Prima navă de marfă a părăsit portul ucrainean Odesa, în ciuda ameninţărilor făcute de Rusia
O navă civilă de marfă a părăsit portul Odesa, în sudul Ucrainei, a anunţat Kievul, deși Rusia a avertizat că marina sa ar putea viza vapoarele care folosesc nodurile de export din Marea Neagră.
Anunţul ridică spectrul unei confruntări cu navele de război ruseşti, după ce Moscova a renunţat, luna trecută, la un acord cheie negociat de ONU şi Turcia, care garanta o trecere sigură pentru transporturile de cereale din trei porturi ucrainene, notează publicația The Guardian, citată de News.ro.
Ministrul ucrainean al Infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a declarat că nava Joseph Schulte, sub pavilion Hong Kong, a plecat miercuri dimineaţă din portul Odesa - una dintre cele trei nave care au participat la acordul de export de cereale, acum eşuată.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Potrivit lui Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministru al Ucrainei, Joseph Schulte este prima navă care pleacă din port din 16 iulie. Aceasta fusese blocată în Odesa din 20 februarie 2022.
Nava se deplasa pe un coridor temporar pe care Ucraina a cerut Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI) să îl ratifice. Având în vedere că asigurarea navelor va fi probabil ridicată pentru operatori, Ucraina a declarat pentru OMI că va "oferi garanţii de despăgubire pentru daune".
Preşedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a salutat această evoluţie. "Ucraina tocmai a făcut un pas important pentru restabilirea libertăţii de navigaţie în Marea Neagră", a declarat acesta pe reţelele de socializare.
Nava Joseph Schulte se afla în largul coastelor României, în drum spre Turcia, a arătat un site de urmărire maritimă la începutul zilei de joi.
De la ieşirea Rusiei din acordul privind cerealele, în iulie, aceasta a intensificat atacurile asupra infrastructurii portuare ucrainene din Marea Neagră şi asupra instalaţiilor pe care Kievul le foloseşte pentru a exporta cereale pe Dunăre.
Guvernatorul regiunii Odesa a declarat miercuri că dronele de atac ruseşti au avariat instalaţiile de cereale dintr-un port fluvial din apropierea graniţei cu România. Între timp, forţele aeriene au declarat că au doborât 13 drone ruseşti deasupra Odesei şi a regiunii vecine Nikolaiev.
Incidentul a stârnit indignare în România, ţară membră a UE - în prezent un centru cheie pentru exporturile de cereale ucrainene în străinătate de la prăbuşirea acordului de export.
"Condamn cu fermitate continuarea atacurilor [ruseşti] asupra oamenilor nevinovaţi, a infrastructurii civile, inclusiv a silozurilor de cereale din porturile Reni şi Izmail", a declarat ministrul român de Externe, Luminiţa Odobescu.
Zelenski a condamnat şi el atacurile, adăugând că "fiecare atac rusesc asupra lor este o lovitură pentru preţurile mondiale ale alimentelor, este o lovitură pentru stabilitatea socială şi politică din Africa şi Asia".
"Este inacceptabil", a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA, Vedant Patel, apoi a adpugat: "Lui Putin pur şi simplu nu-i pasă de securitatea alimentară globală".
Experți: Transportul maritim în Marea Neagră a rămas în general stabil
Posibilitatea unui atac rusesc asupra navelor de marfă în Marea Neagră a crescut după ce Moscova a declarat că a tras focuri de avertisment de pe o navă de război asupra unei nave de marfă care se îndrepta spre Izmail săptămâna trecută.
Cu toate acestea, analiştii spun că transportul maritim în Marea Neagră a rămas în general stabil de la sfârşitul acordului privind cerealele - în ciuda unor tarife de asigurare mai mari - dar transporturile din Ucraina au scăzut.
Nava Joseph Schulte transportă peste 30.000 de tone de marfă, cu 2.114 containere, inclusiv produse alimentare, potrivit lui Kubrakov. Vasul este nava cu cea mai mare valoare dintre cele 60 de nave încă blocate în Ucraina de la începutul războiului, potrivit lui John Stawpert, senior manager pentru mediu şi comerţ al Camerei Internaţionale a Navigaţiei, care reprezintă 80% din flota comercială mondială.
El a precizat că apropierea politică a Chinei faţă de Rusia a contribuit probabil la facilitarea plecării navei. Este puţin probabil ca şi alte nave să o urmeze, a spus el, fie din cauza pavilioanelor lor, fie din cauza locaţiei lor în Ucraina.