Rusii se dezvinovatesc in cazul catastrofei aviatice de la Smolensk
"Toate datele de zbor ale avionului prezidential polonez sunt intacte si confirma ca echipajul a primit alerta privind conditiile meteo-dificile", anunta oficilitatile de la Moscova.
Rusii fac orice numai sa vina cu un raspuns clar in privinta catastrofei de la Smolensk. Ba mai mult, expertii lor s-au repezit sa spuna ca cei 96 de pasageri, majoritatea de rang inalt, ar fi murit din cauza a ceea ce aviatorii numesc "sindromul VIP".
Cu alte cuvinte, un personaj influent l-ar fi obligat pe comandant sa aterizeze cu orice pret.
"Nu este primul nostru presedinte care moare dupa ce a avut contre cu rusii"- sar ca arsi polonezii, care cred ca cineva i-a vrut raul lui Kaczinski.
Potrivit autoritatilor ruse, doar 14 cadavre au fost identificate fara probleme, iar alte 10 cu ajutorul unor semne particulare. Pentru restul, insa, spre disperarea rudelor au fost necesare expertize ADN.
La solicitarea polonezilor, autoritatile de la Moscova au acceptat sa nu clinteasca resturile avionului pana la mijlocul saptamanii. Mai mult decat atat, au dispus construirea unui drum pentru ca zona in care s-a produs catastrofa este mlastinoasa si greu de strabatut.
Intre timp, ancheta la care lucreaza sute de specialisti pare sa se concentreze tot mai tare pe ipoteza unei erori umane. Informatiile din cutiile negre sunt intacte, transmit cei implicati in caz.
Se discuta aprins pe marginea deciziei pilotului de a forta nota aterizand in conditii neprielnice.
"Acolo in avion cineva a luat decizia, nu cred ca pilotul a decis singur. Intotdeauna cand sunt indoieli, se adreseaza celui cu rang superior", spune Lech Waless, fost presedinte al Poloniei.
In 2008, acelasi comandant, Arcadiusz Protasiuc, a fost mustrat taios de presedintele Lech Kaczinsky pentru ca nu a aterizat in Georgia, chiar daca la sol erau probleme de securitate. Liderul polonez a spus atunci public, ca "fricosii nu trebuie sa se faca piloti". Potrivit unor surse citate de presa de la Varsovia, pilotul ar fi suferit ulterior chiar o depresie. Acum insa fostii colegi de breasla il elogiaza fara rezerve.
Ipoteza unei erori umane ar putea fi insa sensibil zdruncinata daca se va confirma stirea publicata astazi de "The Guardian". Potrivit ziarului britanic, dialogul dintre turnul de control si piloti s-ar fi purtat in limba rusa, si nu cum o cer regulile internationale, in engleza. Asta inseamna ca polonezii nu s-au inteles cu controlorii de trafic.
Cel putin in particular sunt oameni care cred intr-o teorie a conspiratiei. Mai ales ca au o experienta trista in accidente aviatice suspecte.
Se vorbeste tot mai insistent despre moartea sefului guvernului polonez din exil Vladislaw Sikorski. In 1943, acesta ceruse Crucii Rosii internationale si puterilor occidentale sa investigheze masacrul de la Katyn. Patru luni mai tarizu, avionul lui s-a prabusit langa Gibraltar.
Pentru multi si Lech Kaczinsky se transfomase intr-unul dintre cei mai inversunati aparatori ai memoriei tragediei de la Katyn. El era porta-vocea descendentilor care cereau desecretizarea documentelor rusesti pentru aflarea adevarului.
Asa ca - apreciaza presa internationala - proiectata lui vizita la Katyn nu starnise tocmai entuziasm la Moscova.
Circula deja si varianta conform careia, aripa dura a puterii moscovite - nemultumita de recenta deschidere a lui Vladimir Putin fata de Occident - ar fi vrut sa-l compromita pe acesta.
Insa, pana la un verdict oficial toate acestea sunt doar niste supozitii.
Sursa: Pro TV
Etichete: Rusia, Polonia, ancheta, Lech Kaczynski, accidente aviatice,
Dată publicare:
12-04-2010 00:00