Filmul incidentului aviatic din Tokyo. Care este procedura în astfel de cazuri de urgență
Pilotul avionului Gărzii de Coastă care s-a ciocnit de o aeronavă plină cu pasageri pe aeroportul din Tokyo nu știa cel mai probabil unde se află.
Asta întrucât luminile de semnalizare, care ar fi trebuit să-l informeze că intră pe pistă, nu funcționau.
379 de oameni au fost salvați într-o operațiune de evacuare perfectă. Cinci oameni din aparatul de mici dimensiuni au murit în accident.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Autoritățile aviatice nipone au făcut publică o înregistrare de patru minute cu ultimele discuții dintre turnul de control și cele două aeronave.
Avionul Japan Airlines a primit undă verde pentru a ateriza la ora 17:43. La 17:45 pilotul avionului Gărzii de Coastă era informat să aștepte decolarea.
Pilotul a confirmat primirea instrucțiunilor. Două minute mai târziu, avionul Gărzii de Coastă, cu șase oameni la bord, a fost lovit de aeronava de pasageri și ambele au fost curprinse de flăcări. Cinci oameni au murit. Rămân multe întrebări cărora anchetatorii trebuie să le găsească răspunsuri.
Will Ripley, corespondent CNN: „Oare pilotul avionului Gărzii de Coastă nu știa unde se află sau turnul de control nu știa unde e acesta când i-au spus să aștepte? Și de ce niciunul din cei trei piloți din aeronava Japan Airlines nu a văzut avionul care se afla pe pistă, chiar în calea lor, și nu au abandonat aterizarea?”
După ce căpitanul avionului comercial a reuşit să frâneze complet, deși aeronava ardea, cei 379 de pasageri, printre care opt copii, dar și cei 12 membri ai echipajului au fost evacuați în 18 minute. O însoțitoare de bord de la compania Tarom ne explică în detaliu procedura în caz de urgență.
Alexandra Chițu, însoțitoare de bord Tarom: „Dacă timp de 10 secunde nu primim din cabină comanda de evacuare pe ușile disponibile, noi atunci inițiem evacuarea. Evaluăm condițiile interioare și exterioare și deschidem ușa cu toboganul armat. Utilizăm megafoanele ca să ne facem auziți cât mai bine. Noi avem comanda „lăsați toate lucrurile!”. Adică prin comenzi le spunem ce au de făcut”.
Evacuare „miraculoasă”
Acestă evacuare, considerată de mulți „miraculoasă”, pentru că doar 14 persoane au suferit răni minore, a fost posibilă pentru că pasagerii au dat dovadă de o educație în spiritul disciplinei nipone și au urmat cu strictețe instrucțiunile însoțitorilor de bord.
Ileana Vaidasigan, instructor șef la Școala Superioară de Aviație Civilă: „Știți care este cea mai periculoasă armă în cazul unui incendiu? Panica. Nu focul în sine. Se crează panică și atunci practic oamenii se calcă în picioare. Dacă tu ții situația sub control - și asta vine tot de la însoțitorii de bord - dacă ești stăpân pe situație și le dau comenzile cât mai clar - „Urgentă!”, „Evacuați!” - ei au încredere și mă urmează”.
În primul rând, pasagerii au ieșit din avionul în flăcări fără să-și ia cu ei bagajele de mână. De altfel, asta recomandă ferm experții.
Cătălin Prunariu, director de zbor TAROM: „Orice pasager care se oprește fie și pentru o secundă să-și ia un lucru, nu știu, actele, geanta, telefonul, blochează culoarul de evacuare. Toți cei care urmează după el rămân blocați. O secundă face diferența dintre viață și moarte, categoric”.
Odată ajuns la ieșirea de urgență vedeți toboganul pe care ar trebuie să ne aruncăm cu toții, din nou, fără să mai pierdem timpul. Nu mai stați, nu vă mai gândiți nimic. Pur și simplu luați poziția de sărit, cu mâinile pe piept, și vă aruncați fără să vă mai gândiți și fără să vă uitați înapoi. Odată ajunși jos nu s-a terminat povestea, pentru că trebuie să vă indepărați rapid de lângă aeronava care se află în flăcări și trebuie să eliberați toboganul pentru a face loc și celorlați pasageri.
Avionul Airbus A350 este unul dintre cele mai mari și performante în prezent, fiind construit din materiale speciale care îngreunează arderea. Aeronava companiei Japan Airlines era configurată în trei clase, First, Business și Economy, ceea ce înseamnă că majoritatea pasagerilor, aflați în partea din spate, au fost nevoiți să parcurgă aproape 50 de metri până în față pentru evacuare, în condiții de stres maxim, fum și vizibilitate redusă.
Aeroportul Haneda este cel mai aglomerat din Japonia, cu peste 700 de mișcări de aeronave zilnic. Pilotul român Dumitru Oprișiu a zburat deseori pe acest aeroport pentru Qatar Airways.
Dumitru Oprișiu, fost pilot Qatar Airways: „La un moment dat ne-a dat apropierea, ne-a spus „coborâți de la 5.000 la 4.000 de picioare și sunteți autorizați pentru pista 34, moment în care copilotul îmi spune că sub noi e unul la 4.000 de picioare și, într-adevăr, aruncând o privire afară l-am văzut sub noi”.
Anchetatorii au recuperat aparatele care înregistrează datele de zbor și discuțiile cu turnul de control ale avionului Gărzii de Coastă. Însă nu au reușit deocamdată să găsească dispozitivele similare ale aeronavei de pasageri.