Avionul cu liderii Poloniei s-a prabusit. Specialistii comenteaza

×
Codul embed a fost copiat

Un avion Tupolev 154, la bordul caruia se afla presedintele polonez Lech Kaczynski si alte 95 de persoane, dintre care 88 de diplomati, s-a prabusit in aceasta dimineata, in Rusia, la aterizare. Nu exista supravietuitori.

 

Iata cum comenteaza specialitistii evenimentele tragice:

Dan Dungaciu, analist pentru relatii internationale:

De ce atat de multi diplomati intr-un singur avion?

Citește și
Tupolev Tu-154, avion prezidential
Avionul Tupolev, unul din cele mai sigure avioane ale generatiei sale

Katinul are o semnificatie politica, istorica, sentimentala, religioasa extrem de pregnanta, astfel ca prezenta unui grup atat de numerous de demnitari polonezi la acest eveniment se explica.

Dar nu este o incalcarea a unor prevederi de securitate ca atat de multi oficiali sa fie laolalta intr-un singur avion?

In principiu da, dar depinde care sunt acele reguli de securitate si cine le stabileste si cine le impune. Se poate sa fie si asta pentru ca puteau fi utilizate mai multe aeronave, ca masura elementara de precautie. Din punctul acesta de vedere probabil ca va exista si o dezbatere sub aspect tehnic, dar sunt convins ca acest aspect tehnic va fi depasit in intensitate de alte elemente care tin de simbolistica.

Dupa ce aceasta emotie se va calma, ce efecte credeti ca va avea acest accident asupra situatiei politice din Polonia?

In Polonia, alegerile prezidentiale vor fi importante si in pofida faptului ca in sondaje conservatorii sunt in declin, s-ar putea ca dupa acest eveniment, conservatorii sa revina spectaculos.

Sorin Stoicescu, expert in aviatie

Vedem ca plafonul de nori este foarte jos. Ar fi putut fi conditiile meteo o cauza a acestui accident?

Din informatiile primite pana acum, una dintre cauze ar fi aceasta: faptul ca in contextul unor conditii meteorologice nefavorabile s-a produs o eroare umana. Mie nu-mi place sa spun eroare umana, dar aceste conditii meteorologice s-ar fi putut sa aiba o influenta deosebita asupra producerii acestei catastrofe. Se spune de la fata locului ca au fost mai multe incercari de aterizare. In acest context, as putea sa cred ca unele dintre cauze au fost plafonul destul de jos, vizibilitatea redusa si probabil si un vant neprietenos.

De ce excludeti cu totul eroarea umana?

Pentru ca nu putem acum sa discutam decat intr-un cadru ipotetic. Putem sa ne inchipuim orice. De asta se va ocupa comisia care este condusa de Vladimir Putin. 

Dar aerodromul nu era dotat cu un sistem de ghidare pet imp nefavorabil?

Ba, da. Dar sunt anumite conditii de vizibilitate in care nu se poate ateriza. Insa informatiile primite de la sol de catre echipaj, probabil, au avut si ele un grad de incertitudine.

Adrian Cioroianu, istoric, fost ministru de Externe

Ce a insemnat momentul Katin?

E vorba de o razbunare a lui Stalin, acum 70 de ani. 22.000 de polonezi, ofiteri, dar si intelectuali, pana si preoti au fost adunati in mai multe centre de detentie, inclusiv in padurea Katin si omorati in martie 1940, printr-o decizie a Biroului politic sovietic, semnata inclusiv de Stalin. Repet, un act de razbunare al lui Stalin dupa ce in septembrie 1939, armata rusa intrase in Polonia, in urma intelegerii cu Hitler. In ultimii 10 ani, Katin a fost un punct nevralgic in relatiile dintre Rusia si Polonia, dar iata ca se ajunsese la un consens, inclusiv prin recunoasterea de catre premierul Putin.

L-ati cunoscut personal pe Presedintele Poloniei, caracterizat drept un lider politic atipic. Dumneavoastra cum l-ati caracteriza?

Un om al convingerilor sale. Nu era un paria al Europei. Era un om care avea convingerile lui care de multe ori nu erau si convingerile altora. Era un om de dreapta, un polonez crestin. Nu ascundea aceste lucruri. Sigur ca era uneori caricaturizat. Era foarte incapatanat. Un om care a tinut la valorile in care el a crescut si pe care le-a aparat si in timpul comunismului.

Mircea Budiaci, general de flotila, fos comandant al aeronavei prezidentiale in mandatul lui Ion Iliescu

Ce credeti ca s-a intamplat?

In situatiile unor asemenea accidente, intra in calcul cinci elemente: echipajul, avionul, conditiile meteo, conducerea si asigurarea navigatiei de la sol si incarcatura avionului. In cazul de fata, eu merg pe trei elemente care au contribuit la acest accident: echipajul, conditiile meteo si conducerea navigatiei de la sol.

Punctul de impact al avionul este inaintea pistei. In general, un avion coboara cu 2 grade 43 si se termina aceasta coborare la 50 de metri dupa capul pistei. Contactul, dupa cate am inteles, a fost luat in fata pistei intre 500 si 1.000 de metri, pe undeva pe la o "apropiata", cum se spune, adica o statie radiofar, la un kilometru de capul pistei. La acel radiofar, dupa calculele matematice, avionul trebuia sa aiba o inaltime de 50 de metri. Ce a fortat aceasta coborare? O data conditia meteo, a doua, am inteles, pista fiind mai scurta, si insistenta de a ateriza in asemenea conditii. Si este posibil, pentru ca in 25 octombrie, a vuit presa ca in momentul in care comandatul aviatiei militare a plecat cu seful Marelui Stat Major au incercat sa aterizeze, au coborat pana la inaltimea de siguranta, au reincercat, tot pana la inaltimea de siguranta, au ratat si s-au intors. Deci asta trebuia sa faca echipajul. Este posibil, pentru ca de obicei exista asemenea imixtiuni in hotararea comandantului de a interveni cei de la bord sa spuna ca trebuie sa aterizam, ca avem un timp, un program.

Tragedia s-a petrecut pe aeroportul din Smolensk, a anuntat purtatorul de cuvant al Ministerului Polonez de Externe.

Oficialul a declarat ca "avionul a acrosat mai multi copaci, s-a prabusit si a luat foc".

Neoficial, o eroare umana a fost, cel mai probabil, cauza accidentului.

Printre cei decedati se numara si sotia presedintelui Poloniei,  liderul Partidului Lege si Justitie (PiS), precum si liderii altor doua partide poloneze. De asemenea, guvernatorul Bancii Nationale a Poloniei, Slawomir Skrzypek, seful Statului Major si ministrul adjunct al Afacerilor Externe, Andrzej Kremer.

Fratele presedintelui, fostul premier Jaroslaw Kaczynski, s-ar fi aflat si el la bordul avionului, relateaza Warsaw Business Journal, in editia electronica. Informatia nu a fost, insa, confirmata oficial.
 

Imagini de la tragedia aviatica din Rusia! Presedintele Poloniei mort

Lista principalilor oficiali polonezi aflati la bordul avionului prabusit

Lech Kaczynski, un presedinte nonconformist! Vezi aici biografia sa!

 

 

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Polonia in doliu! Vezi cine va asigura functia de presedinte!
Polonia in doliu! Vezi cine va asigura functia de presedinte!

Presedintele Camerei inferioare a Parlamentului polonez, Bronislaw Komorowski, va asigura functia de sef al statului, conform Constitutiei poloneze, dupa moartea presedintelui Lech Kaczynski, sambata, intr-un accident de avion in Rusia, relateaza AFP.

Avionul Tupolev, unul din cele mai sigure avioane ale generatiei sale
Avionul Tupolev, unul din cele mai sigure avioane ale generatiei sale

Avionul prezidential polonez, Tupolev Tu-154, este o aeronava de marime medie, creata in anii '60, in Uniunea Sovietica, fiind capabil sa decoleze si sa aterizeze in conditii extreme.

Recomandări
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h
Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h

Iarna pare că își intră în drepturi, cel puțin la altitudini mari. Meteorologii anunță că, de la ora 10:00, până marți seara, la ora 21:00, în zona de munte va bate vântul cu până la 90 de km pe oră.

Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989
Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989

Ziua de 16 decembrie 1989 a rămas în istorie ca reprezentând începutul sfârşitului pentru regimul condus de Nicolae Ceauşescu.