Franța spune că poate construi singură avionul de luptă care va înlocui Eurofighter, dacă negocierile cu Berlinul eșuează

Eurofighter
Getty

Franța susține că poate construi singură un avion de luptă de nouă generație, dacă negocierile cu Germania privind programul comun FCAS nu duc la un acord.

Oficialii francezi spun că experiența și capacitățile Dassault Aviation permit realizarea proiectului chiar și fără partenerii germani, deși cu sprijinul unui ecosistem european de subcontractori, notează Politico.

Între Paris și Berlin există tensiuni tot mai mari, iar Germania analizează deja opțiuni alternative, cum ar fi cooperarea cu Suedia sau Marea Britanie. Această deschidere arată că niciuna dintre părți nu este dispusă să rămână în program cu orice preț.

Problema centrală acestei asocieri este reprezentată de controlul asupra proiectului. Dassault Aviation cere mai multă putere de decizie în dezvoltarea avionului NGF, avertizând că actuala structură de management riscă să provoace întârzieri. Franța consideră că orice amânare este inacceptabilă, având în vedere că avionul este parte a măsurilor sale de descurajare nucleare.

2040, termenul limită pentru noul avion de vânătoare

Termenul limită stabilit este anul 2040, când noul avion trebuie să înlocuiască Rafale și Eurofighter. Oficialii francezi au subliniat că această dată este „nenegociabilă”, iar modificările de calendar ar afecta securitatea strategică a țării.

Citește și
cai ferate
Pro Infrastructură: Calea ferată poate fi refăcută cu banii luați de la UE pentru Apărare. „Tehnica militară merge cu trenul”

O altă divergență importantă privește caracteristicile tehnice ale aeronavei. Franța dorește un avion de 15 tone, suficient de ușor pentru a opera pe portavioane, în timp ce Germania preferă o variantă mai grea, de 18 tone, destinată supremației aeriene.

În paralel, există și incertitudini politice. Schimbarea ministrului francez al apărării complică negocierile, în condițiile în care fostul ministru Sébastien Lecornu era considerat la Berlin un interlocutor capabil să apropie medieze între Dassault și Airbus.

Pentru a evita un blocaj, Franța a sugerat o posibilă redistribuire a responsabilităților în cadrul proiectului: să primească o pondere mai mare pe pilonul NGF, iar Germania și Spania să fie avantajate pe alte componente. Totuși, diferențele de viziune și de interese continuă să pună sub semnul întrebării viitorul programului FCAS.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Citește și...
Programul SAFE s-ar putea „extinde” către statele NATO din vestul Europei. CE va începe negocierile cu UK și Canada
Programul SAFE s-ar putea „extinde” către statele NATO din vestul Europei. CE va începe negocierile cu UK și Canada

Programul SAFE ar putea fi extins pentru a include Marea Britanie și Canada, nu doar țările UE. Propunerea a fost făcută de președinția daneză a Uniunii Europene.

Pro Infrastructură: Calea ferată poate fi refăcută cu banii luați de la UE pentru Apărare. „Tehnica militară merge cu trenul”
Pro Infrastructură: Calea ferată poate fi refăcută cu banii luați de la UE pentru Apărare. „Tehnica militară merge cu trenul”

Asociația Pro Infrastructură salută, joi, succesul României în cadrul programului SAFE, unde primește a doua cea mai mare alocare financiară, dar atrage atenția că „tehnica militară merge cu trenul” și cere includerea infrastructurii feroviare.  

AUR cere Guvernului să nu contracteze creditele de 16,7 miliarde euro prin instrumentul SAFE al Uniunii Europene
AUR cere Guvernului să nu contracteze creditele de 16,7 miliarde euro prin instrumentul SAFE al Uniunii Europene

Alianţa pentru Unirea Românilor cere Guvernului să nu contracteze creditele de 16,7 miliarde euro prin instrumentul SAFE al Uniunii Europene, destinate finanţării pentru achiziţia de armament, în absenţa dezbaterii publice. 

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii
Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii

Premierul Ilie Bolojan critică indemnizațiile de 27.000 de lei de la Aeroporturi București, numindu-le „o batjocură” în lipsa unor rezultate.