Cum a devenit kebab-ul „indicatorul economic” la care se uită toți germanii: „Îmi amintesc când se vindea cu 3,50 euro”
Doner kepab este cel mai popular produs de fast food din Germania. Pentru mulți nemți, costul acestui produs a devenit un indicator elocvent al problemelor economice cu care se confruntă țara lor.
Doner kebab este cel mai popular produs de fast food din Germania, cu peste două milioane vândute în fiecare zi. De la apariția sa, acesta a fost considerat un simbol al impactului pe care imigranții turci au avut-o asupra societății germane. Cu toate acestea, în timp, popularitatea sa a devenit și un indicator al problemelor economice, notează Politico.
„Obișnuiam să mănânc doner kebab de două ori pe săptămână în pauza de prânz, dar nu mai este cazul”, a declarat un elev de liceu în vârstă de 16 ani care stătea la coadă pentru un kebab de 7,50 euro (aproximativ 38 de lei). „Acum aproape întotdeauna cumpăr ceva din supermarket, pentru că este mai ieftin”, a adăugat el.
„Încă îmi amintesc când doner kebab-urile se vindeau cu 3,50 euro (17 lei)”, își amintește un alt elev.
Din 2016, prețul unui doner kebab din Germania a crescut cu 75 %, asta în timp ce inflația generală a avut o creștere de 24 %, potrivit unui studiu bazat pe recenziile Google ale restaurantelor de kebab. Creșterea a fost semnificativă în ultimii doi ani, prețul mediu crescând de la 5 euro în 2022 la 7 euro în 2024.
Nemulțumirea față de această scumpire este tot mai prezentă în societatea germană și a ajuns și pe agenda publică. În acest context, unul dintre partide a solicitat chiar o plafonare a prețurilor pentru doner kebab, iar cancelarul Olaf Scholz a simțit nevoia să vorbească public pe această temă.
„Este destul de remarcabil că sunt întrebat peste tot, în special de tineri, dacă nu ar trebui să existe o plafonare a prețurilor și pentru kebab-uri”, a declarat cancelarul la începutul acestui an. „Nu va exista o plafonare. Trăim într-o economie de piață ”, a adăugat el, dând asigurări că inflația este în scădere.
Economiștii germani explică faptul că prețurile pentru doner kebab au crescut din același motiv pentru care au crescut prețurile altor bunuri: scumpiriea energiei și mărfurilor, mai ales în contextul războiului din Ucraina.
„Prețurile produselor de bază, ale cerealelor, dar și ale cărnii, au crescut. Același lucru este valabil și pentru energie. Și, ca urmare, costurile forței de muncă”, a declarat Timo Wollmershäuser, expert în macroeconomie. „Desigur, acest lucru afectează și doner kebab-ul”, a mai avertizat acesta, subliniind că aceste scumpiri sunt permanente.