Document USL: Basescu a uzurpat rolul premierului si s-a substituit in atributiile Guvernului
USL sustine, in documentul prin care solicita suspendarea din functie a presedintelui, ca Traian Basescu "a uzurpat rolul prim-ministrului si s-a substituit in atributiile constitutionale ale Guvernului".
"Prin comportamentul sau politic, Presedintele promoveaza o stare continua de incalcare a cadrului constitutional, s-a substituit rolului Guvernului in luarea deciziilor economice si sociale si a exercitat atributiile specifice functiei de Prim-ministru, prin incalcarea grava a Constitutiei. Actiunile presedintelui au generat masuri economico-sociale, ce au vizat categoriile sociale vulnerabile, cum ar fi pensionarii si copiii.
Traian Basescu a contribuit la agravarea problemelor acestor categorii atunci cand a sustinut cu incrancenare taierea sau impozitarea pensiilor sau atunci cand a vrut sa fie «mai dur» asa cum chiar el insusi aprecia in anuntul referitor la neplata alocatiilor pentru copii", sustine USL.
USL mentioneaza ca Basescu declara in 8 decembrie 2010: "In orice caz, in ultima vreme am observat ca Romania nu mai are femei, are mamici. Toata tara asta a devenit o tara de mamicute si bebelusi".
USL mai arata ca transformarea presedintelui intr-un prim-ministru a fost asumata in mod deschis de Traian Basescu, astfel ca, desi multe dintre actele publice au purtat semnatura lui Emil Boc sau a reprezentantilor altor institutii, "ele sunt rezultatul vointei personale a lui Traian Basescu".
In document sunt citate in acest sens cateva declaratii ale presedintelui:
- 6 mai 2010: "Iar in ceea ce priveste principalele axe pe care Guvernul si delegatia Fondului vor discuta in continuare vi le pot prezenta si mi le asum si eu ca solutii, alaturi de Guvern. In primul rand este vorba de reducerea fondului de salarii pentru tot aparatul bugetar din Romania, cu 25%, iar pana la sfarsitul anului, sefii de institutii au obligatia sa-si faca selectia, sa-i aleaga pe cei mai buni si nu clientela politica, in asa fel incat in anul 2011, mentinandu-se anvelopa salariala si in speranta cresterii economiei, salariile sa poata reveni la cele pe care le au acum. Aceasta masura trebuie luata de la 1 iunie. De asemenea, in ceea ce priveste pensiile, Guvernul isi va mentine transferul de 1,7 miliarde euro la fondul de pensii, dar pentru a acoperi pensiile la nivelul actual - si numeric, si nivel de plata - ar mai trebui inca circa 500 de milioane de euro, care nu exista, acesti bani nu exista. Ca atare, este previzibila o reducere a pensiilor cu 15%".
- 11 mai 2010: "Solutia pe care eu si Guvernul am propus-o romanilor este o solutie care reflecta ceea ce poate Romania acum si o alternativa la cresterea rapida a gradului de indatorare a tarii".
- 6 feb 2011: "Stiu foarte bine ca nici eu, nici Guvernul, nici majoritatea parlamentara nu am luat aceste masuri cu placere, dimpotriva, le-am luat cu gandul la cei care sunt afectati de masurile de reducere a veniturilor".
- 6 feb 2011: "De aceea, am stabilit impreuna cu guvernatorul, cu primul-ministru, cu ministrul de finante ca aceasta suma, daca este tinuta la dispozitia Romaniei pentru o situatie de criza neprevazuta, este acoperitoare pentru a evita un derapaj generat de ce s-ar intampla in alte tari, in Uniunea Europeana sau in regiune".
- 14 dec 2010: "Legea trebuie adoptata acum, pentru ca prima generatie care intra pe noua legislatie in scoala trebuie sa aiba carti adaptate la noul sistem de educatie, spatii adaptate, dascali pregatiti, reorientati. Ori, optiunea mea si optiunea exprimata si de Alianta a fost ca aceasta lege trebuie sa treaca inainte de sfarsitul acestui an"
- 14 dec 2010: "Ca diagnosticul Comisiei Prezidentiale corespunde cu evaluarile pe care le avem, facute de organisme ONU, asta arata ca optiunea mea de a schimba legea educatiei a fost o optiune corecta"
- 14 dec 2010: "Optiunea mea este pentru un acord de precautie. Acel «precautionary agreement» cu Fondul, cu Uniunea Europeana si cu Banca Mondiala, dar care de data aceasta sa nu mai aiba ca obiectiv centura de siguranta"
"Asa cum se poate observa, sunt nenumarate situatiile in care Presedintele a actionat in calitate de Prim-ministru, asumandu-si masuri precum elaborarea unei noi legi a educatiei sau reducerea salariilor si a pensiilor. Alteori, Presedintele a dat ordine precise Guvernului Boc (trebuie sa nu se mai plateasca arieratele la medicamente etc.). De fiecare data «punctele de vedere» ale Presedintelui au devenit litera de lege in Romania", sustine USL.
USL mai sustine ca o alta situatie apare in momentul in care presedintele a reunit grupuri ad-hoc pentru discutarea unor probleme care, potrivit Constitutiei, sunt in competenta unor structuri guvernamentale, asa cum a fost cazul in ianuarie 2011, in legatura cu pensiile militarilor.
"Atunci a avut loc o reuniune a unui grup de lucru al presedintelui care a decis in mod direct ce trebuie sa faca Guvernul pentru a iesi dintr-un anumit blocaj administrativ (sa dea o ordonanta, o hotarare de Guvern etc)", se arata in document.
USL sustine insa ca cea mai grava a fost situatia generata de anuntul presedintelui din mai 2010 referitor la reducerea salariilor si a pensiilor.
"In acel caz nu numai ca Presedintele s-a substituit Executivului, dar masurile anuntate de acesta s-au dovedit a fi neconstitutionale, cel putin in ceea ce priveste reducerea pensiilor. Astfel, cel putin in cazul concret enuntat, presedintele a actionat in mod direct, a cerut Guvernului sa implementeze anumite masuri, Emil Boc a ascultat, dar masurile s-au dovedit a fi neconstitutionale. Este evident ca ne-am aflat in fata unei situatii de o gravitate deosebita, iar presedintele nu se poate sustrage de la raspunderea sa directa: a ordonat Guvernului sa actioneze in afara cadrului constitutional. Mai mult, masurile impuse de presedinte au avut consecinte economice si sociale extermem de grave: aruncarea in saracie a numerosi cetateni romani", se mai arata in cererea USL.