Școala în care copiii sunt învățați să se ferească de fenomenul „fake news”
Sistemul de educaţie din Norvegia îi învaţă, mai nou, pe copii cum să deosebească ştirile false de unele adevărate.
Un loc important în noua programă şcolară prezentată ieri de ministrul educaţiei îl ocupă conştientizarea capcanelor de pe internet. Iar elevii sunt ajutaţi să îşi dezvolte gândirea critică.
Elevii unei școli gimnaziale din Oslo sunt la ora de ştiinţă. Una altfel, pentru că toţi folosesc laptopuri. Iar de anul viitor vor fi şi mai multe astfel de cursuri, care se vor concentra pe dezvoltarea unor valori precum demnitatea umană şi reflecţia critică atunci când vine vorba despre sursele de informare de pe internet.
Jan Tore Sanner, Ministrul Educaţiei: „Gândirea critică este importantă pentru a înțelege ce este o știre, care e adevărul relalat şi dacă nu cumva este o știre falsă."
Elev: „Există multe surse de încredere, dar există și unele surse false și este rău că oamenii fac acest lucru.”
Noua programă norvegiană se concentrează şi pe teme mai vechi abordate de ani buni în sistemul de educaţie de acolo - de pildă, respectul față de natură şi învăţarea prin joc.
Reporter: „Nu credeți că există deja multe materii care se concentrează pe studiul naturii și respectul de sine?”
Directoarea şcolii: „Nu, cred că este aceasta este cea mai importantă misiune a unei școli, atât de a educa, cât și de a-i învăţa pe copii să socializeze. Acest lucru se întâmplă zilnic aici, iar prin noul curriculum vor fi şi mai multe oportunități. Acum putem folosi şi mai mult natura, putem fi ba afară, ba în interior, unde ne putem juca învăţând."
Programă şcolară, stabilită de un guvern conservator, pune în prim plan faptul că elevii trebuie să fie educaţi, astfel încât să fie capabili să se descurce cu propriile vieţi, dar, totodată, să ajute la modelarea viitorului.