Pericolele unei calatorii cu microbuzul, filmate cu camera ascunsa. Cat poate castiga pe zi un sofer care inghesuie calatorii

Ultimul update: Joi 24 Noiembrie 2016 07:04
Data publicarii: Luni 21 Noiembrie 2016 18:54
Categorie: Inspectorul PRO

Calitatea proasta a serviciilor din Romania e de notorietate. Asa ca nu e de mirare de ce o familie din trei a ajuns sa ofere mita pentru a-si rezolva o problema care tine de servicii publice.

Suntem codasii Europei, cu cele mai proaste drumuri si un sistem medical bolnav. Inspectorul PRO este acolo unde intampinati probleme. Filmati-i pe cei care va nedreptatesc si postati cazurile pe site-ul nostru, www.stirileprotv.ro.

Astazi vorbim despre unele microbuze, in care oamenii calatoresc pe banii lor in conditii nesigure. De vina sunt patronii firmelor de transport, care vor un profit rapid si autoritatile, care nu fac verificari temeinice si nu scot mai des licentele la concurs. Ultima licitatie a rutelor a avut loc in 2008, iar urmatoarea se va tine in 2019. Asta in conditiile in care transportul rutier a castigat din plin de pe urma declinului cailor ferate si a ajuns sa detina aproximativ 80% din volumul de pasageri. Urmariti un reportaj realizat cu o camera ascunsa.

O calatorie cu microbuzul - pe o ruta aleasa la intamplare, intre Bucuresti si zonele limitrofe, poate fi extrem de riscanta. Masinile sunt vechi, neintretinute si puteti nimeri intr-una cu usa legata cu sarma - ca sa nu cada din mers, cu geamul fixat de o pana de lemn, cu podeaua gaurita, prin care se vede soseaua si cu scaunele desprinse din suruburi.

Masinile sunt in proprietatea firmei de transport Brebenel Impex SRL. Iata-l pe patron cum comenteaza situatiile:

Daniel Leasa, administrator societate Brebenel: "Poate le-ati vazut mai murdare, anumite lucruri din interiorul masinii stau sa cada, intr-adevar aici avem si noi o mare parte de vina."

Din pacate, siguranta vehiculelor este neglijata de multi transportatori. Am verificat acest lucru pe mai multe rute, alese tot la intamplare. Cum ar fi si ale firmei Amic.

"- Nu va dau niste masini mai bune?
- Am intrebat si era sa ma dea afara."

Ati auzit, da? Acest sofer sustine ca a fost la un pas sa-si piarda slujba, pentru ca i-a cerut patronului conditii mai bune de transport.

Virgiliu Coscodaru, patrom Amic: "Cred ca v-a mintit sigur, ca nu pot sa amenint un sofer ca-l dau afara, ca nu sunt soferi. Daca eu dau maine un sofer afara nu mai scot doua masini."

Patronii sunt raspunzatori pentru starea tehnica a masinilor, dar si soferii au partea lor de vina. Cei mai multi incalca legea si accepta mai multi pasageri decat numarul de locuri, iar asta duce la o uzura rapida.

"- E prea bine acum
- De obicei cum e daca acum e bine?
- Sunt momente cand avem 5 persoane, sunt momente cand e asa.
- Cat ati avut cel mai mult?
- 30"

Adica dublu fata de numarul locurilor disponibile. Si iarasi, nu e singurul sofer care procedeaza asa.

"- Mai aveti locuri?
- Haideti ca va las eu sa stati jos.
- Ma ridic eu.
- Hai, hai sa stam aici ca se ridica baietii astia mai tineri."

Dar de unde atata lacomie pentru pasageri, Ei bine, totul pleaca de la incasarile de zi cu zi. Fiecare conducator auto pretinde ca are un plan care se ridica, in medie, la 150 de lei. Tot ce castiga peste ar fi banii lor. Tentatia e mare! Soferul cu care am calatorit se lauda ca in acest mod poate castiga chiar si 500 de lei pe zi.

"- 3000 de euro pe luna? Am calculat bine?
- Raman cate 5-6 milioane pe zi. Te risti, cand te prinde iti da amenda 20 de milioane.
- De ce iti da amenda?
- Ca ii iei in picioare.
- Si cate amenzi ai?
- Una de 40 de milioane.
- Si acum ai putea sa primesti amenda ca ma tii in picioare.
- Nu e nimic si de aia am luat.
- Pai eu stau in picioare.
- Uite galeata asta.
- Sa stau pe galeata?"

Incasarile pot fi, asadar, atat de mari incat soferului sa-i convina sa riste. Dar si amenzile sunt usturatoare si se ridica la 12.000 de lei.

Ca sa vedeti cam cum stau lucrurile pe strada, intr-o singura dimineata, la un filtru de 3 ore in zona Voluntari, politistii au dat 66 de amenzi, in valoare de 45 de mii de lei.

Practic, jumatate dintre soferii controlati nu respectau legea. Fie transportau prea multe persoane, fie nu dadeau bilete, fie nu aveau documente care sa justifice cursele respective.

"- Obisnuiti sa luati persoane in plus?
- Dimineata da, va spun cinstit. Apoi ne plimbam cu 3.
- Si se dau si bilete.
- Am dat ca stiam ca sunteti aici.
- Stiati? De unde stiati?
- Si daca nu stiati?
- Va spun adevarul
- Si daca nu stiati nu le dadeati nu? O sa primiti o amenda, o sanctiune, da?
- Am primit la greu
- Daca ati primit si dumneavoastra continuati
- Ar trebui sa mergeti si la sefu' sa zica ar trebui sa schimbati carutele astea ca si ei au o vina, nu numai soferul."

Virgiliu Coscodaru, patron Amic: "Era simplu sa iau niste huse sa le pun pe scaune, dar am considerat sa le retrag si am luat masini noi si urmatoarea saptamana vor fi inlocuite.
Reporter: Pana acum de ce nu le-ati inlocuit?
Virgiliu Coscodaru, patron Amic: Eu v-am mai spus, nu sunt D-zeu sa bat din palme sa schimb masina. Dumneavoastra ati nimerit intr-o masina mai deplorabila da? Dar cum nu ati nimerit intr-o masina din 2014."

In concluzie vorbim de culpe in lant ale soferilor si ale patronilor. Dar la fel de responsabila pentru ce se intampla in trafic, sunt si institutiile care ar trebui sa traga definitiv, pe dreapta, aceste cosciuge pe roti: Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier si Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti.

Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Intr-adevar acestea sunt uzate. Noi facem control, controlul nostru fiind limitat. Politia Rutiera face controlul iar organismul infiintat pentru asa ceva inca nu are departament.
Reporter: Autoritatea metropolitana de transport Bucuresti face controale sau nu?
Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Din cate stiu eu nu, pentru ca nu are organism de control in trafic.
Reporter: Din 2011?
Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Aceasta stiu ca este infiintata in 2011.
Reporter: Si inca nu are angajati care sa faca ce trebuie sa faca?
Alecu Mihai, sef serviciu monitorizare si control ISCTR: Reclamatiile pe care le primesc ni le redirectioneaza noua, presupun ca si Politiei Rutiere.

Asadar suspendarea liceentelor ramane in aer. Iar asta e grav pentru ca unele dintre microbuzele pe care le gasim acum in trafic sunt in circulatie din 2008. Iar in 2013 ar fi trebuit sa aiba loc o noua licitare a rutelor de transport, dar aceasta a fost contestata si anulata. Urmatoarea liceenta ar urma sa aiba loc in 2019. Asta inseamna inca 3 ani in care firmele de transport isi pot face de cap.

Daniel Leasa, administrator societate Brebenel Impex: "Suntem 10-15 firme care avem autobuze si le tinem in parc, deci din cauza asta mergem cu microbuze. Microbuzul consuma 10%, autobuzul urban 30%, vine imi ia fata, imi ia clientii si nu este o concurenta loiala!"

Virgiliu Coscodaru, patron AMIC: "Credeti-ma ca eu am pus la dispozitie masini noi cand am pus dar astia-s cetatenii din respectiva comuna. Nu eu trag de scaune, nu eu le rup, nu eu mananc seminte si ce se face pur si simplu calatorii sunt foarte rai."

Cifrele de anul trecut, ale Institutului National de Statistica, arata ca transportul rutier a atins o pondere de aproape 80% din transportul de pasageri. Asadar microbuzele si autobuzele au cautare si sunt, ce-i drept mai rapide decat trenul. Dar asta nu le da dreptul patronilor de firme sa profite de cererea de pe piata, sa-si bata joc de pasageri si sa le puna viata in pericol.
 

Experiment Stirile ProTV: cate defecte inventeaza mecanicii la o masina cu un simplu furtun decuplat.
Experiment Stirile ProTV: cate defecte inventeaza mecanicii la o masina cu un simplu furtun decuplat. "Costa 8.000 de lei"
VIDEO PROTVPLUS.RO
VISURI LA CHEIE
S-au intors acasa, insa nu la aceeasi casa.
Familia Dinuta poate incepe acum o viata noua, dupa ajutorul primit de la Visuri la cheie

00:58
VISURI LA CHEIE
Familia Dinuta a trecut peste orice problema, cu zambetul pe buze
Au ramas uniti, in ciuda a orice, insa nu au reusit sa-si contruiasca o casuta

00:29
LA MARUTA
Duckadam ne prezinta sotia si fiica
Regele Footbalului, Helmuth Duckadam, impreuna cu familia in platoul La Maruta

08:07
SPORT
Nationala joaca la PRO TV in urmatorii cinci ani.
Despre Nations League, “mandatul” de incredere si emotii: Costi Mocanu, exclusiv pe PROTVPLUS.RO

07:24
LA MARUTA
Andreea Esca, premiata de Ambasada Frantei
O multime e oameni dragi au fost alaturi de Andreea Esca la primirea distinsului premiu

03:21
LA MARUTA
Prezentatorul "Visuri la cheie", povesti din copilarie
Corneliu Ulici alaturi fratele sau in platoul La Maruta

13:47
LA MARUTA
Are 89 de ani si e campion la inot in tara si in europa
A socat o lume intreaga cu rezistenta pe care o are. Interviu in exclusivitate alaturi de campionul la inot in varsta de 89 de ani

14:26
VORBESTE LUMEA
Cameleonul muzicii de petrecere
Carmen Serban a trecut prin mai multe schimbari de look

04:18
VORBESTE LUMEA
Andreea Marin, probleme medicale
Andreea Marin, interventie chirurgicala in zona cervicala

14:59
GOSPODAR FARA PERECHE
EXCLUSIV: Vor să fie la brațul lui Neluțu, dar cine sunt ele de fapt?
Loiale, energice, harnice, consideră că sunt potrivite să își întemeieze o familie alături de Neluțu. Oare cine va fi aleasa?

01:09
padina
Stațiunea turistică fără gară și transport local, dar plină de gunoaie. Oficial: ”E în atenția noastră”
Distrugerile din pădurile României. Cum au încercat autorităţile să ascundă furtul de lemn de fag
Zonele rezidențiale de lângă Capitală, rupte de centru. ”Autoritatea de Transport, gaură neagră în buget”
Piața neagră a locurilor de veci, vândute cu zeci de mii de euro. Reportaj cu CAMERA ASCUNSĂ
România, raiul samsarilor de mașini vechi. Pățania lui Cosmin, după ce a cumpărat o mașină second-hand
Haos imobiliar în Mamaia Sat, ignorat de autoritățile locale. ”Nu mai vreau să fiu tratată ca un animal”
Peste marea neagra
Hamsia, peștele preferat al românilor pe Litoral, e adusă de la bulgari. „Sunt deștepți, ce să-i faci”
Orașul de pe Dunăre care gonește turiștii. Primar: ”Eu știu ce o fi prin iarbă?”
”Vraciul” care susține că a vindecat 5000 de cancere. Pacient: ”Firele nici nu erau conectate”
Românii, invitați să se trateze în centre SPA care nu există. Reacția scandaloasă a autorităților
CAMERA ASCUNSĂ. Producătorii de fructe și legume folosesc pesticidele după ureche. "Le dau azi şi mâine vin cu ele pe piață"
Băile Herculane, locul în care turiștii își fac singuri curățenie pentru a se putea relaxa. ”O rușine”