CNN: Rusia s-a folosit de YouTube, Tumblr și Pokémon Go, pentru a se implica în alegerile americane
Rusia nu s-a folosit doar de platformele Twitter și Facebook pentru a se implica în alegerile prezidențiale care au avut loc, în noiembrie 2016, în Statele Unite. O investigație realizată de CNN arată că și YouTube, Tumblr și Pokémon Go au fost incluse.
Autoritățile ruse ar fi finanțat o campanie legată de mișcarea „Viețile persoanelor de culoare contează”, folosind platformele Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Tumblr și Pokémon Go, pentru a exploata tensiunile rasiale și a stârni discordia între americani.
CNN notează că strategia oferă noi indicii despre ecosistemul online dezvoltat de agenții ruși, prin care au diseminat mesaje politice sensibile pe mai multe platforme, promovând o campanie în spatele căreia pare să se afle o singură sursă: Agenția pentru Cercetarea Internetului (IRA), de proveniență rusească.
O sursă familiară cu acest subiect a confirmat că pagina de Facebook „Nu ne împușcați” (”Don't shoot us”) a fost una dintre cele 470 închise de autoritățile americane, după ce au stabilit că acestea au legături cu IRA.
Totodată, CNN a reușit să stabilească, independent de aceste surse, o legătură între această pagină de Facebook și conturi de pe alte platofrme.
Campania „Nu ne împușcați”, al cărei titlu pare să facă aluzie la un slogan devenit popular după ce Michael Brown a fost împușcat – „Mâinile sus. Nu trageți!” – ar fi urmărit să folosească platformele pentru a scoate în evidență presupusele abuzuri comise de poliție, cu scopul de a alimenta protestele afro-americanilor, cât și pentru a-i încuraja pe ceilalți americani să vadă activiștii de culoare ca pe o amenințare.
Cum au fost legate între ele platformele
De exemplu, pagina de YouTube a campaniei „Nu ne împușcați” are peste 200 de filmări cu relatări ale presei, înregistrări de pe camerele de supraveghere ale poliției, cât și filmulețe realizate de amatori, toate având ca temă brutalitatea și abuzurile poliției. Acestea au fost postate între lunile mai și decembrie 2016, fiind văzute de peste 368.000 de ori.
Filmulețele de pe YouTube fac trimitere la un site, „donotshoot.us”, înregistrat în martie 2016, pe numele unei persoane care ar locui în Illinois, însă din cercetările CNN, nicio persoană înregistrată cu numele de Clerk York nu locuiește în acest stat. Mai mult de atât, adresa listată pe site este, de fapt, cea a unui centru comercial din localitatea North Riverside, din același stat.
Concurs Pokemon GO
Totodată, site-ul este legat la un cont de Tumblr, care în iulie 2016 a anunțat un concurs, prin care cititorii erau încurajați să se joace Pokemon Go. Acesta prevedea ca participanții să găsească și să antreneze pokemoni în apropiere de locurile unde au avut loc abuzuri ale polițiștilor asupra persoanelor de culoare și să își numească pokemonii după numele unor victime.
De exemplu, postarea care promova această competiție arăta un Pokemon numit „Eric Garner”, după numele unui afro-american care și-a pierdut viața, în urma unui control de rutină al Departamentului de Poliție din New York. Câștigătorii competiției urmau să câștige carduri de cumpărături pe Amazon.
Potrivit CNN, este neclar ce au sperat persoanele din spatele acestei campanii Pokemon Go să obțină. O ipoteză ar fi că au dorit să le amintească oamenilor care locuiesc în zonă de locurile în care au avut loc incidentele și să le stârnească furia împotriva autorităților. Cu toate acestea, nu există informații privitoare la participanții la concurs sau dacă au primit respectivele premii.
„Este clar din imaginile trimise de CNN că jocul nostru a fost adaptat, pentru a fi folosit fără permisiunea noastră. Este important de reținut că, în calitat de platformă, Pokemon GO nu a putut și nu va putea fi folosită pentru distribuirea de informații între jucători. Acest „joc” solicita oamenilor să facă capturi pe telefoane și apoi să le distribuie pe rețelele de socializare, nu prin intermediul jocului”, au declarat dezvoltatorii Pokemon GO, pentru CNN.
Mișcări de protest, organizate de persoane necunoscute
Campania „Nu ne împușcați” a fost foarte populară și pe Facebook, strângând 254.000 de aprecieri, în septembrie 2016, după ce au publicat evenimente pe care le-au asociat, în mod eronat, mișcării „Viețile persoanelor de culoare contează”.
La doar o zi după ce Philando Castille a fost împușcat de poliție, în suburbia unui oraș din Minnesota, activiștii locali au obervat că o pagină necunoscută de Facebook promova un eveniment, prin intermediul platformei de socializare. Astfel, persoanele din spatele paginii de Facebook „Nu ne împușcați” a organizat un protest în fața departamentului de poliție din St. Anthony, unde lcura Jeronimo Yanez, ofițerul care l-a împușcat pe Castile.
Un grup de activiști locali au încercat să contacteze persoanele respective, dar li s-a răspuns că nu activează în Minnesota.
CNN a discutat cu unul dintre acei activiști, care a spus că niciunul dintre cei apropiați mișcării „Viețile persoanelor de culoare contează” nu aveau cunoștință despre campania „Nu ne impușcați”.
Totodată, în iunie 2016, cineva a încercat să-l abordeze pe Brandon Weigel, editor la o publicație din Baltimore, pentru a promova un protest la o instanță unde se judeca cazul unui polițist care a arestat o persoană de culoare. Emailul a fost trimis de pe aceeași adresă de email de pe care fusese lansat concursul pentru jucătorii de Pokemon GO.
„Editorii și reporterii ziarului știu mulți dintre activiștii din Baltimore, așa că nu s-a părut ciudat să primim un email de la o persoană care nu făcea parte din acest grup, anunțând un protest la tribunal”, a spus Brandon Weigel pentru CNN.
Sursa: CNN
Etichete: Rusia, SUA, Pokemon Go, implicare rusia alegeri sua,
Dată publicare:
13-10-2017 10:38