Insulele pentru care China este gata sa atace Japonia. Istoria acestui conflict cu miza financiara


Ultimul update: Marti 06 Noiembrie 2012 04:22
Data publicarii: Marti 18 Septembrie 2012 12:18
Categorie: Stiri externe
Insulele Senkaku sau Diaoyu

Arhipelagul Senkaku - sau Diaoyu, cum ii spun chinezii - este format din opt insule nelocuite din Marea de Est a Chinei, cu o suprafata de 7 kilometri patrati.  

Insulele sunt situate in apropierea unor culoare maritime de importanta strategica si contin zacaminte de petrol.

Conform BBC News, Japonia sustine ca a monitorizat arhipelagul timp de zece ani si, dupa ce a vazut ca sunt nelocuite, si-a proclamat suveranitatea asupra lor pe 14 ianuarie 1895. Arhipelagul a devenit, astfel, parte a insulelor Nansei Shoto. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, insulele Senkaku au fost administrate de SUA, dar, in 1972, au revenit Japoniei, ca urmare a retragerii din Okinawa.

China sustine insa ca insulele ii apartin de secole. In 1895, Taiwanul si, implicit, insulele Senkaku au fost cedate Japoniei, dupa razboiul sino-nipon. Dupa ce Taiwanul a revenit Chinei, prin Tratatul de la San Francisco, China a afirmat ca si insulele respective ar fi trebuit returnate. In prezent, acestea sunt controlate de Japonia, dar sunt revendicate si de catre Taiwan.

Pe 11 septembrie 2012, conform CNN, secretarul sefului de cabinet al Japoniei, Osamu Fujimura, a anuntat ca Guvernul a aprobat cumpararea insulelor de la un investitor privat pentru suma de 26,2 milioane de dolari. Intr-un interviu acordat CNN, premierul nipon Yoshihiko Noda a afirmat ca nu exista nicio disputa cu China si ca singura chestiune privind detinerea acestor insule a fost asumata de Japonia.

China a raspuns trimitand sase nave de patrulare in zona arhipeleagului, ignorand avertsiemtnul pazei de costa a Japoniei, care le-a cerut sa nu se apropie. Navele au intrat in apele teritoriale nipone pentru scurt timp, dupa care s-au intors, au anuntat oficialii japonezi.

Potrivit CNN, problema revendicarii acestor insule a aparut in 1895, cand Japonia a afirmat ca China a cedat din suveranitatea insulelor, dupa ce a pierdut razboiul sino-japonez. Apoi, Japonia a vandut insulele in 1932. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, insulele au fost administrate de SUA, insa le-au dat inapoi Japoniei in 1972, ca parte a intelegerii privind retragerea niponilor din Okinawa.

Cand au devenit valoroase aceste insule

In 1969, un raport al Natiunilor Unite a dat un nou impuls tarilor care se certau pe suveranitatea insulelor. Daportul arata ca ca exista posibilitatea ca in arhipeleag sa se afle rezerve foarte mari de petrol.

De asemenea, insulele sunt situate in jurul unui punct strategic al navelor de pescuit, astfel ca numai proprietarii au dreptul sa beneficieze de acest potential bogat.

Criza diplomatica dintre China si Japonia are o miza de 340 miliarde dolari in schimburi comerciale

Criza diplomatica dintre China si Japonia are o miza economica uriasa, relatiile comerciale dintre cele doua state asiatice depasind 340 miliarde de dolari pe an, de trei ori mai mult decat acum 10 ani, potrivit unei analize Bloomberg, citata de Mediafax.

Toyota, Nissan, Mitsubishi Motors, Sony, Panasonic si Canon au suspendat activitatea mai multor fabrici si magazine din China, potrivit presei internationale. Panasonic a anuntat pagube materiale la operatiunile din China dupa ce grupuri de protestatari au spart geamurile mai multor magazine, nemultumiti ca Japonia a cumparat saptamana trecuta un grup de insule revendicate de ambele tari, denumite Diaoyu de chinezi, respectiv Senkaku de japonezi.

Retailerul japonez Fast Retailing a inchis temporar 42 de magazine din China si a inregistrat scaderi puternice pe bursa de la Tokyo. Seven & I Holdings a inchis 211 magazine din China, iar Jusco alte 30. Asociatia Dealerilor de Automobile din China a anuntat ca protestele vor afecta vanzarile locale ale Toyota, Nissan si Honda mult mai sever decat cutremurul devastator din martie 2011.

Guvernele asiatice incearca sa consolideze cresterea economica din regiune pe fondul situatiei mondiale incerte, cererea din Europa fiind afectata de criza datoriilor de stat, in timp ce Statele Unite incearca inca sa rezolve problema somajului. "Disputa tot mai serioasa adauga un nou strat de incertitudine. Japonia este mult mai dependenta de China pentru crestere economica decat invers. Revenirea economica slaba a Japoniei ar putea inceta, iar China va avea mai putin de suferit", comenteaza un economist din Hong Kong.

Anul trecut, China a fost cea mai mare piata de desfacere pentru exporturile Japoniei, in timp ce piata japoneza a fost pe locul al patrulea pentru exportatorii chinezi. China a livrat anul trecut catre Japonia bunuri si servicii in valoare totala de 148,3 miliarde de dolari si a importat produse japoneze de 194,6 miliarde dolari, potrivit datelor autoritatilor vamale chineze.

 Actiunile companiilor japoneze ale caror operatiuni din China au fost afectate de proteste au scazut puternic la Tokyo, iar indicele Nikkei 225 a coborat marti cu 0,1%. Pietele japoneze au fost inchise luni cu ocazia unei sarbatori legale. Disputa a inceput in aprilie, cand guvernatorul din Tokyo, Shintaro Ishihara, a declarat ca ar putea folosi bani publici pentru a cumpara insulele revendicate de ambele tari, detinute atunci de un proprietar privat din Japonia. Tensiunile au escaladat pe 11 septembrie, cand guvernul nipon a aprobat preluarea insulelor pentru 2,05 miliarde yeni, echivalentul a 26 milioane de dolari SUA.

Beijingul a anuntat ca decizia este inacceptabila, iar unii protestatari chinezi au cerut boicotarea produselor japoneze. Vanzarile de autoturisme japoneze au scazut in august in China, in timp ce marcile germane, americane si sud-coreene au inregistrat o crestere cumulata de 10%. China este cea mai mare piata auto din lume dupa volum.

Toyota, Nissan si Honda au anuntat pagube materiale la dealerii din orasul chinez Qingdao, iar un post de televiziune nipon a difuzat imagini cu masini japoneze rasturnate de protestatari, cu geamurile sparte. Baidu, cel mai mare motor de cautare din China, si Tencent Holdings, cea mai mare companie de comert online, au afisat pe site-uri bannere cu mesaje patriotice, care conduc utilizatorii la pagini separate unde este postat mesajul "Insulele Diaoyu apartin Chinei!", cu drapelul chinez asezat peste o harta a zonei disputate.

 Potrivit agentiei Kyodo, protestatarii din Qungdao si Changsha au atacat mai multe magazine operate de companii cu actionariat japonez.

Spring Airlines, cel mai mare operator de transporturi aeriene low-cost din China, a anulat 10 zboruri charter catre Japonia, programate incepand cu 23 septembrie, din cauza scaderii cererii pe fondul tensiunilor dintre cele doua tari. All Nippon Airways a anuntat ca clientii au anulat peste 18.000 de bilete de zbor pe trasee intre Japonia si China, dar nicio cursa nu a fost anulata pana acum.

Hitachi, a doua mare companie japoneza, a anuntat ca operatiunile din China se desfasoara normal, insa angajatii de la birourile din Beijing lucreaza de acasa. 

Investitiile straine directe efectuate in China de catre investitori japonezi au crescut in primele sapte luni ale acestui an cu 19,1%, la 4,73 miliarde de dolari, potrivit Ministerului Comertului de la Beijing. in aceeasi perioada, investitiile efectuate de companii din UE au coborat cu 2,7%, iar cele realizate de companii americane au crescut cu 1%.

 In 2005, cand a avut loc cel mai recent incident diplomatic serios intre cele doua tari, chinezii au iesit in strada in mai multe orase criticand continutul unor manuale scolare pentru ca ar fi minimalizat atrocitatile infaptuite de Japonia in vremuri de razboi. Protestatarii au cerut si atunci boicotarea produselor japoneze, iar unele companii nipone si-au reevaluat planurile de investitii in China.

Cu toate acestea, importurile Chinei din Japonia au crescut cu 15,2% in 2006, fata de aproximativ 5% in anul anterior.

 

FULLSCREEN
Insulele pentru care China este gata sa atace Japonia. Istoria acestui conflict cu miza financiara
  • /

Sursa: BBC NEWS CNN Mediafax

VIDEO PROTVPLUS.RO