Evolutia PIB in statele UE. Vezi cum sta Romania
Statele din UE vor inregistra o crestere economica de 3,7% in acest an, iar cele avansate, de 1,7%. Grecia si Portugalia vor ramane pe minus. In tabloul general al UE, Romania nu are cel mai bun, dar nici cel mai slab avans al PIB in acest an.
Adevarul: Pana la publicarea prognozei de primavara a Comisiei Europene, raportul „World Economic Outlook" al FMI ramane cel mai important reper in privinta estimarilor de crestere economica in acest an si in 2012. Lansat la 11 aprilie, studiul anticipeaza un avans economic al statelor emergente din Europa (inclusiv statele non-UE) de 3,7% in 2011 si de 4% in 2012. Evolutiile economice in regiune sunt diferite insa. In timp ce economia Turciei va avansa rapid - ca urmare a boomului cererii interne -, iar Polonia va pastra tendinta solida de crestere, de 3,8%, Romania va recupera mai greu in acest an. Motivul: dezechilibrele structurale acumulate inainte de izbucnirea recesiunii. Din perspectiva prognozelor, Romania va avea a sasea cea mai slaba crestere economica in acest an, dupa statele „periferice" zonei euro: Grecia, Portugalia, Irlanda, Spania si Italia. Anul viitor insa, economistii asteapta ca Romania sa inregistreze cel mai puternic avans din UE, de 4,4%.
Romania Libera: Cum iti poti cumpara Mercedes la pret de Tico Autoturismele de mare putere - in majoritate de teren sau de viteza - au ajuns o piatra de moara de gatul unor proprietari care acum vor sa scape de ele la preturi derizorii. Impozitul anual care trebuie platit de posesorii acestor masini se apropie de pretul de vanzare. Prin Ordonanta de Guvern 59/2010, Executivul a decis sa creasca impozitul anual pentru autovehicule. Cei mai loviti au fost proprietarii masinilor care au capacitatea cilindrica de peste 3.000 de cmc si care se vad nevoiti sa plateasca un impozit care variaza intre 1.100 de euro si 1.800 de euro pe an. Pentru a scapa urgent de aceasta amenintare, sute de posesori ai unor astfel de autovehicule le-au scos la vanzare la preturi mai mici sau apropiate de valoarea impozitului anual. Exista cazuri in care proprietarii au lasat sute de euro din pret doar pentru a nu ramane cu masina inca un an in proprietate. Trebuie mentionat ca majoritatea sunt autoturisme fabricate in anii '90.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Gandul: Julian Assange, fondatorul Wikileaks: „Facebook e cel mai inspaimantator instrument de spionaj inventat vreodata” Julian Assange, fondatorul site-ului Wikileaks, sustine intr-un interviu acordat televiziunii Russia Today ca reteaua de socializare Facebook nu este altceva decat "o uriasa baza de date" care poate fi "folosita oricand de serviciile de spionaj din Statele Unite ale Americii". Acesta a numit reteaua de socializare "cel mai inspaimantator instrument de spionaj care a fost inventat vreodata" si sustine ca de fiecare data cand utilizatorii adauga in lista un nou prieten nu fac altceva decat sa ajute serviciile de spionaj. Folosirea retelei Facebook este, din punctul de vedere al lui Julian Assange , un lucru periculos, pentru ca cei care o utilizeaza fac publice informatii precum numele, adresa, relatiile in care se afla, numele rudelor si modul in care acestia comunica intre ei. Tot el mai sustine ca arhivarea unor dosare pentru fiecare persoana in parte este costisitoare pentru agentiile de spionaj americane si ca de aceea sunt folosite retelele de socializare pentru a procesa automat datele.
Jurnalul National: Se fura sinele de sub tren Cu ani in urma, "magnetii" erau cei care furau fierul din vagoane. Acum, firmele fiind obligate sa-si pazeasca marfa, "magnetii" s-au transformat: din hoti din vagoane in hoti de vagoane (de la care fura mai ales mecanismele de franare). Dar s-au indreptat si spre calea aflata in uz. In februarie, la Valul lui Traian au fost sustrase contrasine de pe magistrala principala, unde trenul intra cu 140 km/h. Orice tren care intra in curba sarea de pe sina. In septembrie 2009, acceleratul Bucuresti – Timisoara a deraiat. In mai 2008, acceleratului Bucuresti – Iasi i-a sarit sina de sub roti, omorand o tanara. De pe calea ferata se fura tot, de la material marunt (buloane, suruburi) si cabluri pana la instalatii, piese de macaz, linii de contact… "Fenomenul a existat permanent, dar in ultima perioada a atins cote alarmante", sustine Dorin Maer, directorul Regionalei CFR Constanta. "Sunt foarte multi insi care actioneaza pe linia asta, sunt organizati, lucreaza in cete de cate 10-20 de insi. Daca vreun sef de district ii vede si intervine, il ameninta ca stiu la ce scoala ii merge copilul. Nu zic si ca unii dintre ai nostri nu-s implicati. Am dat afara patru sefi de district pe tema asta."
Ziarul Financiar: Banca Nationala aproba azi raportul trimestrial asupra inflatiei. Ce va face cu dobanda-cheie? Consiliul de administratie al BNR urmeaza sa aprobe astazi raportul trimestrial asupra inflatiei, care va include cel mai probabil o prognoza majorata pentru inflatia din acest an, in timp ce dobanda-cheie si nivelul rezervelor minime ale bancilor raman la fel, dupa cum anticipeaza analistii. Daca revizuirea in crestere a prognozei de inflatie pentru finele acestui an este sigura, pentru noul nivel exista doar indiciul ca nu va depasi 5%, potrivit declaratiilor de la jumatatea lunii aprilie ale consilierului guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu. In februarie BNR a revizuit marginal prognoza de inflatie, de la 3,4% la 3,6%. In martie, inflatia anuala a sarit insa la 8,01%, intrecand toate asteptarile. Guvernatorul BNR Mugur Isarescu declara la inceputul lunii aprilie ca BNR va revizui prognoza in urcare pentru ca presiunile inflationiste nu scad.
Evenimentul Zilei: Ce industrii romanesti castiga de pe urma conflictelor arabe Conflictele din lumea araba incepute in acest an au adus un beneficiu nesperat multor companii romanesti din industria textila sau a incaltamintei. Branduri importante in domeniu, care produceau in tari mari manufacturiere ca Maroc sau Tunisia, s-au vazut nevoite sa-si restranga productia din nordul Africii. Privirea s-a indreptat spre Romania, unde unii dintre ei deja aveau contracte. "Companii mari de pe pietele europene care se aprovizionau de la parteneri din Africa de Nord si-au pus problema de diversificare a surselor in Romania", ne-a declarat Costin Lianu, directorul Directiei Dezvoltare Export din Ministerul Economiei. Potrivit acestuia, firme din tari precum Italia, Anglia, Spania sau Germania si-au transferat comenzile in Romania.