Praful ridicat de pe șantiere ne afectează încet, dar sigur. Constructorii preferă amenzile în locul investițiilor

×
Codul embed a fost copiat

Norii de praf ridicați de pe șantiere ne scurtează viața. Unii constructori nu respectă legislația: nu pun prelate pe blocurile la care lucrează și nu stropesc drumurile.

Din această cauză o pulbere periculoasă pentru sănătate poate ajunge în plămânii celor care trec prin zonă.

Inspectorul Pro a aflat că pentru firmele care construiesc este mai avantajos de multe ori să achite jumătate din amendă decât să facă investiții. Tot legea le permite să-și facă propriile analize, iar rezultatele sunt mereu conforme.

Aşa arată un praf care ucide! Iar asta se întâmplă la doar câţiva kilometri de Palatul Cotroceni! În Sectorul 6 al Bucureştiului - o capitală care se vrea europeană - norii de praf se înalță zilnic ca-n deşert. De pe şantiere şi din staţiile de beton.

Citește și
„Ce se întâmplă e nebunie curată. Și-au ieşit din minţi. Sunt ruşinea Rusiei”. Omul interzis în Rusia lui Putin vine la București

Când bate vântul este şi mai rău. Se formează adevărate furtuni de nisip care se ridică până la etajul 10 al blocurilor, locuite de mii de familii. În loc să respecte legea, constructorii bifează doar profitul şi nu le pasă de sănătatea celor din jur.

Cristi Uricec: „Nu-ţi dai seama azi de efecte, nici mâine, dar peste 10 ani… Vă daţi seama în ce stare o să ajungă copiii care cresc aici şi se joacă la locul de joacă…"

Echipa de la Inspectorul PRO a intrat în casele oamenilor învecinate cu şantierul.

În zonă există două surse masive de poluare: şantierul şi staţia de beton.

Pe şantiere, legislaţia e clară. Trebuie puse prelate pe blocuri, drumurile de acces, stropite permanent cu apă, iar roțile camioanelor, spălate. Dar în cazul de faţă, nu se întâmplă aşa. Când au văzut că-i filmăm de la distanţă, cei aflaţi pe şantier au găsit o soluţie de compromis: au pus apă în cupa unui utilaj şi au stropit drumul. Insuficient însă.

Staţia de beton, aflată la mică distanţă de blocurile locuite, contribuie şi ea din plin la calvarul acestor oameni. Imaginile surprinse de locuitori sunt revoltătoare. Praful negru se adaugă la cel alb şi formează norul toxic. Echipa de la Inspectorul PRO a surprins imagini elocvente, semn că situaţia este permanentă.

Tânăr: „Când toarnă ei acolo, fac mixul, iese un nor de praf consisten. Şi acela e nor de ciment. E mai rău decât praful praf".

Timp de un an, oamenii au făcut plângeri la autorităţ. În zadar. Controalele nu au avut efect.

De 3 ori, Garda de Mediu a dat amenzi. Şi tot de atâtea ori a obligat firmele să ia măsuri, pentru stoparea imediată a poluării.

Iar Poliţia Locală a făcut 4 controale şi a dat tot atâtea amenzi.

 

„Nu sunt fericit cu modul în care se acţionează” - Octavian Berceanu

 

Pentru că nimic nu s-a schimbat, l-am chemat la faţa locului pe Octavian Berceanu, comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu. În ziua în care a ieşit cu noi pe teren s-a oprit activitatea pe şantier. Cel mai probabil cineva îi anunţase că venim.

Imaginile surprinse de noi stau mărturie. Octavian Berceanu a fost revoltat de ceea ce a găsit la faţa locului şi a dispus un nou control.

Reporter: Sunt diferenţe între ziua în care am fost singuri şi acum când ai venit…

Octavian Berceanu: „E linişte acum…”

Reporter: „Da…"

 

„Te rog, să intri pe şantier să vezi ce se întâmplă… ” s-a adresat Berceanu comisarilor din subordine.

 

„Nu sunt fericit cu modul în care se acţionează şi se întâmplă în teren… Au mai fost, au dat amenzi şi nu se întâmplă mare lucru. Probabil, cei care construiesc pot plăti jumătate din minim şi orice am face noi, indiferent de cuantumul amenzii, dacă am da amendă minimă sau maximă, tot plătesc jumătate din minim şi e o legislaţie care pot spune că facilitează o astfel de infracţionalitate…" a explicat Octavian Berceanu.

 

„Cât s-au luat măsurătorile linişte, o oră! După care, din nou, au dat drumul la treabă… A fost la propriu o scenetă. Se auzeau pasarele, era mai linişte de atât nu a fost niciodată…" discută Berceanu cu comisarii.

Nu e de mirare că firmele care poluează scapă ieftin, câtă vreme îşi plătesc singure buletinele de analiză a calităţii aerului. Evident că rezultatele ies mereu conforme. Aşa s-a întâmplat şi-n cazul de față susţin oameni.

Am cerut puncte de vedere oficiale din partea constructorului. Dar şi de la reprezentanţii firmei care deţin staţia de betoane.

Până la ora difuzării reportajului, niciuna dintre firme nu a venit cu explicaţii.

De ani de zile, aerul din Bucureşti este irespirabil. Şi aşa se explică de ce durata de viaţă în capitală scade cu 4 ani, susţine Institutul Naţional de Sănătate Publică. Iar măsurătorile făcute de organizaţiile neguvernamentale arată că avem o problemă cu calitatea aerului în mai toate marile oraşe.

Şi atunci să nu ne mai mirăm de ce România apare în statistici cu 23 de mii de decese pe an care au ca sursă de poluarea şi cu 1,2 miliarde de euro cheltuite anual pentru bolile provocate de poluare.

 

Articol recomandat de sport.ro
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
Citește și...
Pățania unor români care au vrut să închirieze apartamente de la o escroacă din Constanța. Au rămas fără bani și fără casă
Pățania unor români care au vrut să închirieze apartamente de la o escroacă din Constanța. Au rămas fără bani și fără casă

Chiriile au crescut de la un an la altul cu 20 de procente și odată cu ele și înșelătoriile. Foarte mulți tineri cad în plasa escrocilor care plasează pe piață apartamente care nu le aparțin.

Bani europeni pentru înființarea centrelor de colectare, refuzați de primării. Câmpurile au devenit „magnet” pentru deșeuri
Bani europeni pentru înființarea centrelor de colectare, refuzați de primării. Câmpurile au devenit „magnet” pentru deșeuri

Peste 1.900 de primării ar fi putut să ia bani europeni prin PNRR pentru înființarea așa-numitelor centre de colectare cu aport voluntar.

România, fruntașă în UE la numărul de morți în accidente rutiere. Șoseaua din Capitală devenită un coșmar al șoferilor
România, fruntașă în UE la numărul de morți în accidente rutiere. Șoseaua din Capitală devenită un coșmar al șoferilor

România deține un record negru în Uniunea Europeană. Avem cei mai mulți morți pe șoselele nesigure din țara noastră. Șoferii și pietonii nu au disciplină în trafic, iar autoritățile nu investesc suficient în siguranţa rutieră.

Recomandări
Un cetăţean polonez care ratase îmbarcarea ar fi anunţat prezenţa unei bombe la bordul avionului aterizat la Timişoara
Un cetăţean polonez care ratase îmbarcarea ar fi anunţat prezenţa unei bombe la bordul avionului aterizat la Timişoara

Un avion care decolase din Polonia, cu peste o sută de pasageri la bord, a aterizat de urgență joi noapte pe aeroportul din Timișoara, după ce a fost primită o amenințare cu bombă.

Moment istoric la căile ferate. S-a lansat în sfârșit licitația de 300 de milioane de euro pentru un tronson foarte aglomerat
Moment istoric la căile ferate. S-a lansat în sfârșit licitația de 300 de milioane de euro pentru un tronson foarte aglomerat

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat vineri licitația pentru modernizarea căii ferate Constanța-Mangalia, după mai multe amânări.

Reacţii prudente ale oficialilor politici, după exploziile de la Isfahan în conflictul Israel-Iran
Reacţii prudente ale oficialilor politici, după exploziile de la Isfahan în conflictul Israel-Iran

Oficiali politici îndeamnă în primele reacţii - foarte pruente - după riposta Israelului în Iran, la ”evitarea unei escaladări”, relatează AFP.