Mașinile viitorului, la CES. Se încarcă de la soare și își schimbă culoarea din aplicație
Vorbim despre mașinile pe care le vom conduce peste câțiva ani.
Modelele viitorului vin cu tehnologii inimaginabile: le putem schimba culoarea din aplicație, se încarcă de la soare, au zeci de boxe pentru sunet mai bun, ca la cinema, ecrane mari și console de joc la bord.
Viitorul este tot mai aproape. Ne vorbesc, au o super autonomie, se încarcă și de la soare, zâmbesc, își schimbă singure culoarea și au și un PS5 la bord. Le-am văzut pe toate la CES, în Las Vegas.
Iulia Ionescu: Ce părere ai despre mașinile electrice?
Șofer de taxi: „Impresionant. Cred că în vreo 20 de ani nu vom mai avea multe mașini pe benzină.”
Iulia Ionescu: Și ce poți să-mi spui despre prețul la benzină de aici, din ultimii doi ani?
Șofer de taxi: „La benzină? A crescut enorm. Sunt foarte sus acum și variază în funcție de fiecare stat, dar în statul nostru, Nevada, costă în jur de 5 dolari pe galon. Ceea ce e foarte scump.”
La sfârșitul anului 2021 erau înregistrate 17.000 de mașini electrice în Nevada. Un număr destul de mare comparativ cu anul 2019, când erau doar 9.000 de electrice pe străzile de aici. Dovadă că încă mai sunt state americane care adoptă mai greu această schimbare.
Iulia Ionescu: Și cum rămâne cu stațiile de încărcare? Aveți destule?
Șofer de taxi: „Nu, nu avem. Cred că se gândesc să instaleze mult mai multe, și chiar avem nevoie de mult mai multe.”
Iulia Ionescu: Prețul curselor de taxi va fi mai mare dacă o să treceți pe mașini electrice, sau mai mic?
Șofer de taxi: „E o întrebare bună. Cred că vor coborî prețurile, dar acum sunt la fel, indiferent de mașină.”
BMW a scos „mașina vorbitoare”
Și așa a început drumul nostru spre mașinile viitorului. Autoturismele au fost vedetele târgului de anul acesta. Cei mai mari producători auto s-au întrecut în soluții și concepte care să detroneze succesul Tesla. Primul model pe care l-am admirat a fost noul i Vision Dee de la BMW. O mașină care promite o experiență digitală inedită.
Maximilian Resch, BMW: „Este mai mult decât o mașină, este un personaj. Avem senzori atât pe părțile laterale, cât și în față, iar cu ajutorul tehnologiei noastre am vrut să creăm această mașină care îți vorbește într-un stil reprezentativ nouă.”
Iulia Ionescu: Și cum face asta? Cum îți vorbește? Este o "ea", da?
Maximilian Resch, BMW: „Da! Da, Dee îți vorbește prin voce, dar și prin expresii faciale”.
Maximilian Resch, BMW: „Nu mai trebuie să-ți scoți cheile din buzunar, pentru că mașina te recunoaște și reacționează într-un mod foarte subtil. Și cum face asta? În interior are un display pe care poți vedea cum te observă și te urmărește. La fel se întâmplă și în față. Se uită chiar acum la mine și clipește.”
Se folosește de efecte sonore și grafice pentru a reacționa de fiecare dată când te apropii de ea, iar experiența din interior este una imersivă. Sunt proiectate elemente grafice pe toată lățimea parbrizului. Chiar și ferestrele laterale sunt folosite pentru a estompa treptat realitatea. Orice călătorie cu mașina devine astfel o experiență virtuală.
Iulia Ionescu: Dacă mama ar vrea să-mi conducă mașina, mașina ar recunoaște-o și i-ar deschide ușa?
Maximilian Resch, BMW: „Da”.
Iulia Ionescu: I-ar permite să-mi conducă mașina?
Maximilian Resch, BMW: „Da, este o mașină inteligentă.”
În același timp, producătorii au prezentat și variantă care își schimbă singură culoarea.
Un concept unic, o caroserie acoperită cu 240 de ecrane foarte subțiri, care pot avea diferite nuanțe.
Dr. Stella Clarke: „Este o folie, un material care își schimbă culoarea, și care într-un final pune stăpânire pe particulele de culoare, și le pune în mișcare în așa fel încât reacționează la un câmp magnetic, iar particulele de culoare de la suprafață determină ceea ce vezi, și ce culoare este mașina ta până la urmă.”
Iulia Ionescu: Și când vom vedea o mașină ca asta pe străzi?
Dr. Stella Clarke: „Curând, sper. Este cu siguranță un concept, materialul există pe piață de doar câteva luni. Și noi suntem curioși să vedem care sunt reacțiile, dacă oamenii se văd în astfel de mașini în viitor, iar apoi cred că o să mai dureze câțiva ani până când vom pune la punct toate detaliile.”
Sony are funcții avansate, Mercedes, autonomie uriașă
Abia așteptăm s-o vedem pe străzi și pe Afeela. Mașina electrică dezvoltată de Sony a fost prezentată anul acesta, în premieră, la CES. Un concept la care au lucrat împreună cu cei de la Honda. Precomenzile pentru această mașină vor începe în vara lui 2025, iar primele exemplare vor fi livrate în Statele Unite în primăvara anului 2026. În Europa, o să ajungă ceva mai târziu, după ce se va familiariza deja cu drumurile din Japonia.
Larry Harrison, SONY: „Totul începe cu numele. Numele este Afeela, iar în inima numelui se regăsește cuvântul "feel", care înseamnă "a simți". Totul se rezumă la faptul că această mașină încearcă să creeze o legătură emoțională nu doar cu șoferul, ci și cu pasagerul.”
Este dotată cu 45 de camere video și are senzori de mișcare atât în interior, cât și în exterior. În plus, producătorii se laudă cu tracțiune integrală, 536 de cai putere și nivelul 3 de autonomie.
Larry Harrison, SONY: „Autonomia nu ar trebui să înceapă atunci când ești la volan, ci când te apropii de mașină. Cu ajutorul sistemelor de recunoaștere facială de pe ambele părți ale vehiculului, șoferul sau orice pasager este capabil să deschidă automat portierele atunci când se apropie de mașină. Asta doar datorită sistemului de recunoaștere facială.”
Iulia Ionescu: Și putem să vedem interiorul mașinii?
Larry Harrison, SONY: „Absolut!”
Ne-a atras atenția și display-ul exterior. Funcționează împreună cu o aplicație care îți pune la dispoziție o serie nelimitată de idei. Poți afișa puterea bateriei, starea vremii, numărul de înmatriculare sau scorurile meciurilor pe care le urmărești.
-Datorită senzorilor, de îndată ce te așezi în mașină, îți va seta automat volanul, poziția scaunului. Totul o să fie ajustat perfect pentru tine. Și atunci când vrei să schimbi tema interioară. De exemplu, o să-l alegem pe Spider Man și o să observe că tot interiorul se potrivește cu tema aleasă, este roșu. -Și mi-ai spus că ne putem și juca în mașină?
-Da, chiar poți face asta.
-Este un PS5? Da, avem controller-ul PS5.
-Vrei să încerci?
-Ok.
Tot la CES am putut să admirăm, în sfârșit, și noul VISION EQXX de la Mercedes – mașina care în 2022 a parcurs peste 1.200 km, de la Stuttgart, din Germania, până în Marea Britanie, după o singură încărcare. A fost un exercițiu monitorizat de toți inginerii care au lucrat la acest concept, inclusiv de Conrad Saget, pe care l-am întâlnit în Las Vegas. El ne-a prezentat mașina.
Dr. Conrad Saget, Mercedes: „Cel mai important aspect al acestei mașini poate fi observat printr-o simplă privire. Este aerodinamică. Aerodinamica îți dictează consumul atunci când circuli pe autostradă, la viteză mare. La o mașină atât de eficientă, aerodinamica trebuie să fie perfectă.” Iulia Ionescu: Iar panourile solare de pe plafonul mașinii?
Dr. Conrad Saget, Mercedes: „Da, toată partea de sus este acoperită de panouri solare și ne oferă încă 30 km în plus, pe parcursul unei zile, pentru a-ți alimenta mașina și a îți extinde puterea.”
Bateria este puțin mai slabă decât cea de pe modelul EQS. Promite o încărcare de 300 km în doar 15 minute. Are o putere de 100kw/oră și o temperatură constantă, nu se încălzește niciodată. Un concept preluat din Formula 1.
Dr. Conrad Saget, Mercedes: „Nu există nici fel de lichid în baterie, iar asta o face și mai ușoară pentru că nu mai are acel sistem de răcire, dar fiind o mașină atât de eficientă nici nu generăm niciun fel de căldură asupra sistemului.”
În plus, cel mai eficient Mercedes construit vreodată este și sustenabil. Multe dintre elementele din interior sunt făcute din materiale reciclate.
Dr. Conrad Saget, Mercedes: „Acesta este un material obținut din sticle de PET reciclate, iar așa arată covoarele din mașină, este o fibră de bumbac, iar aici avem niște elemente de finisaj, o alternativă la pielea naturală.”
Nu au lipsit, însă, nici experimentele de la CES. A fost lansată inclusiv prima mașina alimentată cu ajutorul panourilor solare. Conceptul unei companii daneze, care promite o autonomie de 100 de km după fiecare încărcare solară. Și dacă sunteți pregătiți să vă luați zborul, puteți face deja o precomandă la mașina zburătoare. Prețul final este de 800.000 de dolari. Cu locul de parcare e mai dificil.