Gările ”fantomă” din România. Autoritățile au cheltuit pentru ele 350 de milioane de lei

Ultimul update: Vineri 26 Ianuarie 2018 17:50
Data publicarii: Marti 19 Decembrie 2017 19:39
Categorie: Inspectorul PRO

Ţara noastră are gări noi şi moderne acolo unde oamenii nu au nevoie de ele. Oficialii au tocat peste 350 de milioane de lei pentru staţii de cale ferată care nu au călători şi nici direcţii de mers.

Acuzaţiile vin din partea sindicatelor feroviare, care susţin că aceste investiţii au fost făcute fără cap. Directorul CFR Infrastructură admite că s-au făcut greşeli şi promite că vor fi reparate în 2018. Dar nu este clar cine va răspunde pentru banii aruncaţi.

80 de milioane de euro înghiţiţi de 15 gări în ultimii 5 ani. Acesta este preţul plătit de statul român, pentru modernizarea unor staţii de cale ferată. Banii - proveniţi în proporţie covârşitoare din fonduri europene - s-au dus prea uşor pe lucrări de proastă calitate.

gara

Acuzaţiile aparţin sindicatelor din CFR, care susţin că mai toate proiectele au fost nerespectate şi că lucrările au fost umflate.

Una dintre cele mai vechi gări din România, Gara Giurgiu Oraş, care a reuşit să supravieţuiască bombardamentelor din cele două războaie mondiale este învăluită astăzi în beznă şi nepăsare. Doar câţiva oameni folosesc pe zi această rută, vitregită şi de prăbuşirea podului de la Grădiştea.

Goală este gara, gol este şi peronul. Un panou scorojit, cu însemnele guvernului, atrage atenţia asupra faptului că aici s-au făcut mari investiţii. Milioanele de euro, care nu se văd, au venit în proporţie de 85% din Fondul European de Dezvoltare Regională şi 15 % din bugetul de stat.

Inginerul Mihai Olteanu povesteşte, cu mult curaj, despre investiţiile prost făcute la Giurgiu. Coordonate chiar de către şefii săi, din Compania CFR Infrastructură. ”La prima vedere se vede aşa o îmbunătăţire, dar nu cred că sunt banii ăştia investiţi aici. Adică dacă fac o eurogară nu fac de azi pe mâine, o fac pentu cel puţin 100 de ani, asta-i părerea mea ca inginer”, a explicat acesta.

Paradoxal, la Giurgiu, singură casa de bilete pe care am găsit-o deschisă era cea pentru persoanele cu dizabilităţi. Iar spaţiile comerciale, gândite să aducă bani din închirieri, erau goale. Adevărate depozite pentru scaune rupte şi gunoaie.

diza

Altfel, nu trebuie să fii mare specialist în construcţii ca să-ţi dai seama că nimic nu e făcut cu cap în eurogara de la Giurgiu. Pus în faţa faptului împlinit, Victor Alexandru, director la investiţii în CFR infrastructură vine cu scuze, nu şi cu soluţii. ”Nu se poate asigura o pază acolo unde s-au făcut totuși investiţii de milioane de euro? Se poate asigura paza, numai că la traficul pe care îl avem acolo nu s-a justificat aceasta pază”, transmite acesta.

Staţia de cale ferată Giurgiu Oraş alături de celelalte Reşiţa Sud, Slatina, Piteşti, Râmnicu Vâlcea, Sf. Gheorghe, Târgu Mureş, Vaslui, Botoşani, Piatra Neamţ, Bistriţa Nord, Zalău Nord, Brăila, Călăraşi Sud şi Slobozia Veche - sunt cele 15 eurogari intrate în programul operaţional sectorial de transport. Modernizările au înghiţit aproape 359 de milioane de lei în perioada 2013 - 2017.

Maxim Rodrigo, liderul celui mai mare sindicat feroviar, susţine că mai toţi aceşti bani au fost cheltuiţi fără cap.

Unde sunt gări europene au o grămadă de probleme şi nu sunt acolo unde sunt mai multe direcţii de mers. Îmi spuneţi că nu au ales bine locul unde au investit banii europeni? Da! Și acolo unde i-au investit, de exemplu la Târgu Mureş, au casierii care nu sunt la nivelul călătorilor. Cei care vin să cumpere bilet trebuie să stea în genunchi să se vadă cu casiera sau trebuie să bage capul în ghişeu să se vadă cu casieră”, a transmis Rodrigo.

Cazul de la Piteşti este şi el edificator. 14 milioane de euro au fost băgaţi într-o clădire imensă care nu are călători. Imobilul e mult prea mare pentru cât trafic are gara, recunoaşte şi Bogdan Crap, şeful de staţie.

Banii au fost daţi pentru două săli de aşteptare, din care călători sunt doar într-una. Pentru 3 case de bilete, un sistem modern pentru depozitarea bagajelor, învelit încă în folia în care a venit, şi un sistem electronic de informare. Plus 5 lifturi, 6 scări rulante şi 7 încăperi destinate serviciilor comerciale, din care numai una e folosită.

gara

Şi în timp ce România rămâne mult în urma ţărilor cu un grad înalt de automatizare şi tehnologizare în domeniul feroviar, ministerul transporturilor se face că n-are ochi şi urechi pentru acuzaţiile sindicatelor.

Şi nu putem să ignorăm faptul că, în ultimii 5 ani, la ministerul Transporturilor s-au perindat 10 miniştri : Relu Fenechiu, Victor Ponta, Ramona Mănescu, Dan Sova, Ioan Rus, Iulian Matache, Dan Marian Costescu, Petru Sorin Buse, Alexandru Răzvan Cuc şi actualul ministru Felix Stroe.

Trenul care a deraiat în SUA avea viteza de trei ori mai mare decât cea permisă. Filmul accidentului
Trenul care a deraiat în SUA avea viteza de trei ori mai mare decât cea permisă. Filmul accidentului
VIDEO PROTVPLUS.RO
LA MARUTA
Polițiști cu talent. Ziua fluieră în intersectie, seara suflă în trompetă
Valentin Melinte ne cântă la trompetă

03:02
LA MARUTA
Mirela Retegan, vacanță la capătul pământului
Țara care a impresionat-o cel mai mult pe Mirela Retegan

09:14
LA MARUTA
Presing la dressing. Iulia Albu, aproape de leșin
Cum a reacționat când i-a văzut dressing-ul lui Daniel Trifu

10:41
LA MARUTA
Zeul băncilor și soția, poveste de dragoste
Cum s-au cunoscut cei doi

06:07
LA MARUTA
Se visează cea mai sexy româncă și vrea și medalie
Romina Neascșu se antrenează din greu la sala de sport

07:58
LA MARUTA
Luptătorul Benny, speriat de ce mișcă în farfurie
Benny a acceptat provocarea lui Măruță. Reacția sa

07:19
VORBESTE LUMEA
Care sunt femeile din viața lui "VLAD"
Serialul "VLAD" spune povestea Contelui de Monte Cristo într-o adaptare modernă

16:10
VORBESTE LUMEA
Rezoluții de vedetă, în 2019
Aflăm ce planuri au vedetele în 2019

03:18
FERMA
Ce se intampla in FERMA, ramane in FERMA! Din 29 ianuarie – marti, miercuri si joi de la 21:30 la PRO TV

01:15
VORBESTE LUMEA
Cum arată o zi de răsfăț
Fetele de la "Vorbește lumea" ne dezvăluie câteva secrete de înfrumusețare

04:21
inspectorul pro 2
A muncit un an ca să își ia calculator, dar s-a stricat după o lună. Chinul care a urmat
Muzeu unic în țară, în paragină, cu toaleta în curte. Primăria nu permite să fie salvat
Li s-a promis visul american, însă au ajuns printre gunoaie și noroaie
Analiză Inspectorul Pro. Ce cantitate de metale grele există în fructele de mare din comerț
Experiment Inspectorul Pro. Cât de ușor fac escrocii 8000 de € în 2 zile din cabane inexistente
ANIMAȚIE. Ce ar trebui să găsim la 5 stele și ce se află de fapt în hotelurile din România
fundatie braila
Salvarea tinerilor pe care părinții i-au părăsit, iar statul i-a aruncat în stradă
Raportăm oficial mai puțin de 10% din infecții. Greșelile făcute de medici și pacienți
Arbori tăiați ilegal și tocați, pentru a li se pierde urma. Reacția firmelor care au cumpărat deșeul lemnos
Consumul de aditivi, o problemă naţională. Numărul URIAȘ de E-uri înghițite de un român într-o zi
Funcționară filmată de Inspectorul Pro în timp ce primește o ”atenție”. Reacția șefilor când au văzut imaginile
Victimele tacticii ”construiește, vinde, fugi”. O practică ilegală și periculoasă este tot mai des întâlnită în România