Cardul national de sanatate, prevazut in noul proiect al legii sanatatii, trebuia livrat acum 4 ani
Cardul national de sanatate care ar contine toate informatiile privind calitatea de asigurat, date medicale sau avizul pentru donarea de organe este cuprins si in proiectul legii sanatatii, desi actul trebuia sa fie livrat romanilor de 4 ani.
Cardul national de sanatate figureaza alaturi de cel european la Titlul XII al noii legi a sanatatii.
Desi cardul national trebuia realizat inca de acum patru ani, autoritatile nu au reusit acest lucru, in ultima jumatate de an licitatia pentru realizarea lui fiind contestata de cateva ori.
Cardul national de asigurari sociale de sanatate este un card electronic, distinct de cardul european de asigurari sociale de sanatate.
Documentul se emite pentru dovedirea calitatii de asigurat si poate fi utilizat numai pe teritoriul Romaniei.
Cardul national de asigurari sociale de sanatate este parte integranta a sistemului informatic unic integrat al asigurarilor sociale de sanatate.
Cheltuielile necesare pentru producerea cardului national de asigurari sociale de sanatate se suporta atat de CNAS, cat si de asigurat.
Asiguratul suporta cheltuielile reprezentand contravaloarea cardului national de asigurari sociale de sanatate, respectiv a documentului propriu-zis prin care se atesta calitatea de asigurat, precum si costurile aferente distributiei acestuia.
Modalitatile de elaborare, implementare si distribuire in Romania a cardului national de asigurari sociale de sanatate, precum si responsabilitatile institutiilor implicate in acest proces se stabilesc prin Hotarare a Guvernului si ordine ale presedintelui CNAS.
La data intrarii in vigoare a acestor prevederi se vor abroga orice dispozitii legale contrare.
Legislatia secundara elaborata in baza Legii 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ramane in vigoare in masura in care nu contravine acestora.
Cardul national va contine pe langa numele si prenumele asiguratului un numar de identificare, altul decat codul numeric personal. In plus, cardul va avea cip pe care vor fi trecute si alte date medicale cum ar fi grupa de sange, daca respectiva persoana este alergica sau daca ia medicamente anticoagulante.
Posesorul cardului trebuie sa prezinte actul la doctor, la spital sau la farmacie iar toate serviciile medicale vor fi inregistrate in sistemul informatic al casei de asigurari.
Datele personale vor fi luate de la evidenta populatiei, iar cele medicale de la doctori. Identificarea pacientului se va face pe baza amprentei digitale, iar pe card va exista un device, urmand ca pacientul sa se autentifice cu amprenta. Daca asiguratul este reticent, atunci va putea folosi si un cod PIN.