilor, un fenomen numit “Balenele”.
“Balenele” sunt acei jucatori capabili sa plateasca mii de euro pe luna pentru jocurile sociale, “casual”. Sunt oameni cu bani, cu afaceri bune, precum Lee, un personaj despre care Wired a scris anul trecut dispus sa dea si 5000 de dolari pe luna pentru jocul sau favorit „Clash of Clans.” „Am un salariu de sase cifre. Oricum, inainte ieseam cu prietenii in oras si cheltuiam si 7000 de dolari in cateva saptamani pe alcool. Chestia asta m-a salvat intr-un fel.”, explica Lee pentru Wired.
Publicatia mai noteaza ca primele 10 procente din topul jucatorilor pot reprezenta si 50% din incasarile totale ale companiei, majoritatea fiind de acelasi calibru. Motive pentru care unii platesc bani pentru aceste jocuri am intalnit si pe Atlantic Wired sau Business Insider.
„Majoritatea jucatorilor nostri vin de pe smartphone-uri. Scopul nostru principal e ca jucatorul sa se simta bine. Tot ce facem in primul rand e pentru jucator. Cu cat ii place mai mult, cu atat revine mai mult.”, spune George, care explica si de ce compania la care lucreaza a renuntat la una dintre sursele de venit, adds-urile, in favoarea confortului. “Chiar daca addsurile erau sursa de venit nu era la fel de important ca placerea de a juca fara sa fii deranjat.”
In prezent, in Romania, sunt 1 milion de smartphone-uri active pe piata. Asta inseamna ca lupta PC-ului cu dispozitivele mobile inseamna si lupta de adaptare a companiilor cu noile platforme. O competitie care, daca stam sa ne gandim, nu poate produce ceva rau. Pana la urma, cu cat magazinele sunt mai multe in cartier, cu atat ofertele sunt mai avantajoase, spune naivul din mine.
In final, nu vorbim doar despre jocuri de succes. Vorbim despre consum hi-tech, vorbim despre de ce si dupa ce ne fug ochii atunci cand privim toata plaja de gadgeturi si aplicatii noi, despre cum o femeie de 35 de ani din Romania reprezinta procentul important intr-o piata interna a jocurilor sociale si cum a ajuns ea sa plateasca fie si cativa euro sa stranga un scor cat mai mare intr-un joc cu bilute colorate, pentru ca apoi sa dea un SHARE pe Facebook, foarte probabil catre cei doi fii ai ei care, fiecare inchis in camera lui cu tableta sau telefonul in maini, incearca sa-l depaseasca la puncte pe celalalt.
“Mom is now online”. BUZZ!!!. “Ce faci?”. “Ma joc”. “Ai mancat de pranz?”. “Mi-ai facut?”. “Termin acum nivelul si-ti fac. De ce ai pofta?”
Urmatorul joc de 1 milion de dolari? “Farm Heroes e un joc care promite, asta este urmatorul joc cu potential.” – George Abramovici, business manager King.com
Catalin Andrei, editor StirileProTV.ro
[email protected]
Teodora Maftei, fotograf ProTV
[email protected]
Descopera lumea celor mai bune idei din IT si stiinta pe www.smartnation.ro