Pericolele unei calatorii cu microbuzul, filmate cu camera ascunsa. Cat poate castiga pe zi un sofer care inghesuie calatorii
Calitatea proasta a serviciilor din Romania e de notorietate. Asa ca nu e de mirare de ce o familie din trei a ajuns sa ofere mita pentru a-si rezolva o problema care tine de servicii publice.
Suntem codasii Europei, cu cele mai proaste drumuri si un sistem medical bolnav. Inspectorul PRO este acolo unde intampinati probleme. Filmati-i pe cei care va nedreptatesc si postati cazurile pe site-ul nostru, www.stirileprotv.ro.
Astazi vorbim despre unele microbuze, in care oamenii calatoresc pe banii lor in conditii nesigure. De vina sunt patronii firmelor de transport, care vor un profit rapid si autoritatile, care nu fac verificari temeinice si nu scot mai des licentele la concurs. Ultima licitatie a rutelor a avut loc in 2008, iar urmatoarea se va tine in 2019. Asta in conditiile in care transportul rutier a castigat din plin de pe urma declinului cailor ferate si a ajuns sa detina aproximativ 80% din volumul de pasageri. Urmariti un reportaj realizat cu o camera ascunsa.
Alegeri 2024
11:43
Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit ”lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată
11:05
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
10:04
De ce relațiile României cu Ucraina și Rep. Moldova s-ar putea înrăutăți după alegeri. Semnalul de alarmă tras de Politico
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
O calatorie cu microbuzul - pe o ruta aleasa la intamplare, intre Bucuresti si zonele limitrofe, poate fi extrem de riscanta. Masinile sunt vechi, neintretinute si puteti nimeri intr-una cu usa legata cu sarma - ca sa nu cada din mers, cu geamul fixat de o pana de lemn, cu podeaua gaurita, prin care se vede soseaua si cu scaunele desprinse din suruburi.
Masinile sunt in proprietatea firmei de transport Brebenel Impex SRL. Iata-l pe patron cum comenteaza situatiile:
Daniel Leasa, administrator societate Brebenel: "Poate le-ati vazut mai murdare, anumite lucruri din interiorul masinii stau sa cada, intr-adevar aici avem si noi o mare parte de vina."
Din pacate, siguranta vehiculelor este neglijata de multi transportatori. Am verificat acest lucru pe mai multe rute, alese tot la intamplare. Cum ar fi si ale firmei Amic.
"- Nu va dau niste masini mai bune?
- Am intrebat si era sa ma dea afara."
Ati auzit, da? Acest sofer sustine ca a fost la un pas sa-si piarda slujba, pentru ca i-a cerut patronului conditii mai bune de transport.
Virgiliu Coscodaru, patrom Amic: "Cred ca v-a mintit sigur, ca nu pot sa amenint un sofer ca-l dau afara, ca nu sunt soferi. Daca eu dau maine un sofer afara nu mai scot doua masini."
Patronii sunt raspunzatori pentru starea tehnica a masinilor, dar si soferii au partea lor de vina. Cei mai multi incalca legea si accepta mai multi pasageri decat numarul de locuri, iar asta duce la o uzura rapida.
"- E prea bine acum
- De obicei cum e daca acum e bine?
- Sunt momente cand avem 5 persoane, sunt momente cand e asa.
- Cat ati avut cel mai mult?
- 30"
Adica dublu fata de numarul locurilor disponibile. Si iarasi, nu e singurul sofer care procedeaza asa.
"- Mai aveti locuri?
- Haideti ca va las eu sa stati jos.
- Ma ridic eu.
- Hai, hai sa stam aici ca se ridica baietii astia mai tineri."
Dar de unde atata lacomie pentru pasageri, Ei bine, totul pleaca de la incasarile de zi cu zi. Fiecare conducator auto pretinde ca are un plan care se ridica, in medie, la 150 de lei. Tot ce castiga peste ar fi banii lor. Tentatia e mare! Soferul cu care am calatorit se lauda ca in acest mod poate castiga chiar si 500 de lei pe zi.
"- 3000 de euro pe luna? Am calculat bine?
- Raman cate 5-6 milioane pe zi. Te risti, cand te prinde iti da amenda 20 de milioane.
- De ce iti da amenda?
- Ca ii iei in picioare.
- Si cate amenzi ai?
- Una de 40 de milioane.
- Si acum ai putea sa primesti amenda ca ma tii in picioare.
- Nu e nimic si de aia am luat.
- Pai eu stau in picioare.
- Uite galeata asta.
- Sa stau pe galeata?"
Incasarile pot fi, asadar, atat de mari incat soferului sa-i convina sa riste. Dar si amenzile sunt usturatoare si se ridica la 12.000 de lei.
Ca sa vedeti cam cum stau lucrurile pe strada, intr-o singura dimineata, la un filtru de 3 ore in zona Voluntari, politistii au dat 66 de amenzi, in valoare de 45 de mii de lei.
Practic, jumatate dintre soferii controlati nu respectau legea. Fie transportau prea multe persoane, fie nu dadeau bilete, fie nu aveau documente care sa justifice cursele respective.
"- Obisnuiti sa luati persoane in plus?
- Dimineata da, va spun cinstit. Apoi ne plimbam cu 3.
- Si se dau si bilete.
- Am dat ca stiam ca sunteti aici.
- Stiati? De unde stiati?
- Si daca nu stiati?
- Va spun adevarul
- Si daca nu stiati nu le dadeati nu? O sa primiti o amenda, o sanctiune, da?
- Am primit la greu
- Daca ati primit si dumneavoastra continuati
- Ar trebui sa mergeti si la sefu' sa zica ar trebui sa schimbati carutele astea ca si ei au o vina, nu numai soferul."
Virgiliu Coscodaru, patron Amic: "Era simplu sa iau niste huse sa le pun pe scaune, dar am considerat sa le retrag si am luat masini noi si urmatoarea saptamana vor fi inlocuite.
Reporter: Pana acum de ce nu le-ati inlocuit?
Virgiliu Coscodaru, patron Amic: Eu v-am mai spus, nu sunt D-zeu sa bat din palme sa schimb masina. Dumneavoastra ati nimerit intr-o masina mai deplorabila da? Dar cum nu ati nimerit intr-o masina din 2014."
In concluzie vorbim de culpe in lant ale soferilor si ale patronilor. Dar la fel de responsabila pentru ce se intampla in trafic, sunt si institutiile care ar trebui sa traga definitiv, pe dreapta, aceste cosciuge pe roti: Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier si Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti.
Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Intr-adevar acestea sunt uzate. Noi facem control, controlul nostru fiind limitat. Politia Rutiera face controlul iar organismul infiintat pentru asa ceva inca nu are departament.
Reporter: Autoritatea metropolitana de transport Bucuresti face controale sau nu?
Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Din cate stiu eu nu, pentru ca nu are organism de control in trafic.
Reporter: Din 2011?
Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Aceasta stiu ca este infiintata in 2011.
Reporter: Si inca nu are angajati care sa faca ce trebuie sa faca?
Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Reclamatiile pe care le primesc ni le redirectioneaza noua, presupun ca si Politiei Rutiere.
Asadar suspendarea liceentelor ramane in aer. Iar asta e grav pentru ca unele dintre microbuzele pe care le gasim acum in trafic sunt in circulatie din 2008. Iar in 2013 ar fi trebuit sa aiba loc o noua licitare a rutelor de transport, dar aceasta a fost contestata si anulata. Urmatoarea liceenta ar urma sa aiba loc in 2019. Asta inseamna inca 3 ani in care firmele de transport isi pot face de cap.
Daniel Leasa, administrator societate Brebenel Impex: "Suntem 10-15 firme care avem autobuze si le tinem in parc, deci din cauza asta mergem cu microbuze. Microbuzul consuma 10%, autobuzul urban 30%, vine imi ia fata, imi ia clientii si nu este o concurenta loiala!"
Virgiliu Coscodaru, patron AMIC: "Credeti-ma ca eu am pus la dispozitie masini noi cand am pus dar astia-s cetatenii din respectiva comuna. Nu eu trag de scaune, nu eu le rup, nu eu mananc seminte si ce se face pur si simplu calatorii sunt foarte rai."
Cifrele de anul trecut, ale Institutului National de Statistica, arata ca transportul rutier a atins o pondere de aproape 80% din transportul de pasageri. Asadar microbuzele si autobuzele au cautare si sunt, ce-i drept mai rapide decat trenul. Dar asta nu le da dreptul patronilor de firme sa profite de cererea de pe piata, sa-si bata joc de pasageri si sa le puna viata in pericol.
Sursa: Pro TV
Etichete: amenzi, inspectorul pro, pasageri, microbuze,
Dată publicare:
21-11-2016 18:54