Fenomenul Kamala ia amploare în SUA. Cum a reușit democrata Harris să devină „cool girl” în ochii tinerilor
Peste Ocean, la Washington, se vorbește deja de fenomenul Kamala. Democrata a obținut rapid sprijinul partidului, donații record și peste 60.000 de noi voluntari în campanie.
Și, deloc de neglijat, are de partea ei lumea divertismentului și a culturii pop, care aduc la pachet votul tinerilor. După acest sprint electoral remarcabil, Kamala are însă de demonstrat că poate alerga și la maraton, ca să convingă și restul alegătorilor.
La primul ei miting electoral ca aspirant la funcția supremă, Kamala Harris a atacat energic vulnerabilităţile lui Donald Trump. Democrata s-a definit drept candidat al statului de drept în contrast cu lunga listă de inculpări penale împotriva republicanului.
Kamala Harris i-a „vrăjit” pe tineri
În paralel cu mobilizarea remarcabilă a partidului, Kamala Harris pare să fi câștigat rapid și sprijinul tinerilor, care nu se regăseau în oferta octogenarului Joe Biden, dar sunt gata să o îmbrățișeze pe Kamala drept „cool girl”. Datorită deschiderii ei către autoironie, s-a viralizat rapid în contul candidatei conceptul "brat".
Totul a început cu vedeta pop Charli XCX, care a scris duminică pe X: "kamala este brat", acesta fiind titlul ultimului său album. Potrivit cântăreţei, termenul descrie "o fată care un pic zăpăcită, căreia îi place să petreacă şi uneori spune lucruri stupide".
Charli XCX, cântăreață: „E ca atunci când porti un maiou alb. Da. Fără să ai sutien pe dedesubt”.
Kamala a primit și sprijinul altor vedete, între care George Clooney, actrițele Eva Longoria și Kerry Washington, precum și cântărețele Demi Lovato și Katy Perry. Ca să nu mai pomenim de Beyonce.
Lisa Respers France, reporter de divertisment CNN: „Beyonce nu trebuie să se implice în politică. Decizia ei de a permite ca muzica ei, al cărei uz e sub un control foarte strict, să fie folosită (în campania democraților) are o importanță colosală”.
Pe rețelele sociale a revenit în tendințe și imaginea nucii de cocos - asociată unei declarații a Kamalei de anul trecut, intens ironizată pe internet ca fiind de neînţeles şi fără legătură cu subiectul.
Kamala Harris, vicepreședinta Statelor Unite: „Mama obișnuia să spună: nu știu ce e cu voi tinerii. Vi se pare că doar ce ați căzut dintr-un cocotier”.
Asa se face că în aceste zile circulă frenetic pe rețelele de socializare montaje dedicate Kamalei, care speculează tendinţele "brat" și "cocos".
Însă electoratul american nu se rezumă la generația Z.
-Este America pregatită pentru o președintă de culoare?
-Nu știu, sunt foarte mulți proști în țara asta... Nu pot decât să sper, îi țin pumnii.
-Eu trăiesc în Los Angeles și e o întreagă țară între cele două coaste, pe care eu nu o cunosc. Ei sunt majoritatea.
-Nu sunt sigură ca America e pregătită pentru o președintă femeie și de culoare pe deasupra.
Campania pătimasă făcută de Kamala Harris în favoarea dreptului la avort e de natură să atragă categorii electorale esențiale - tinerii, femeile și votanții de culoare.
Kamala Harris: „Avem încredere în femei că pot decide singure în legătură cu propriul corp. Nu e cazul să decidă guvernul pentru ele!”.
În discursurile ei, Harris adoptă o notă personală, povestind cum a fost motivată să devină procuror după ce a aflat în liceu că prietena ei cea mai bună era violată de tatăl vitreg. În martie, vicepreședinta a devenit cel mai înalt oficial federal care a vizitat o clinică de avorturi.
Pentru a câștiga, nu e suficient să unifice partidul și să contracareze atacurile lui Trump. Kamala Harris trebuie să-și descopere și talente pe care nu le-a demonstrat până acum, scriu cei de la The Economist.