ANIMAȚIE. Ce ar trebui să găsim la 5 stele și ce se află de fapt în hotelurile din România
Cele mai multe vacanțe ratate pleacă de la condiţiile de cazare. Camerele frumos fotografiate nu corespund întotdeauna cu ce găsesc turiştii la destinaţie.
Mizeria din hoteluri, mâncarea de proastă calitate şi lipsa dotărilor sunt principalele probleme reclamate de clienţi. O echipă de la ''Inspectorul Pro'' a verificat în ce măsură repectă unităţile hoteliere stelele pe care le afişează. Neregulile constatate de noi au fost confirmate şi de Ministerul Turismului. Material realizat cu o cameră ascunsă.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Stelele nu ţin loc de ospitalitate! Numărul lor nu contează atunci când vine vorba de respectul faţă de clienţi. Toate hotelurile sunt obligate prin lege să ofere turiştilor servicii de calitate, conforme cu banii încasaţi. Evident că vor exista mereu diferenţe, între o stea şi 5 stele, dar la capitolul curăţenie nu e loc de întors.
Reporter: ”Ce trotuar aici, cam distrus hotelul pe dinafară. Chiar la intrare ne întâmpină această privelişte. O găleată, apa, plouă înăuntru. Plouă!”
Angajat: ”S-a fisurat copertina.”
O echipă de la Inspectorul Pro a surprins, cu camera ascunsă, nereguli în mai multe hoteluri de pe Valea Prahovei. Chiar acum în toiul sărbătorilor, când totul ar trebui să arate perfect.
În această unitate de 3 stele, din Buşteni, mobila pare veche de când lumea. Am găsit uşi înţepenite şi facilităţi lipsă.
Reporter: ”În cameră nu este aer condiţionat, nu?”
Angajat: ”Nu. Ce să facă cu aerul?”
Neagu Mădălin, manager restaurant: ”E în curs de dezvoltare şi acest proiect, să reamenajăm faţada şi unele dintre etaje.”
Toate camerele trebuie să aibă sistem de încălzire, să fie izolate fonic, să aibă lumina principală şi veioză, mochetă sau covoare, somnieră, saltea, husă de protecţie, măsuţă, noptiere, oglindă, suport pentru bagaje, cuier, dulap, pahare, perdele şi mijloace de protecţie împotriva ţânţarilor.
De la 2 stele în sus ar trebui să existe televizor. 3 stele înseamnă că va trebui să găsiţi aer condiţionat, fotolii, scaune, tablouri, prize electrice, prize pentru conexiune la internet, telefon şi minibar. Iar de la 4 stele puteţi avea pretenţia să vi se ofere birou şi room service.
Dovada că NU e aşa stă şi raidul nostru de pe Valea Prahovei.
În acest hotel de 4 stele, din Sinaia, am nimerit într-o zi în care nici liftul nu mergea. Iar pe holuri era beznă. Vorbim de o unitate unde turiştii au reclamat pe site-urile de specialitate că mocheta e uzată şi murdară. Şi că personalul de serviciu nu ar face curăţenie atât de des cât ar trebui.
Reacția hotelului: ”1. serviciile de curăţenie se efectuează zilnic între orele 12:00-20:00;
2. hotelurile cu mocheta au această problemă de uzură în timp, ceea ce obligă prestatorul să schimbe mocheta, ca urmare 75% din hotel are mochetă nouă, restul nu a putut fi schimbată datorită fluxului de turişti şi va fi reînnoită în cel mai scurt timp posibil.”
La prețuri care depășesc 100 de euro pe noapte, așteptările sunt mari. În grupul sanitar trebuie să existe oglindă, coş de gunoi cu capac, suport pentru ştergare, săpun, hârtie igienică, câte trei prosoape de persoană şi covor antiderapant. La 2 stele ar trebui să aveţi cuier şi perie. La 3 stele ar trebui să găsiţi în plus şampon, gel de duş şi casca de baie. La 4 stele sunt obligatorii uscătorul de păr, halatul şi papucii de unică folosinţă. Iar la 5 stele ar trebui să existe în toaletă chiar şi telefon.
Aşa că, atenţie la dotările oferite de hoteluri! Cu atât mai mult cu cât neregulile semnalate de turişti sunt confirmate şi de echipele de control ale Ministerului Turismului.
Bogdan Trif, ministrul Turismului: ”Unele funcţionau fără să respecte standardele, motiv pentru care au fost sancţionate şi aici putem să vorbim inclusiv de lipsa personalului specializat, de neajunsurile din camerele de hotel, mobila învechită, structuri şi aparatură sanitară învechită sau nefuncţională.”
Turist: ”În cameră nu a trecut nimeni o săptămână să facă curăţenie. Am lăsat o zi, două, a treia zi am făcut noi curăţenie.”
O unitate de o stea trebuie să aibă toalete în hol, servicii de telefonie, punct de vânzare a unor articole de strictă necesitate, seif pentru valori, personal capabil să acorde primul ajutor, trusă medicală şi serviciu de trezire la cerere.
De la 2 stele trebuie să existe recepţioner, disponibil 24 din 24, ascensor, servicii de spălătorie şi curăţătorie dar şi POS pentru plata cu cardul. La 3 stele ar trebui să vi se asigure ajutor pentru bagaje, restaurant şi curier. De la 4 stele apar: barul de zi, spaţiile pentru organizare de evenimente, iar de la 5 stele, serviciile de relaxare.
În acest hotel de 4 stele, astfel de discuţii nu ar trebui să aibă loc. Curăţenia e cea care primează.
Reporter: ”Când spălaţi geamurile pe dinafară? Ne strică priveliştea.”
Angajat hotel: ”Vine vara un domn care se prinde cu frânghia de sus şi le spală.”
Miruna Horvat, șef recepție: ”Geamurile vor fi curăţate după sărbători, pentru că în această perioadă toată lumea este foarte ocupată.”
Toate aceste nereguli se întâmplă din cauza neputinţei autorităţilor de a controla piaţa. Prea puţini inspectori - se scuză ministrul Turismului.
Bogdan Trif: ”Funcţionau fără autorizaţie, funcţionau la negru, cum spun unii. Sunt foarte multe hoteluri care au un anumit spaţiu, dar construiesc între timp o anexă.”
Aşa o fi! Dar atunci e inexplicabil de ce Ministerul Turismului a închis, anul acesta, doar 3 hoteluri. Şi a dat numai 31 de sancţiuni, a căror valoare totală nu depăşeşte nici măcar suma de 400 de mii de lei.
Bogdan Trif: ”Le verificăm. În principal, mergem pe sesizări, avem şi un plan de controale şi verificăm periodic toate structurile.”
De anul viitor, ministrul vrea să schimbe legea. Astfel încât inspectorii să poată merge în control sub acoperire. Numai aşa, spune el, pot fi prinşi în flagrant şi închişi hotelierii care astăzi doar le râd în nas.
Schimbările sunt binevenite! Cu atât mai mult cu cât România atrage tot mai mulţi turişti străini. Numai anul acesta, vizitatorii din afara ţării au cheltuit 1,2 miliarde de euro în hotelurile noastre. Cu 120 de milioane mai mult decât anul trecut.