Digitalizarea firmelor din România, cu până la trei ani mai rapidă pe fondul pandemiei decât s-a estimat
Ultimul an a accelerat digitalizarea firmelor din ţara noastră şi a devansat cu doi sau trei ani planurile iniţiale ale managerilor, potrivit unui studiu Price Waterhouse Cooper.
Atât companiile mari, cât şi firmele cu puţini angajaţi au căutat să îşi simplifice activitatea şi să scape de birocraţie şi de muncă repetitivă. Însă lucrurile sunt abia la început.
Pepper este un robot umanoid pe post de animator, conceput la Iaşi. Îi primeşte pe pacienţii din patru clinici dentare din ţară, lucrează mai ales cu copiii, dar se adaptează şi la nevoile adulţilor. Adică îi ajută pe pacienţi să depăşească frica de stomatolog prin interacţiune – discută cu oamenii, îi provoacă la jocuri şi chiar la dans.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Ioana Dâşcă, reprezentantul unei firme IT: „Pepper este de departe cel mai prietenos robot social pe care îl cunoaştem, cu scop de sprijin în educaţia sanitară, astfel încât să diminueze frica de dentist, dar în acelaşi timp să îi şi încurajeze şi să fie o metodă de informare interactivă şi inovatoare”.
Preţul este, totuşi, un impediment: porneşte de la 50 de mii de euro şi poate ajunge la 200 de mii de euro.
Digitalizarea nu presupune, totuşi, investiţii atât de mari: o aplicaţie poate rezolva multe probleme care necesită timp şi efort uman.
De exemplu, într-o farmacie online, cu sediul în Timişoara, unul din patru angajaţi se ocupa strict de comenzi: le trimitea manual curierilor şi verifica personal procesul de livrare. Acum toate acestea sunt făcute automat, printr-o aplicaţie.
Gabriela Mureșan, manager de dezvoltare în magazinul online: „Persoana respectivă era foarte obosită, pentru că trebuia o atenţie foarte mare. Din şase locuri trebuia să adune informaţia respectivă. Fiind nişte procese repetitive, le-am putut robotiza. E ca şi cum ţi-ai lua un om care face doar asta, dar nu este obosit”.
Potrivit unui sondaj Price Waterhouse Cooper, 40% din managerii intervievaţi au declarat că pandemia a devansat cu până la trei ani planurile de digitalizare.
Printr-un proces de digitalizare a trecut şi o firmă de contabilitate din Timişoara. De altfel, angajaţii primeau de la clienţi liste lunare cu peste 2.000 de facturi pentru a fi prelucrate şi introduse în registrul firmei. Aceasta muncă titanică de până la trei zile este acum făcută tot printr-o aplicaţie.
Olimpia Arăniciu, expert contabil: „Am câştigat timp şi precizie, pentru că factorul uman întotdeauna va greşi, este uman, iar timpul câştigat l-am alocat altor activităţi”.
Fireşte, companiile din domeniul IT sunt campioane la digitalizare.
Andrei Manea, CEO la o firmă de implementare din Bucureşti: „Covid a venit şi ca o oportunitate, dar a devenit o nevoie pentru companii, având în vedere că nu mai erau fizic în acelaşi birou”.
Sinoma Caraiman, prorector la Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iaşi: „Digitalizarea şi transformarea digitală au prins avânt în ultima perioadă şi au un rol foarte important. Obţinem o dezvoltare a economiei şi a societăţii, până la urmă un nivel de trai mai bun şi comfort”.
Şi ANAF a anunţat că îşi doreşte ca toată interacţiunea cu clienţii să se facă în viitorul apropiat doar online, prin intermediul Spaţiului virtual privat.