Romanii, "afaceristi" innascuti. De ce platim dublu autostrazile fata de bulgari
Doua tari cu economii, preturi, salarii si resurse comparabile, respectiv Romania si Bulgaria. Prima plateste cu cel putin 5 milioane euro un kilometru de autostrada, a doua da doar 2-3 milioane de euro.
Romania Libera: Diferentele apar din faptul ca Bulgaria aplica la licitatii metode consacrate din UE, noi pe cele intalnite ici si colo prin Europa de Est, potrivite mai degraba construirii de instalatii industriale. Acum o luna Agentia de Infrastructura Rutiera a Bulgariei (RIA) a deschis ofertele pentru construirea a 16,78 km autostrada, lotul I adica din autostrada Struma (Dolna Dikanya – Dupnita). Potrivit presei bulgare, ofertele, fara TVA, s-au situat intre 58 si 117 milioane leva adica intre 29 si 58 milioane euro, de unde rezulta un pret pe kilometru intre 2 si 3,5 milioane euro. Chiar si la aceste preturi mici a fost inregistrata inghesuiala la construirea autostrazii, situata intr-o zona deluroasa a Bulgariei, la granita de vest a acestei tari si la sud de Sofia. Agentia bulgara de stat a inregistrat nu mai putin de 17 oferte din partea unor firme de constructii din Italia, Bulgaria, Austria, Grecia, Spania, Turcia, Azerbaidjan si Germania, initial documentatia de licitatie fiind achizitionata de 50 de firme. Potrivit documentatiei de licitatie autostrada include cel putin sapte lucrari de arta, poduri pasaje viaducte. Proiectul autostrazii este finantat din fonduri europene nerambursabile, asemenea autostrazii scoase recent la licitatie de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Nadlac-Sibiu.
Capital: Anca Boagiu a vizitat joi tronsonul de 22 km din Autostrada Soarelui Emil Boc, premierul Romaniei, si Anca Boagiu, ministrul transporturilor, vor inaugura cei 22 de km, astazi incepand cu ora 13.30, iar de la 14.15, traficul va fi deschis publicului, conform unui comunicat al Ministerului Transportului si Infrastructurii. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a ajuns, joi, pe șantierul de la centura Constanței și tronsonul de autostrada de la Medgidia la Constanța, pentru a se interesa de stadiul lucrarilor. Astfel, am aflat ca maine vor fi deschiși circulației 22 de km de autostrada, fața de 21 de km așa cum se declara inițial, iar din aceștia 7 km fac parte din varianta ocolitoare a municipiului Constanța iar 15 km din tronsonul de autostrada Medgidia-Constanța. Pe cei șapte kilometri se va putea circula pe ambele benzi ale celor doua sensuri, iar pe porțiunea de autostrada pe o singura banda pe fiecare sens, ne-a spus ministrul transporturilor. Traseul pe care se va putea circula incepe de la intersectia cu DN 3 in zona localitatii Basarabi, continua pana la nodul rutier cu Varianta de ocolire a municipiului Constanta si pana la intersectia cu DN 39 spre Mangalia.
Stirile ProTV: Un fir de Autostrada Soarelui: 21 de km, intre Murfatlar si Agigea. Se circula pe un singur sens Avem doua vesti pentru turistii care vor sa ajunga in acest weekend in statiunile din sudul litoralului. Incepem cu cea buna: vineri va fi inaugurat un nou tronson din Autostrada Soarelui. Discutam despre 21 de kilometri, intre Murfatlar si Agigea. Partea proasta este ca in principal se va circula pe un singur sens. Noi am testat astazi soseaua si am descoperit ca muncitorii inca turnau asfalt pe anumite portiuni. Din cei 21 de km de autostrada pe 14 km se va circula pe un singur tronson ceea ce inseamna ca vom avea o singura banda pe fiecare sens de mers. Odata rezolvata problema exproprierilor si siturilor arheologice, muncitorii s-au pus pe treaba si doua luni nu s-au oprit. De la Bucuresti puteti merge intins 164 de kilometri pe autostrada pana la Cernavoda. Urmeaza 20 de kilometri de drum national pana la Medgidia iar de aici pana la urmatoarea bucata de autostrada aveti doua optiuni.