"Fabrica de amenzi" de la Fetesti. Soferii sunt sanctionati desi platesc taxa prin SMS, CNAIR le spune sa mearga in instanta
Si cu taxa platita, si cu banii luati. Cam aceasta este pe scurt povestea multora dintre soferii care au folosit Autostrada Soarelui ca sa mearga la mare.
Autoritatile se pierd in detalii, dar intr-un final recunosc ca au o mare problema: softul de la Fetesti. Acesta nu inregistreaza intotdeauna platile efectuate prin SMS. Drept urmare, cei nedreptatiti de erorile tehnice ale programului electronic de taxare trebuie sa mearga in instanta sa-si sustina cauza si sa-si recupereze paguba. Va prezentam un nou episod din cadrul campaniei: ''Inspectorul Pro''.
Ne indreptam spre Constanta si trebuie sa achitam taxa de trecere de la Fetesti. Am ales varianta prin SMS. Asa ca trimitem un mesaj la 7577, ca sa achitam taxa. Am primit si mesajul de confirmare, asadar taxa ar trebui sa fie achitata.
Varianta electronica e preferata, anual, de sute de mii de romani. Iar adevarul e ca scuteste soferul, aflat in drum spre mare, de o coada inutila. Cea de la ghiseul de dinaintea podului Fetesti - Cernavoda.
Toate ar fi bune si frumoase, daca sistemul ar functiona mereu. In realitate insa, foarte multi soferi s-au trezit cu amenzi, desi platisera taxa prin SMS. Neplacut, pentru ca amenda e de 10 ori mai mare decit valoarea trecerii podului.
Soferita: "Eu am fost corecta si mi-am platit taxa, cer ca si statul roman sa fie corect si sa nu imi dea o amenda pe ceva ce eu am platit."
Supararea Nicoletei e fireasca, cata vreme ea este un cetatean onest. Povesteste ca anul trecut a mers in concediu pe litoral, iar taxa a platit-o pe 13 august. Asa cum rezulta, de altfel, si din SMS-ul trimis sistemului de taxare. Desi a primit confirmare ca trecerea podului a fost achitata, 4 luni mai tarziu s-a trezit cu amenda in plic: 130 de lei, de la Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Nicoleta: "Am sunat la politie, unde a raspuns o doamna, care a zis ca se vad platite si ca in data de 13 nu se vede seria de sasiu. Dar ei nu pot sa modifice in program sa apara seria si sa ii dau in judecata."
Asta a si facut Cu dreptatea in mana si cu o rabdare de fier, femeia s-a dus in instanta sa ceara anularea amenzii. Evidentele erau clare, asa ca judecatorii i-au dat castig de cauza.
Intr-un final, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere si-a recunoscut vina si a trimis la tribunal o rugaminte: sa nu-i fie imputate si cheltuieli de judecata.
Cazul Nicoletei nu este singular. Cu toatea acestea, UTI Grup, - firma care a implementat pentru CNAIR sistemul electronic de la Fetesti, considera ca erorile apar din cauza soferilor si nu din cauza sistemului.
Comunicat UTI Grup: "Problemele semnalate de dumneavoastra? In erorile platitorului prin SMS. Practic, cauza amenzilor primite se datoreaza neplatii taxei. Nu am intalnit sesizari ale unor persoane care au platit taxa, au primit confirmare de plata si totusi au primit amenda."
Vlad Zdrentu a trecut prin o alta intamplare. Omul povesteste ca a avut un drum scurt pana la Constanta, iarna trecuta. Mai exact, pe 8 decembrie, cand s-a si dus si s-a si intors. Sustine ca a incercat, timp de 2 zile, sa faca plata prin SMS, pentru cele doua treceri pe pod, dar nu a reusit. A trimis mail la CNAIR si a cerut explicatii prin telefon.
Vlad Zdrentu: "Eu am zis ca sunt un cetatean de buna credinta, iar el mi-a spus ca nu exista asa ceva. Daca asa se considera la noi in tara, mi se pare ca e foarte grav."
Situatia lui Vlad difera de cea a Nicoletei, dar tot catre erori de functionare duce. Potrivit legii, orice sofer are dreptul sa achite taxa prin SMS pana la ora ZERO a zilei urmatoare. Asta inseamna ca, in cazul sau, plata ar fi putut fi facuta si dupa ce s-a intors acasa.
Vlad Zdrentu: "Am dat 5 SMS-uri in 8 decembrie, 2 SMS-uri in 9 decembrie, toate au generat acelasi raspuns, ca vehiculul nu poate fi incadrat si am si doua apeluri la call center-ul lor."
Sistemul electronic nu a functionat in zilele de 8 si 9 decembrie. Asa ca toate cele 7 incercari de plata, ale soferului, au fost in zadar. Omul s-a ales cu doua amenzi, care au venit dupa Paste.
Vlad Zdrentu: "O atitudine sfidatoare si o atitudine pe care eu nu o pot tolera, pornim de la premiza ca esti vinovat, un hot ."
Si fata de acest sofer, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a fost nevoita sa-si recunoasca greseala.
Alin Serbanescu, consilier juridic CNAIR: "Nu incercam sa ne disculpam. Am recunoscut ca am avut o problema de mentenanta."
Reporter: "Si atunci el de ce a primit desi a incercat sa plateasca doua zile la rand?"
Alin Serbanescu: "Pentru ca, potrivit legislatiei, aceste litigii se pot rezolva doar in instanta. Au existat probleme cu acest sistem, nu este un sistem perfect."
Comunicat UTI Grup: "In prezent, nu am primit de la Beneficiar nicio solicitare din care sa reiasa ca sistemul are probleme si necesita remedieri. Sistemul functioneaza corect. In momentul in care au existat probleme ale sistemului de emitere prin SMS, si nu numai, conducatorii auto au fost anuntati ca serviciul este momentan indisponibil."
In toata aceasta polemica, Ion Slubschi, angajat al CNAIR, explica de ce sistemul functioneaza atat de prost, cu riscul de a-si pune superiorii in cap. Slubschi nu poate explica insa de ce sefii sai nu au facut nimic pana acum, pentru a-l pune la punct.
Ion Slubschi, consilier juridic CNAIR: "Principala problema a acestui sistem este ca nu s-a lucrat in continuare la el. A ramas la acelasi stadiu ca in 2015, anume este un sistem la orb. Atunci cand utilizatorul face plata electronica nu stie - daca trece de mai multe ori - ce anume s-a contabilizat in contul sau."
Stefan Ionita, directorul CNAIR, a evitat o intalnire cu echipa de la Inspectorul Pro. In locul sau l-a trimis pe Alin Serbanescu, consilier juridic, ca sa dea explicatii.
Alin Serbanescu: "Facem toate eforturile sa imbunatatim sistemul, speram ca am gasit o solutie pentru a nu se repeta astfel de situatii."
Sistemul de plata prin SMS a fost introdus in 2015, dupa ce ani in sir s-au format blocaje la Fetesti. Va amintiti, probabil, de cozile interminabile din weekendurile de vara, cand mii de soferi ramaneau captivi pe autostrada, ca sa plateasca cash, taxa de pod.
Solutia nu este sa ne intoarcem la ghiseu. Dar nici sa primim amenzi gratuite cu duiumul.
Ion Slubschi: "CNAIR-ul s-a transformat intr-o fabrica de amenzi. Si exista niste costuri uriase in a procesa amenzile, de a le comunica, etc."
Alin Serbanescu, consilider juridic CNAIR: "Ii indemnam sa se indrepte catre instanta ca sa li se faca dreptate si in cazul in care instantele le vor da dreptate, nu avem nicio problema in a le plati daunele."
Ion Slubschi nu poate rezolva problemele de la Fetesti. Dar sefii sai o pot face. Cu atat mai mult cu cat sistemul electronic, implementat de UTI, este inca in garantie. Totul tine de responsabilitatea celor care conduc Ministerul Transporturilor.
Pentru ca altfel, oamenii se vor ingramadi iarasi sa plateasca cash. Si nu pot fi condamnati pentru asta.
Asadar, discutia ramane deschisa. Cu atat mai mult cu cat romanii si-au reluat drumurile spre mare. Datele arata ca 500 de mii de soferi au trecut deja anul acesta peste podul de la Festesti. Dintre ei, 112 mii au fost amendati. Si doar 17 mii au depus contestatie.