Wall Street Journal: "Apple se va lupta cu rivalii fara geniul sau. Va ramane magia la Apple?"
Dupa moartea co-fondatorului Apple, Steve Jobs, toata atentia se indreapta acum spre succesorul sau, Tim Cook. Jurnalistii de la Wall Street Journal analizeaza greaua misiune a acestuia si se intreaba, aproape retoric, daca il va putea inlocui vreodata.
De cand si-a preluat functia de sef executiv, in urma cu aproximativ sase saptamani, Tim Cook a castigat cateva aprecieri puternice despre calitatea sa de lider la Apple, din partea angajatilor. De asemenea, a avut de infruntat prima misiune oficiala extrem de importanta, prin lansarea noului model iPhone 4S, eveniment despre care unii analisti au spus ca a fost lipsit de stralucire.
"Pana acum, mutarea lui Tim Cook in pozitia de CEO a fost fara cusur si nu ne mira faptul ca Jobs a avut grija de el timp de 5 ani, ca sa-l puna apoi in aceasta functie" a declarat Gene Munster, analist la Piper Jaffray & Co, citat de Wall Street Journal.
Insa MAREA INTREBARE ramane in picioare. Steve Jobs a parut sa fie pana acum magicianul de la Apple, reusind de fiecare data sa dovedeasca faptul ca are un fler deosebit in aceasta afacere. Asa ca, va reusi Tim Cook sa demonstreze ca Apple isi poate fermeca clientii si fara magicianul sau?
Sub privirile lui Tim Cook, Apple are acum doua posibile variante. Sa continue drumul lui Jobs si sa inventeze produse care sa cucereasca pietele si sa atraga cumparatorii. Sau, dupa ce va stoarce si ultima picatura din linia de productie marca Jobs, Apple isi va pierde suprematia in domeniu si va cadea, asa cum s-a intamplat si cu alte companii care si-au pierdut fondatorul.
Tim Cook, in varsta de 50 de ani, a avut multi ani la dispozitie pentru a se pregati pentru aceasta functie. Pregatirea lui de baza este ingineria industriala si a intrat in Apple in 1998 pentru a ajuta compania sa scape de pericolul falimentarii, contribuind la fabricarea mai buna a produselor. Apoi, barbatul originar din Alabama a preluat responsabilitatile legate de vanzari si alte operatiuni.
In 2004, el a condus temporar Apple, dupa ce Steve Jobs a avut nevoie de doua luni ca sa se recupereze din operatia de indepartare a tumorii canceroase. Dupa ce a fost numit sef al operatiunilor Apple, in 2005, Tim Cook a calcat din nou pe urmele lui Jobs, in 2009, cand fostul CEO si-a luat din nou concediu medical.
In aceasta perioada, Cook s-a ferit de lumina reflectoarelor si a stat mai mult in umbra, chiar si in 2009, la lansarea iPhone 3GS, cand a preferat sa ii lase pe alti colegi sa prezinte acest produs. In ultima perioada insa, comportamentul lui a devenit mult mai deschis, odata cu agravarea bolii lui Jobs.
Actionarii chiar s-au declarat impresionati de felul in care Tim Cook a intrat mai mult in rolul public si si-au exprimat increderea in capacitatea sa de lider. De asemenea, angajatii Apple au spus ca el a reusit sa pastreze viu spiritul companiei, pastrand caracteristica lui Jobs - de concentrare asupra detaliilor - astfel ca entuziasmul tuturor a ramas la fel de puternic. Ba chiar, unii dintre angajati afirma ca "domnul Cook este exact ceea ce isi dorea Steve Jobs".
Pana acum, Apple a anuntat ca Tim Cook nu este disponibil pentru interviuri. Intr-un e-mail pe care l-a trimis, miercuri, angajatilor, el a scris urmatoarele cuvinte: "Steve lasa in urma o companie pe care numai el a construit-o, iar spiritul sau va fi intotdeauna deasupra fundatiei Apple."
Unii observatori ai "fenomenului Apple" sunt de parere ca aceasta companie beneficiaza de o adevarata "banca de talente" care va duce mai departe cultura produselor de calitate inalta, "fara bariere" in domeniul tehnologiei.
"Domnul Jobs a construit o echipa incredibila de oameni care inteleg faptul ca "nu" nu reprezinta un atac personal si se pot concentra pe crearea de produse calitative" - a spus Richard Doherty, analist la Envisioneering Group.
Tim Cook este cunoscut pentru faptul ca a ajutat Apple sa devina operational in alegerile de fabricatie pe care le-a facut pana acum, asa cum a fost in cazul surselor pentru cipurile de memorie. Cu toate aceastea, el nu a fost un guru alegerii design-ului sau a produselor.
"Tim Cook nu are nevoie sa fie Steve Jobs. El are nevoie sa fie cel mai bun Tim Cook de care este in stare. Cook stie la ce se pricepe si la ce .. nu." - este de parere Jeffrey Pfeffer, profesor la Stanford's Graduate School of Business.