Chiuariu: USL va cere CC sa aplice forma initiala a OUG 41, care nu impune cvorum la referendum
Tudor Chiuariu de la PNL a declarat pentru MEDIAFAX ca USL se va adresa Curtii Constitutionale pentru a aplica legea in vigoare la momentul declansarii referendumului care nu include conditia de prezenta la urne de 50% plus unu.
Aceasta varianta a OUG a fost adoptata de Executiv cu o zi inaintea suspendarii presedintelui, ceea ce a marcat practic inceperea procedurii de demitere a sefului statului.
Tudor Chiuariu, fost ministru al Justitiei, sustine ca legea aplicabila la momentul declansarii procedurii de demitere a sefului statului era OUG 41/2012, iar USL va cere Curtii sa respecte legea. Ordonanta a fost modificata ulterior in Parlament si promulgata in 24 iulie de presedintele interimar Crin Antonescu.
"Practic, USL atrage atentia Curtii Constitutionale ca aceasta este solutia, potrivit articolului 15 din Constitutie, care spune ca legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile", a precizat Chiuariu.
Deputatul liberal sustine ca procedura suspendarii presedintelui a fost declansata in baza OUG 41/2012, potrivit careia seful statului poate fi demis cu majoritatea voturilor exprimate ale cetatenilor care au participat la referendum, modificarile survenite neaplicandu-se retroactiv.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului (OUG) numarul 41, prin care s-a modificat Legea 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului a fost publicata in Monitorul Oficial 452 din 5 iulie 2012.
OUG modifica articolul 10 din Legea 3/200, astfel ca acesta prevede: "Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetatenilor care au participat la referendum".
Art. 5., alineatul (2), din Legea 3/2000 nemodificata stipula ca referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale.
Derogarea prevazuta in modificare permite demiterea presedintelui, fara conditionarea prezentei la vot.
Fostul ministru al Justitiei sustine ca la momentul declansarii procedurii de suspendare a presedintelui Romaniei era in vigoare OUG 41/2012, astfel ca orice modificare legislativa intervenita dupa demersul parlamentarilor de suspendare a presedintelui Traian Basescu se aplica pentru viitor, ordonanta intre timp producandu-si efectele.
Cu toate acestea, referendumul s-a desfasurat dupa programul de vot prevazut in OUG modificata, argumentul lui Chiuariu fiind ca acestea sunt detalii tehnice, de organizare si nu afecteaza esenta legii.
Chiuariu a invocat Decizia 420, din 3 mai 2007, a Curtii Constitutionale, in care s-au luat in discutie modificari ale Legii referendumului, respectiv aplicarea retroactiva. "Curtea Constitutionala nu poate primi nici critica referitoare la retroactivitatea legii examinate, deoarece obiectul acesteia il constituie procedura referendumului, iar normele de procedura, care sunt de imediata aplicare, nu produc efecte asupra unor situatii juridice anterioare, ci numai asupra celor care se deruleaza dupa intrarea in vigoare a legii", a statuat Curtea in decizia sa din 2007.
Aceasta decizie mai prevedea ca "valabilitatea referendumului nu mai este conditionata de participarea majoritatii persoanelor inscrise pe listele electorale".
Decizia 420/2007, publicata pe site-ul Curtii Constitutionale, arata ca "normele de procedura, care sunt de imediata aplicare, nu produc efecte asupra unor situatii juridice anterioare, ci numai asupra celor care se deruleaza dupa intrarea in vigoare a legii" si invoca art.15 alin.(2) din Constitutie: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile".
Astfel, acest principiu indicat de CC in 2007 s-a aplicat referendumului organizat duminica, 29 iulie 2012, spune Tudor Chiuariu.
In acest context, Chiuariu considera ca orice modificare legislativa privind organizarea si desfasurarea referendumului este aplicabila pentru viitor, respectiv orice modificare suferita de OUG 41 este pentru viitorul referendum.
Procedura declansarii suspendarii presedintelui, validata de Parlament in 6 iulie, a fost inceputa in baza OUG 41/2012 , orice modificare neputand retroactiva, explica el.
In 6 iulie 2012, plenul Parlamentului a decis suspendarea din functie a presedintelui Romaniei, Traian Basescu, demers apreciat, in 9 iulie, de catre Curtea Constitutionala ca fiind constitutional.
In 17 iulie a fost publicata in Monitorul Oficial Legea de modificare a Legii referendumului potrivit careia articolul 10 din lege capata urmatoarea forma: "Demiterea presedintelui Romaniei este aprobata daca, in urma desfasurarii referendumului, propunerea a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate". Se renuntase astfel la formula "prin derogare de la art. 5 alin. (2)" de la inceputul articolului.
Legea fusese contestata la Curtea Constitutionala, care, in 10 iulie, a decis ca legea este constitutionala, in masura in care asigura participarea la referendum e cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.
Presedintele suspendat Traian Basescu i-a cerut premierului Victor Ponta sa anuleze Ordonanta de Urgenta 41/2012 privind organizarea referendumului din 29 iulie tot printr-o ordonanta de urgenta, nu prin convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului care sa modifice legislatia.
OUG nu a fost abrogata, iar Camera Deputatilor a adoptat, in 18 iulie, proiectul de modificare a Ordonantei de Urgenta 41/2012 privind organizarea referendumului, fiind mentinuta forma adoptata in plenul Senatului, cu extinderea intervalului orar de votare. Proiectul nu mai contine prevederi referitoare la prezenta la urne si include programul de vot 7.00 - 23.00, text despre Curtea Constitutionala a stabilit ca este constitutional.
Legea de aprobare a OUG a fost promulgata de Crin Antonescu in 24 iulie, fiind publicata in aceeasi zi in Monitorul Oficial.