Dezvăluiri la 3 ani după dispariția MH370. Ce arată pozele din satelit, ascunse de autorități
Mai multe obiecte ”probabil fabricate de om” pluteau în apropierea locului prăbuşirii zborului MH370, la doar câteva săptămâni de la dispariţia aeronavei, au anunţat miercuri oameni de ştiinţă australieni, la 6 luni după încheierea căutărilor.
Două noi rapoarte ştiinţifice afirmă că fotografii - realizate de sateliţi militari francezi la două săptămâni după ”dispariţia” avionului şi care nu au fost dezvăluite publicului - arătau cel puţin 70 de obiecte identificabile plutind în apropierea unui sector al Oceanului Indian numit ”zona de nord” de către căutători.
Căutările submarine masive ale avionului aparţinând Malaysia Airlines, dat dispărut în martie 2014, cu 239 de persoane la bord, s-au încheiat în ianuarie, după ce nu s-a găsit vreo urmă a aeronavei într-o zonă de 120.000 de kilometri pătraţi, în sudul Oceanului Indian, în largul coastei de vest a Australiei.
Însă cercetări date publicităţii în ultimele luni sugerează că MH370 se afla mai probabil la nord de această zonă şi identifică un nou sector, de aproximativ 25.000 de kilometri pătraţi - ”zona nord”.
Difuzate miercuri de Agenţia Naţională Australiană pentru Cercetare Știinţifică (CSIRO) şi Geoscience Australia, studiile au permis să se conchidă că 12 dintre obiectele care apar în fotografii erau ”probabil fabricate de om”.
CSIRO a modelizat deriva acestor obiecte, pentru a afla unde se aflau în ziua prăbuşirii MH370, şi a constatat că locul estimat era conform celui al ”zonei nord” - identificată în studii anterioare.
Însă Biroul australian pentru securitatea transporturilor (ATSB), care a condus această misiune de căutare, nu vrea să tragă concluzii pripite cu privire la originea obiectelor respective.
”Rezoluţia fotografiilor nu este destul de bună pentru ca să se afirme că aceste obiecte provin de la MH370 şi că nu sunt, de fapt, alte obiecte care plutesc pe oceane în întreaga lume”, a declarat pentru AFP şeful ATSB, Greg Hood.
”Evident, este necesar să fim prudenţi. Aceste obicte nu sunt definitiv identificate ca fiind fragmente din MH370”, a adăugat el.
Ministrul Transporturilor Darren Chester şi-a exprimat satisfacţia faţă de aceste noi rapoarte, dar a avertizat, la rândul său, că ”este important să notăm că ele nu furnizează probe noi care să conducă la o amplasare specifică a MH370”.
El a adăugat că Malaysia rămâne principala ţară care anchetează.
Ocean Infinity, o societate americană de explorare a fundurilor marine, a declarat la începutul lunii august că ea ar putea să reia căutarea epavei.
Rude ale pasagerilor zborului MH370 au cerut Malaysiei să accepte această propunere.
Doar trei fragmente din avion au fost găsite, eşuate pe ţărmuri în vestul Oceanului Indian