Eruptia vulcanului din Islanda continua! Aeroporturi inchise, din nou!
Un nou nor de cenusa obliga autoritatile din vestul Irlandei sa ia masuri de restrictie a curselor aeriene. Specialistii spun ca norul devine din ce in ce mai gros de la o ora la alta, iar vantul care bate dinspre nord inrautateste situatia.
Potrivit reprezentantilor Eurocontrol, institutia care supravegheaza traficul aerian european, acumularea actuala de cenusa reprezinta un real obstacol pentru desfasurarea normala a traficului aerian, pentru ca norul urca gradual catre 10.000 de metri altitudine. Pana acum, el ramasese sub 6.000 de metri, ceea ce nu era un pericol pentru aviatie.
Autoritatea aviatica irlandeza a anuntat, in consecinta, ca va inchide mai multe aeroporturi din vestul tarii in timpul zilei de vineri. Zborurile din Dublin, Cork si Waterford se vor desfasura conform programului.
„Restrictiile sunt necesare din cauza cresterii nivelului activitatii vulcanice care a produs in ultimele zile un nor masiv de cenusa cu o lungime de 1,6 kilometri lungime si o latime de 1,1 kilometri”, au declarat autoritatile irlandeze, citate de Associated Press.
Mai mult, norul de cenusa a ajuns si deasupra Portugaliei potrivit serviciilor meteo britanice, relateaza RIA Novosti.
Aeroporturile din Irlanda si cele din Scotia, inchise pe parcursul zilelor de miercuri si joi, sunt primele care iau astfel de masuri de la precedenta criza aeriana provocata de vulcanul Eyjafjallajokul. Atunci, intre 14 si 20 aprilie, nu mai putin de 100.000 de zboruri aeriene au fost anulate si peste 10 milioane de pasageri au avut de suferit din aceasta cauza.
Meteorologii britanici au precizat ca data fiind directia in care bate vantul, "riscul ca cenusa sa afecteze spatiul aerian din Regat in urmatoarele zile este scazut”.
Eurocontrol a mai dat un anunt joi, potrivit caruia autoritatile vor redirectiona zborurile care fac legatura intre Europa si America de Nord si care trec prin Irlanda, pentru a evita norul de cenusa.
Pana in momentul in care vulcanul va inceta sa erupa, criza aeriana europeana depinde practic de vanturile din Atlantic. Cand bat inspre nord-est, spre zonele arctice, nepopulate – ceea ce este tipic primavara, problemele pentru aviatie sunt practic nule, dar in momentul in care incep sa bata inspre sud, cum s-a intamplat in ultima saptamana si la jumatatea lui aprilie, atunci aterizarea si declorarea aeronavelor sunt puse in pericol.
Ce se intampla cu un avion care trece printr-un nor de cenusa vulcanica?
Vulcanul, situat la doar 1,5 kilometri de nord-vestul Irlandei, nu a dat semne sa se calmeze de cand a inceput sa erupa la 13 aprilie anul acesta. Ultima eruptie a vulcanului fusese inregistrata intre 1821 -1823.
CLICK AICI PENTRU A VEDEA EVOLUTIA NORULUI VULCANIC
CLICK AICI PENTRU IMAGINI DIN SATELIT