Simulatoarele de zbor, vitale în industria aviatică. Orice scenariu care s-ar putea întâmpla în realitate este testat
Ați avea încredere să-i dați pe mâna unui începător un avion de aproape 40 de tone ca să zboare de colo, colo? Nici noi. Și aici intervin simulatoarele care sunt vitale în industria aviatică.
Nu doar pentru cei care vor să devină piloți, ci și pentru cei care au deja licență și trebuie să treacă prin diverse scenarii: motoare defecte, incendii la bord, vreme severă..
Gamerii de azi, piloții de mâine... Sau ceva asemănător. Dar, ce vreau să spun, încă de la început, industria de aviație este atât de sigură azi cumva, și pentru că e și multă joacă. Sau cel puțin așa am văzut-o eu.
În realitate, e de fapt, foarte multă simulare. Orice scenariu care s-ar putea întâmpla în realitate, la un moment dat, s-a întâmplat deja în simulator. Motor defect pe o vreme teribilă? Ambele motoare oprite la 36 de kilometri distanță de aeroport?
Am avut ocazia să încerc unul dintre cele mai performante simulatoare din România la Scoala Superioara de Aviație Civilă. Așa că am putut vedea cum e să controlezi un avion de 41 de tone... evident, fără riscuri. Și fără licență.
Astfel de simulatoare sunt folosite înainte de obținerea licenței dar și după. Din păcate, noile standarde cer simulatoare full-motion, cu mișcare - care nu există încă în țara noastră. Orele pe astfel de simulatoare sunt obligatorii în fiecare an.
Deocamdată, ne zburăm pe acesta - pregătit pentru un 737 - Facem o decolare, un pic de croazieră și-apoi o aterizare. Totul sub îndrumarea instructorului calificat. Toată cabina este identică cu cea a unui avion - fiecare buton e funcțional.
Prima aterizare - avionul întreg, pasagerii fericiți că au ajuns acasă, un pic smuciți, dar au ajuns... În acest scenariu - singurul nivel de dificultate am fost eu.
Piloții adevărați pot simula orice problemă poate apărea pe avion. Flaps-uri defecte, tren de aterizare nefuncțional, păsări lovite, ceață la destinație - orice. Așa că atunci când se vor întâlni cu o astfel de situație în viața reală vor fi pregătiți.
De-asta, cel mai sigur mijloc de transport este avionul.
Există simulatoare pentru orice tip de avion ori pilotaj. Aici avem un aparat pentru calificarea de zbor instrumental.
”Calificarea de zbor instrumental înseamnă zborul după anumite instrumente și anumite mijloace de navigație. Adică să zbori fără să te uiți pe geam. Și-n condiții de zbor instrumental când condițiile meteo nu sunt cele mai bune.”
Nu doar piloții au parte de astfel de simulări avansate, ci și restul echipajului de bord. Așa că orice s-ar întâmpla în avion, la înălțime, însoțitorii de bord sunt pregătiți. Există și simulator pentru incendiu cu găsirea pasagerilor.
Fratele mai avansat este un Airbus 318. Cabina completă cu ecrane în loc de geamuri și tobogan pentru evacuarea de urgență. Acest simulator a costat 800.000 de euro.
George Barbu - Școala Superioară de Aviație Civilă: ”Bănuiesc că e foarte costisitor să exersați asta pe un avion adevărat și nu vă puteți juca cu focul acolo. Pe un avion adevărat e destul de costisitor, dar într-un simulator putem să facem tot felul de scenarii pe care nu le putem face real. Putem să ne pregătim, să repetăm de zeci de ori până când avem un rezultat satisfăcător.”
Apropo, fumul nu este unul real și el este simulat.