9 din 10 bolnavi nu isi cunosc drepturile in spitale. Un mic GHID pentru cei care ajung sa-si plateasca analizele gratuite

26-11-2014 18:20

Noua din zece bolnavi nu isi cunosc drepturile in spitale si in fata medicilor. Cel putin asa sustine Asociatia Pacientilor din Romania.

Multi dintre cei care ajung in spitale isi platesc singuri tratamentele si analizele care, in mod normal, ar trebui sa fie gratuite. Pentru toti aceia care se simt nedreptatiti sau pur si simplu vor sa si afle drepturile, Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a pus la dispozitie o linie telefonica directa cu pacientii.

O femeie marturiseste ca a platit mai bine de 400 de lei pentru analizele fiicei sale, care ar fi trebuit sa fie gratuite.

Reporter: Ati intrebat de ce platiti analizele?

Pacienta: Nu mi-am permis, ca ma gandeam ca nu se mai uita la fiica mea.

Reporter: E dreptul dumneavoastra...

Pacienta: Puteam sa ii spun asa ceva?..

Reporter: Nu va cunoasteti drepturile?

Pacienta: Drepturi sunt foarte multe domnisoara, dar toate sunt incalcate.

Din pacate, multi sunt bolnavii care prefera sa plece capul, in loc sa isi ceara drepturile.

Vasile Barbu, Asociatia Pacientilor: "Sunt incalcate drepturi cum ar fi analizele medicale, in laborator si imagistica. Pe perioada spitalizarii, pacientii platesc medicamente si materiale sanitare. Se dovedeste a fi o incalcare a Directivei Europene. Multi pacienti nu primesc recomandari pentru tratamente in strainatate."

90 la suta dintre pacienti nu isi cunosc drepturile. Mai bine de 70 la suta dintre ei sustin ca sunt nevoiti sa accepte accesul limitat la serviciile de sanatate, iar 80 la suta spun ca au platit anumite servicii, cu toate ca sunt asigurati.

Anul acesta, la Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor s-au inregistrat 263 de plangeri care vizeaza domeniul sanatate. 96 dintre reclamanti de plang de serviciile medicale, iar o mare parte dintre pacienti sustin ca au primit informatii incomplete, in ceea ce priveste diagnosticarea si tratamentul.

De miercuri, insa, exista un numar de telefon la care toti pacientii pot depune reclamatii: 021.311.02.43.

Reclamatii pot fi depuse si la:

contact@pacientactiv.ro
www.pacientactiv.ro
facebook.com/pacientactiv

Marius Alexandru Dunca, presedinte ANPC: "Sa fim informati cu absolut tot ceea ce ni se intampla. Costuri, analize... In esenta, dreptul de a fi informati."

Anul trecut, Asociatia Pacientilor a inregistrat 917 cazuri de malpraxis, dar si mii de plangeri din partea pacientilor care au fost nevoiti sa plateasca proteze, medicamente sau investigatii in spitale.


VIDEO PROTVPLUS.RO