Cât de importantă este, în bani, intrarea integrală a României în Schengen. Beneficiile deciziei întârziate atât de mult
Vestea eliminării controalelor la frontierele terestre i-a bucurat cel mai tare pe românii plecați în străinătate, care se gândesc că drumul lor spre casă s-a scurtat cu câteva ore.
Transportatorii răsuflă și ei ușurați, deoarece, în sfârșit, serviciile lor devin competitive pe piața mărfurilor. Iar economiștii spun că economia României va fi mai bogată, anul viitor, cu 2 sau chiar 3 puncte procentuale, cel puțin.
O coadă de camioane din Vama Nădlac a fost filmată de un șofer care a așteptat peste 4 ore ca să intre în România. Deși mai avea doar 20 de km până acasă, a fost nevoit să tragă pe dreapta și să doarmă în camion, deoarece orele permise de lege la volan îi expiraseră.
De la 1 ianuarie, când controalele la graniță vor fi eliminate, această problemă nu va mai exista.
Ion Lixandru, vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România: „Nu doar camionagiul așteaptă, ci și logisticienii, producătorii, importatorii, liniile de producție, pentru că mărfurile acestea stau în camioane, alimentele stau în camioane. Impactul va fi major, gândiți-vă că între 6 și 8 ore stătea o garnitură cu turisme ca să iasă din țară! În 6 ore el trece Ungaria!”
PIB-ul României ar putea crește după aderarea completă în Schengen
Sectorul transporturilor este unul extrem de important pentru economia țării. Experții se așteaptă ca produsul intern brut al țării să crească anul viitor cu 2 sau 3% în plus în urma deciziei de intrare a României în spațiul unic comunitar. De asemenea, circulația mai rapidă a mărfurilor și logisticii ar putea atrage noi investitori.
Christian Năsulea, profesor de economie mondială: „Au fost niște estimări care vorbeau de sume, de la zeci, sute de milioane, până la peste 1 miliard de euro, bani pierduți anual de transportatori și de către economia românească din cauza acestei ineficiențe provocate de controalele suplimentare la granițele terestre. Până acum erau costuri mari cu diurna plătită pentru șoferii care așteptau, cu carburant irosit. Nu sunt doar ei cei care câștigă, pentru că devine mai ieftin să transporți produsele, iar astfel va fi mai ieftin să ajungă la noi în țară și alte produse din restul Europei, ceea ce înseamnă prețuri mai mici pentru toată lumea.”
Eliminarea controalelor la granițe va avea un impact benefic și pentru mediu, deoarece motoarele termice vor polua mai puțin dacă nu stau cu orele prin vămi.
Ion Lixandru, vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România: „Foarte importante sunt cele pe cale navală și ferată. Acolo faci manevre ca să intri și să ieși la control. Pe calea ferată ai 50 de vagoane! Să oprești un astfel de convoi. Gândiți-vă că un vagon are 60 de tone. Discutăm de 3.000 de tone în total. Asta înseamnă 150 de camioane!”
Christian Năsulea, profesor de economie: „Toate aceste lucruri se vor întâmpla dacă românii votează pro-european, pro-piața unică europeană la alegerile prezidențiale care vor fi organizate cândva anul viitor. Aceste beneficii potențiale vor fi anulate de panica investitorilor, care nu vor dori să-și pună banii într-o țară cu potențialul de a merge spre naționalizări, legi care să impună management de stat în companii private sau alte idei vehiculate acum în această zonă izolaționistă.”